مشخص‌شدن اکران نوروزی در میان خلف وعده‌ای که صورت گرفت

سال نکو در اکران بهار

مهوش صبرکن، بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون

آرامش و آسایش در خانه تک‌ تک ایرانیان

روزهای پایانی سال را می‌گذرانیم و ایرانی‌ها در هر جای دنیا در تلاش هستند تا از آداب و رسوم نوروز جا نمانند.
کد خبر: ۱۴۰۱۵۸۴

من و همسرم (محمود پاک‌ نیت) بعد از 14 سال نوروز را به شیراز آمدیم تا در کنار خانواده‌های‌مان سال را نو کنیم. چند روز بیشتر به تحویل سال جدید نمانده اما ما سبزه را سبز کردیم، ماهی و گل و باقی مواردی که برای سفره هفت‌سین لازم است را خریدیم و همه توان‌مان را در هر چه بهتر اجرا کردن رسم و رسومات گذاشتیم. چرا که ما موظف هستیم سنت‌های‌مان را به نسل‌های بعد انتقال دهیم. هیچ اشکالی ندارد اگر یک بچه موقع رنگ کردن تخم‌مرغ‌های هفت‌سین، جایی را رنگی کند. من خودم هنوز با 62 سال سن یادم می‌آید مادرم به ما می‌گفت لحظه سال تحویل، تخم‌مرغ‌ها را روی آینه بچرخانید. نمی‌دانم فلسفه این کار چه بود اما همین که در خاطرم مانده و می‌توانم آن را به جوان‌ها بیاموزیم اتفاق خوشایندی است. عاشق سبزه سبز کردن و تهیه وسایل سفره هفت‌سین هستم اما به خانه‌تکانی شب عید اعتقاد چندانی ندارم؛ چون به‌نظرم جالب نیست که مردم همه‌چیز را به شب عید موکول کنند. خانه همیشه باید تمیز و مرتب باشد. دو هفته پیش هم مراسم سمنوپزون را با تعداد زیادی از فامیل و آشناهای‌مان برگزار کردیم که بسیار دلچسب بود.

از دیگر مراسم شیرازی‌ها (به‌خصوص قدیمی‌ترها) این است که برای ناهار یا شام در ایام نوروز حتما شکرپلو یا همان شیرین‌ پلو را سر سفره جلوی مهمان بگذارند. شکرپلو غذای مجلسی شیرازی‌هاست که به‌مناسبت‌های مختلف پخته می‌شود و با شیرین‌پلو تفاوت‌هایی دارد. در شکرپلوی شیرازی‌ها، برنج سفید کاملا به رنگ زعفران در‌می‌آید که آن را با قیمه پرگوشت سرو می‌کنند.

ما شیرازی‌ها به انجام رسم و رسومات بسیار پایبند هستیم، حالا چه رسم و رسومات نوروزی باشد، چه عروسی و ... . انجام سنت‌ها به علاقه و ذوق خود فرد بستگی دارد. خود من حتی سال‌هایی که نوروز را در تهران بودم هم جزء به جزء تمام سنت‌ها را انجام می‌دادم. خیلی هم قائل به تجملات و هزینه‌های آنچنانی برای انجام رسومات نیستم. چه بسا با هزینه اندک هم می‌توان سنت‌ها را به زیباترین شکل ممکن انجام داد. عیدی دادن از دیگر رسوماتی است که از گذشته در فرهنگ ایرانیان مرسوم بوده است. بزرگ‌ترها به کوچک‌ترها عیدی می‌دادند و آنها را خوشحال می‌کردند. ما هم همیشه پول نو را لای قرآن می‌گذاریم و به کوچک‌ترها می‌دهیم تا به قول معروف برکت کیف پول‌شان باشد.

آرزویم برای اهالی سینما و تلویزیون در سال جدید این است که سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی باکیفیت مجددا به چرخه تولید برگردند که مردم با عشق پای تماشای آنها بنشینند. الان یکسری با باندبازی شبکه نمایش خانگی را دست گرفته‌اند و آثار پر‌هزینه‌ای تولید می‌کنند. تماشای فیلم و سریال در شبکه‌های نمایش خانگی ساز‌و‌کاری دارد و مثلا برای یک پیرمرد در یک نقطه دورافتاده ایران دسترسی به آن مشکل است اما رسانه ‌ملی فراگیر و سهل‌الوصول است و می‌تواند با تولیدات فاخر، مردم را در سراسر ایران پای تلویزیون میخکوب کند. امیدوارم در سال جدید خداوند در خانه تک‌تک ایرانیان آرامش و آسایش را حاکم کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها