کد خبر: ۱۴۰۱۶۲۶
نویسنده سعید سبحانی | گروه بین الملل

یکی از تحولات مهم در سال ۱۴۰۱ بویژه در منطقه غرب آسیا تحولاتی بود که در ارتباط با سوریه رخ داد. در سال ۱۴۰۱ و بخصوص در ماه های پایانی سال، برخی کشورهایی که بیش از ۱۰ سال تمام تلاش خود را برای سرنگونی دولت بشار اسد به کار گرفته بودند مطمئن شدند که از این مسیر، نتیجه ای حاصلشان نخواهد شد و به همین دلیل سیاست گذشته خود را کنار گذاشته و به عادی سازی روابط با دمشق روی آوردند.

کشورهایی که در راس آنها می توان به عربستان سعودی اشاره کرد. ترکیه هم که در سال های گذشته یکی از اصلی ترین حامیان مخالفان دولت سوریه بود در ماه های گذشته پیام های مثبتی ارسال و تمایل خود به عادی سازی روابط را اعلام کرده است. البته این اقدام ترکیه تنها محدود به سوریه نیست و رجب طیب اردوغان که قرار است در اردیبهشت ماه برای حضور مجدد در کاخ ریاست جمهوری به رقابت با سایر کاندیداهای ریاست جمهوری ترکیه بپردازد تلاش دارد از طریق عادی سازی روابط با کشورهایی که در سال های گذشته روابط دوجانبه با آنها مشکلاتی داشته، آرای مردم ترکیه را به خود جلب کند. تلاش برای بهبود روابط با کشورهایی چون مصر و عربستان سعودی در همین چارچوب انجام شد. اما در مورد سوریه، شرایط کمی متفاوت است زیرا دمشق برای عادی سازی روابط شرط هایی را مطرح کرده که اگر اردوغان مایل به عادی سازی روابط با سوریه است باید به این شرط ها عمل کند؛ شرط هایی که در صدر آنها خروج نیروهای ترکیه از خاک سوریه مطرح است.

مقامات سوریه بارها بر این شرط تاکید کرده اند و بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیز در مصاحبه ای که اخیرا با شبکه روسی «آر تی» داشت بار دیگر بر این مساله تاکید کرد.

رئیس‌جمهور سوریه در واکنش به اخبار مربوط به دیدار احتمالی او و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه گفت: اولویت خروج نیروهای خارجی و غیرقانونی است، منظور من نیروهای ترکیه و آمریکاست. ما برای دیدار با اردوغان شروطی مطرح نکردیم. مساله خروج از خاک سوریه یک مساله ملی است، نه سیاسی. ما پافشاری داریم که یک دستور کار روشن وجود داشته باشد یا سوریه بر بند خروج بیگانگان تأکید داشته باشد. اولویت اردوغان انتخابات است و نه چیز دیگر. اما برای سوریه، اولویت خروج [نیروهای خارجی] و بازگردانی حاکمیت به حالت عادی است.بشار اسد همچنین بیان کرد: اگر مساله خروج از سوریه باعث پیروزی اردوغان در انتخابات خواهد شد، ما مشکلی نداریم. اگر شروط رعایت شود، هیچ زمان مشخصی برای دیدار با اردوغان وجود نخواهد داشت و ممکن است این دیدار امروز باشد یا فردا. مساله زمان نیست. وزیر دفاع ترکیه بهتر بود که حقیقت را بگوید، واقعیت این است که پیش از جنگ این دو کشور مشکلی در مرزها نداشتند. نقض امنیت که اکنون در حال رخ دادن است، به علت سیاست‌های ترکیه و به طور مشخص سیاست‌های اردوغان است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها