در اختلال وسواس، فکری استرس‌زا، ناخوشایند و بی‌ربط دائم سراغ فرد می‌آید و فرد در نتیجه‌ رنج ناشی از این فکر و عدم توانایی در بیان این رنج، احساس نیاز می‌کند که یک رفتار خاص را دائما تکرار کند. پیشتر‌ها مادر‌ها و مادربزرگ‌ها را زیاد می‌دیدیم که این رفتارها را مدام تکرار می‌کردند.
کد خبر: ۱۴۰۰۷۳۰

افکار استرس‌ زا، ناخواسته و بی‌ربط که مداوم به ذهن خطور می‌کند را وسواس فکری و زمانی که فرد احساس نیاز می‌کند تا یک رفتار خاص را مداوم تکرار کند وسواس عملی می‌گویند. ممکن است اختلال وسواس، پایه ارثی و ژنتیک داشته باشد. وقایع ناخوشایند یا روابط ناسالم خانوادگی نیز اختلال وسواس را آغاز یا وخیم‌تر می‌کند.

اصولا وسواس‌ها از دوران کودکی به‌سراغ فرد می‌آیند و بعید است فرد 30 سال را رد کند و به وسواس مبتلا شود‌.

مبتلایان به وسواس به سبب اندیشه‌های ناخواسته و ناراحت‌کننده که مدام به ذهن‌شان خطور می‌کند، رنج زیادی می‌کشند و برای کنترل این رنج، بدون این‌که از آن صحبت کنند رفتارهایی تکراری از خود بروز می‌دهند. برای نمونه، خانمی که وسواس فکری کثیف بودن دستش او را از درون مدام آزرده می‌سازد، بدون این که رنج خود را بگوید شاید در طول روز دستش را 50 بار بشوید.

افرادی که به وسواس فکری مبتلا هستند مدام در حال ترس هستند؛ ترس از تصادف، ترس از رفتارهای خشن، ترس از بی‌نظمی و قرینه نبودن اشیا، او را آزار می‌دهد.

  بیشتر مبتلایان به اختلال وسواس می‌دانند که این ترس و اضطراب آنها منطقی نیست و سعی می‌کنند آن را نادیده بگیرند و سرکوب کنند. گاهی هم برای رهایی موقت از آن، یک رفتار تکراری انجام می‌دهند.

اما وقتی فردی وسواس فکری دارد، دائما کارهایی را انجام می‌دهد که به وسواس عملی منتهی می‌شود.

شستن دست یا حمام زیاد و مداوم، پرهیز از دست دادن با دیگران یا دست زدن به دستگیره‌ در، چک کردن مداوم قفل یا اجاق گاز، شمردن مکرر اجسام و اشیا، چینش بیش از حد منظم وسایل در خانه یا محل کار ازجمله کارهایی است که فرد وسواسی انجام می‌دهد.

  موفق‌ترین درمان برای اختلال وسواس، به‌کار بردن ترکیب دارودرمانی و روان‌درمانی ا‌ست. گاهی افسردگی یا یک بیماری دیگر علاوه بر اختلال وسواس در فرد وجود دارد و درمان آن بیماری، به کنترل وسواس بسیار کمک می‌کند.

پیدا کردن درمان ایده‌آل برای هر فرد مبتلا به بیماری وسواس همیشه راحت نیست و گاهی باید چندین و چند بار به همان پزشک متخصص اعصاب و روان مراجعه کنیم و درمان‌های مختلف را بیازماییم تا به بهبودی دست پیدا کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها