با نیاز روزافزون جوامع به اینترنت از جمله کشورهایی که به دلایل مختلف با محدودیت‌های اینترنتی مواجه هستند، منظومه‌های ماهواره‌ای‌اند که می‌توانند امکان دسترسی همه افراد به اینترنت را محقق کنند و بسیار پرطرفدارند.
کد خبر: ۱۴۰۱۳۶۹
نویسنده امین‌رضا کیفرگیر - دانش و سلامت

شرکت‌ بزرگی مانند اسپیس‌ ایکس هم اکنون نیز در حال ارائه‌ اینترنت‌های ماهواره‌ای موسوم به اینترنت استارلینک‌ است و همچنان هم به گسترش ماهواره‌های خود در مدار زمین ادامه می‌دهد.

در این بین اما میراثی مهم، باستانی و فرهنگی با این منظومه‌های ماهواره‌ های اینترنتی تهدید می‌شود؛ آسمان شب.


وجود هزاران ماهواره‌ای که برای تامین اینترنت به مدار زمین ارسال می‌شود، می‌تواند خطر بزرگی برای کارایی تلسکوپ‌های زمینی محسوب شود، زیرا ماهواره‌ها می‌توانند نور خورشید را بازتاب دهند و همین باعث می‌شود با افزایش تعداد این ماهواره‌ها شکل آسمان شب برای ساکنان زمین دگرگون شود.

شاید این موضوع برای بسیاری از شهروندان چندان مهم نباشد و آنها اینترنت آزاد پرسرعت را به دیدن آسمان بکر شب ترجیح دهند اما در بسیاری از کشورهای توسعه یافته میلیون‌ها دلار صرف ساختن تلسکوپ‌های بزرگ زمینی شده و این چالشی بسیار جدی برای این دولت‌هاست تا راه‌حلی برای این مشکل پیدا کنند.

پیدا کردن راه‌حلی برای این مشکل موضوع جلسه‌ای بود که چندی پیش در یکی از زیرکمیته‌های سازمان ملل در وین برگزار شد. در این جلسه تشکیل یک گروه تخصصی برای بررسی چگونگی کاهش تاثیرات منظومه‌های ماهواره‌ای بر آسمان شب مورد تاکید بود.

هرچند اکنون اجرای چنین طرحی به مشکلات سیاسی برخورده است. اتحادیه‌ بین‌المللی نجوم نهاد اصلی است که خواستار تشکیل این گروه تخصصی است و بسیاری از کشورهای عضو «کمیته‌ استفاده‌ صلح‌آمیز از فضا» سازمان ملل نیز با این طرح موافقند. البته در این بین کشورهایی مانند روسیه هم معتقدند بررسی این مشکل مهم است اما نیازی به تشکیل یک گروه تخصصی دیگر نیست.

این یکی از موارد سد راه توافق بر سر تشکیل این گروه است. اگر در این زیرکمیته توافقی صورت می‌گرفت، آنگاه‌ این طرح به جلسه‌ اصلی کمیته‌ استفاده‌ صلح‌آمیز از فضا که چند ماه دیگر برگزار می‌شود راه پیدا می‌کرد تا مورد تایید قرار بگیرد. کشورهای سردمدار طرفدار این طرح مانند اسپانیا، شیلی و آفریقای جنوبی که همگی میزبان تلسکوپ‌های بزرگ و مهمی در مقیاس جهانی هستند، مدتی فرصت دارند تا با اصلاح طرح بتوانند نظر طرف‌های مخالف را جذب کنند و آن را به نشست اصلی کمیته ببرند. البته تا قبل از این طرح هم تلاش‌هایی برای حل این مشکل شده بود.

برای مثال، شرکت‌ اسپیس‌ایکس سعی کرده تا سری جدید ماهواره‌های استارلینک را از موادی بسازد تا میزان انعکاس نورشان در کمترین حالت ممکن باشد. همین ماه پیش نیز بنیاد ملی علوم آمریکا با شرکت اسپیس‌ایکس به توافقی رسید تا این شرکت به روند ساخت ماهواره‌ های استارلینک با مواد با انعکاس کمتر ادامه دهد اما اسپیس‌ایکس تنها شرکت ارسال کننده‌ منظومه‌ ماهواره‌های ارائه‌دهنده اینترنت به فضا نیست.

برای همین هم تشکیل گروهی تخصصی و سپس تعیین یک‌سری قوانین از طرف سازمان ملل به کمک راه‌حل‌های این گروه، می‌تواند قدم بسیار مؤثری در محافظت از یکی از قدیمی‌ترین میراث بشری، یعنی ‌آسمان تاریک شب باشد.

برگرفته از مجله ساینس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها