یک کارشناس غرب آسیا در گفت و گو با جام جم آنلاین عنوان کرد:

مذاکرات تهران و ریاض زمینه ساز تسهیل توافقات میان سعودی ها و یمنی ها

کد خبر: ۱۴۰۱۶۰۹
نویسنده شهریار حیدری

رویکرد نظام جمهوری اسلامی براساس راهبردهای رهبر معظم انقلاب تعامل با کشورهای همسایه، کشورهای تاثیرگذار در حوزه بین‌الملل و همچنین ارتباط با دولت‌‌هایی است که رویکردشان در عرصه‌های بین‌المللی از نظر استراتژی به جمهوری اسلامی ایران نزدیک است.

مبتنی بر این طبقه‌بندی ما با کشورهایی که در حوزه شرق قرار دارند می‌توانیم بهترین تعامل را داشته‌باشیم. با توجه به روند تحولات قاعدتا به نفع جمهوری اسلامی است که مناسبات خود را با کشورهای همسایه، دولت‌های منطقه، قاره آسیا گسترش دهد و از این ظرفیت برای مقابله با زیاده‌‌خواهی‌های غرب با محوریت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی استفاده کند.

مراوده با کشورهای همسایه از آن جهت اهمیت دارد که با بسیاری از این کشورها پیوستگی‌های فراوان سیاسی، فرهنگی، ‌اجتماعی و تمدنی داریم و در صورت بسط روابط ارتقای مناسب باعث هم‌افزایی در حوزه‌های مختلف خواهدشد. نگاهی به عملکرد دستگاه دیپلماسی کشور نشان می‌دهد دولت سیزدهم در این حوزه مطابق با رویکردهای نظام جمهوری اسلامی و مطابق با راهبردهای رهبر انقلاب گام‌های بسیار خوبی برداشته و تحولات اخیر به‌ویژه توافق با عربستان فصل جدیدی از مناسبات منطقه‌ای و جهانی را رقم زده‌است.

علاوه بر این، استفاده از ظرفیت‌های چین و روسیه به عنوان دو قدرت جهانی اما تعریف شده در حوزه بلوک غرب، یکی از اقدامات خوبی است که دولت توانسته از این فرصت استفاده کند. خوشبختانه تلاش‌های دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی تاکنون نتایج خوبی به همراه داشته و باعث افزایش توان ایران برای استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی شده‌است. طبعا این نقش‌آفرینی زمینه را برای تولید قدرت فراهم خواهدآورد. متاسفانه اگر در گذشته نسبت به تعامل با کشورهای همسایه و منطقه توجه بیشتری می‌‌شد، با پدیده‌‌های ضد امنیتی کمتری مواجه بودیم. به واسطه خلأ ناشی کم توجهی به کشورهای همسایه بود که دشمنان و معاندان از این فرصت بهره بردند و با به راه انداختن پروژه ایران‌هراسی زمینه را برای توافقات سیاسی میان رژیم صهیونیستی با برخی کشورهای عربی منطقه فراهم کردند.

اکنون با تبدیل شدن ایران به عنوان قطب قدرتمند غرب آسیا و بسط تعاملات منطقه‌ای و برداشتن گام‌های بلند برای اجرایی کردن قرارداد ۲۵ ساله با چین و انعقاد قرارداد مشابه با روسیه و همچنین توافق با عربستان و همچنین حضور جمهوری اسلامی در پیمان‌های منطقه‌ای زمینه مقابله با تحریم‌ها و دیگر توطئه‌های آمریکا بیش از پیش فراهم است.

شهریار حیدری | عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها