کد خبر: ۱۴۰۱۶۰۷
نویسنده مراد عنادی - مدیرعامل موسسه جام جم

سال ۱۴۰۱ درحالی واپسین روزهای خود را سپری می‌کند که زندگی اجتماعی انسان‌ها بیش از پیش به رسانه‌ها وابسته شده است. در چنین آوردگاهی برخی بر این باورند رسانه‌هایی که زمانی پیشتاز عرصه اطلاع رسانی و سرگرمی بودند با از دست دادن تدریجی یا تنزل جایگاه خود در حال واگذاری میدان به رسانه‌های نوظهور هستند اما چنین نگاهی تا چه میزان مبتنی بر واقعیت است؟

با نگاهی کارشناسانه و با کالبدشکافی ابعاد زیست بوم‌رسانه‌ای پیرامون خود می‌توان به‌ضرس قاطع گفت امروزه همان‌گونه که با رزمایش‌های ترکیبی در نبردهای نظامی و اطلاعاتی یا سیاست‌های ترکیبی در حوزه اقتصاد و تجارت مواجه هستیم در عرصه رسانه نیز همه رسانه‌ها اعم از مکتوب، دیداری، شنیداری و مجازی در قالبی ترکیبی دارای اثرگذاری بوده و به‌دنبال حفظ مخاطبان وفادار و جذب مخاطبان جدید نیز هستند . در چنین جوی به‌نظر می‌رسد هرکدام از رسانه‌ها منزلت و جایگاه خاص خود را دارند اما برای حفظ این جایگاه بهره‌گیری از خلاقیت و نوآوری در مهندسی پیام و تهیه و تولید گزارش‌های جذاب با تکنیک‌های نوین، ضرورتی انکارناپذیر است، چراکه در غیر این صورت هیچ تضمینی حتی برای حفظ مخاطبان وفادار نیز وجود ندارد.

با این رویکرد مؤسسه فرهنگی ـــ مطبوعاتی جام‌جم همگام با اندیشه تحولی رسانه‌ملی و همراه با بخش‌های مختلف خانواده بزرگ صداوسیما کوشیده است ضمن حرکت رو به‌ جلو، پویایی در بخش‌های مختلف را سرلوحه اقدامات خود قرار دهد، به‌طوری که سمت و سوی این تحول و پویایی در ابعاد محتوایی و شکلی کاملا قابل رصد باشد. به اعتقاد کارشناسان رسانه، با نگاه پویا و‌تحول محور همان‌گونه که قدرت تصویر و محتوا در تلویزیون و قدرت تکثیر در فضای مجازی در اثرگذاری رسانه‌ای، اصلی مهم ‌به‌شمار می‌رود در حوزه رسانه‌های مکتوب نیز به قدرت تیتر و عکس در اثرگذاری و دیده شدن باید باورداشت .

در این میان روزنامه جام‌جم که سال۱۳۷۹ متولد و به خانواده رسانه‌های مکتوب کشور پیوست در سال۱۴۰۱ نیز خوش درخشید و به‌عنوان بازوی مکتوب رسانه‌ملی با تولید گزارش‌های میدانی به‌ویژه در زمینه مباحث فرهنگی، رسانه‌ای، اجتماعی و جذابیت‌های بصری و خلاقیت‌های هنری در صفحه آرایی، بیشتر دیده شد و در حد توان و دایره مانور خود، کوشیده است در فرآیند جریان‌سازی خبری رسانه‌ملی، هماهنگ عمل کرده و نقش مناسب خود را ایفا کند.به‌عنوان مثال، سوژه‌یابی مناسب و به‌کارگیری تکنیک‌های هنری، گرافیگ، اینفوگرافی؛ انتخاب تیتر و عکس‌های مناسب و خلاقانه بر جذابیت روزنامه و توان رقابتی آن با رسانه‌های مکتوب افزوده است.

اما کارکرد و خروجی موسسه جام‌جم فقط به روزنامه خلاصه نمی‌شود، هر چند روزنامه جام‌جم، مهم‌ترین رکن هویتی موسسه به‌شمار می‌رود.

در حوزه نشر، موسسه جام‌جم درسال ۱۴۰۰و ۱۴۰۱با انتشار بیش از ۲۰عنوان کتاب حرکت روبه جلویی داشت. جالب آن که تعداد زیادی از این کتاب‌ها به علت استقبال مخاطبان بارها تجدید چاپ شده و در جشنواره‌های مرتبط با کتاب و روایت‌نگاری، برگزیده و جوایزی را کسب کردند.

از مزیت‌ها و دیگر نقاط قوت موسسه جام‌جم، چاپخانه است که باتوجه به بهره‌مندی آن از شش دستگاه چاپ مجهز و حرفه‌ای توانسته به قطب چاپ روزنامه‌های کشور تبدیل شود، به‌طوری که هم‌اکنون تعداد زیادی از روزنامه‌های سراسری با انعقاد قرارداد، چاپخانه جام‌جم را برای چاپ برگزیده‌اند.

افزون بر اینها، موسسه جام‌جم ‌با تدوین ‌سند راهبردی خود برای سال۱۴۰۲درصدد است با اولویت بخشیدن به تولید محتوا و گزارش‌های جذاب در حوزه فضای مجازی، جایگاه جام‌جم آنلاین را ارتقا بخشیده و از ظرفیت آن برای بالا بردن ضریب نفوذ روزنامه جام‌جم ‌نیز استفاده بهینه کند.

روزنامه جام‌جم همچنین ‌در تمام استان‌های کشور به‌استثنای تهران به لحاظ میزان فروش نسبت به روزنامه‌های کثیرالانتشار دارای مزیت مطلق بوده که همین موضوع مدیران موسسه جام‌جم را بر آن داشته با ساماندهی و باز تعریف ماموریت سرپرستی‌ها و نمایندگان استانی برای سال آینده از ظرفیت استان‌ها برای بالابردن میزان اثرگذاری روزنامه و آنلاین استفاده‌ بیشتری کنند.

از دیگر گام‌های اساسی و خلاقانه موسسه جام‌جم برای سال ۱۴۰۲ فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم در حوزه آموزش و پژوهش برای راه‌اندازی مدرسه عالی جام‌جم است که می‌تواند به تربیت نسل جدیدی از روزنامه‌نگاران طراز انقلاب اسلامی شامل خبرنگار، عکاس‌خبری، منتقدسینمایی، تدوینگر، صفحه آرایی و ... بینجامد.

درپایان امید است در سایه راهبرد تحولی رسانه‌ملی که همواره مورد تاکید رئیس محترم سازمان و ‌مدیران ارشد رسانه‌ملی است، موسسه جام‌جم‌ نیز بتواند با تلاش و همت مضاعف مدیران و کارکنان خود در حوزه محتوایی و شکلی به روند کنونی سرعت بیشتری بخشیده و در این مسیر کارنامه درخشانی را به ثبت رساند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها