چند روزی بیشتر به آغاز سال جدید نمانده و همه مردم در تکاپو هستند تا در روزهای باقی‌مانده آخرین کارها و خریدهای خود را انجام دهند. مراکز خرید متراکم‌تر از ماه‌های قبل شده و مناطق مرکزی شهر چهره متفاوتی به خود گرفته‌اند.
کد خبر: ۱۴۰۱۶۵۹
نویسنده ندا اظهری - گروه دانش و سلامت

در دو سه سال گذشته که کرونا رواج داشت، این دورهمی‌ها کمرنگ‌تر بود اما امسال با کاهش شیوع این بیماری ویروسی، دورهمی‌ها جدی‌تر شده و رعایت فاصله‌های اجتماعی و استفاده از ماسک بسیار کاهش یافته است که همین امر خطر انتقال ویروس‌های تنفسی مانند آنفلوآنزا و کرونا را تشدید کرده است.

دکتر محمد‌رضا صالحی، متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با «جام‌جم» از اهمیت تداوم رعایت نکات ایمنی با توجه به بالا رفتن دوباره آمار مبتلایان می‌گوید.

دکتر محمدرضا صالحی، متخصص بیماری‌های عفونی می‌گوید: «در حال حاضر، ویروسی که در حال گردش است و بیشترین موارد ابتلا را در کشور دارد، ویروس کرونا، زیرسویه امیکرون است که طی دو هفته گذشته بسیار گسترش پیدا کرده و بسیاری از هموطنان به آن مبتلا شده‌اند. به نظر می‌رسد که علائم این ویروس بیشتر منطبق با سیستم تنفسی فوقانی است و با عطسه و سرفه و آبریزش بینی خود را نشان می‌دهد اما نهایتا تا حدی هم در برخی افراد موجب درگیری سیستم تنفس تحتانی و ریه‌ها می‌شود. افرادی که بیشترین مبتلایان به این ویروس را تشکیل می‌دهند، افراد مسن بالای ۶۵ سال، افراد چاق و افرادی هستند که بیماری زمینه‌ای جدی دارند. در این میان هم افرادی را مشاهده می‌کنیم که واکسن تزریق نکرده‌اند.

در صورت نیاز یک دوز واکسن تزریق کنید

این متخصص بیماری‌های عفونی در توصیه‌ای که به افراد به‌ویژه افراد مسن و گروه‌های پرخطر دارد، اظهار می‌کند: «این گروه باید تا حد امکان زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی را ادامه دهند. اگر افراد علائم شبه‌سرماخوردگی در خود مشاهده می‌کنند، ترجیحا از حضور در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها اجتناب کنند و نسبت به شست‌وشوی دست، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی اهتمام بورزند. برای افرادی که بیماری زمینه‌ای پرخطری دارند و نیز افراد مسن هم توصیه می‌کنیم که اگر طی شش ماه گذشته تزریق واکسن نداشته‌اند، یک دوز واکسن تزریق کنند.»

تا یک هفته نکات بهداشتی را رعایت کنید

دکتر صالحی در ادامه به این نکته تأکید می‌کند که در حال حاضر آنفلوآنزا خیلی شایع نیست و آن چیزی که به‌تازگی در افراد به‌وفور مشاهده می‌کنیم، کرونای در حال گردش است اما علائم سرماخوردگی را به همراه دارد که البته علائم آن کمی شدیدتر از سرماخوردگی معمولی است.

وی می‌افزاید: «بیماران معمولا تغییر صدا داشته و دچار سرفه می‌شوند اما این سرفه‌ها منشأ ریوی نداشته و بیشتر سیستم تنفسی فوقانی را درگیر می‌کند. بدن‌درد، سردرد، ضعف در بدن و بیحالی هم از دیگر علائم ابتلا به این ویروس به‌شمار می‌‌رود که معمولا بین سه تا پنج روز و نهایت یک هفته طول می‌کشد و پس از آن بیمار بهبود پیدا می‌کند اما تعداد کمی هم هستند که ممکن است درگیری ریه پیدا کرده و کار برای آنها سخت‌تر ‌شود.»

این متخصص عفونی همچنین تأکید می‌کند: «قرنطینه این بیماران به‌معنایی که پیشتر انجام می‌شد توصیه نمی‌شود اما توصیه می‌کنیم در روزهایی که علائم بیماران برجسته است، از ارتباط و تماس با افراد پرخطر اجتناب کنند. در ایام عید نوروز به‌طور قطع نمی‌توان به افراد گفت خود را در خانه حبس کنند اما حداقل تا زمانی که علائم در بدن آنها پابرجاست، نکات بهداشتی را رعایت کنند و در حد امکان از حضور در کنار پدر و مادر اجتناب کنند؛ اگر بیمار قلبی در فامیل دارند یا کسی که شیمی‌درمانی شده یا پیوند عضو انجام داده‌اند از ارتباط با آنها خودداری کنند.»

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها