وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگوی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل متحد:

جمهوری اسلامی ایران از تداوم همکاری‌های منطقه‌ای استقبال می‌کند

هشدار وزیر امور خارجه به کشورهای منطقه:

پای صهیونیست‌ها را در قفقاز و سایر مناطق باز نکنید

وزیر امور خارجه حضور صهیونیست‌ها در قفقاز را تهدید جدی علیه صلح و ثبات منطقه خواند و گفت: به همه طرف‌ها هشدار می‌دهیم که نسبت به رفتار این رژیم جعلی هوشمندانه عمل کرده و در قفقاز و سایر مناطق پای این رژیم را باز نکنند.
کد خبر: ۱۴۰۰۵۸۱

به گزارش جام جم آنلاین، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) ۱۷ اسفند ماه پس از دیدار و گفت‌وگو با «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی افزود: مراتب همدردی و همبستگی خودمان را با مردم عزیز زلزله زده در ترکیه با دولت و ملت کشور دوست و برادر جمهوری ترکیه اعلام کنیم. روز جهانی زن را به همه بانوان و خواهرانم در سراسر جهان و به ویژه در ترکیه و جمع حاضر تبریک می‌گویم. ما در ایران به درستی روز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) که بانوی نور و رحمت است روز زن نام نهادیم و در هفته‌های گذشته این مناسبت را بانوان ایرانی جشن گرفتند و روز جهانی زن را به همه بانوان جهان، ترکیه و ایرانی در هر کجای جهان تبریک می‌گویم. زنان در ایران نیرومندترین بخش جامعه ما هستند همانگونه که در ترکیه چنین نقشی را ایفا می‌کنند.

امیرعبداللهیان گفت: از ساعات اولیه وقوع زلزله مقام معظم رهبری و رئیس جمهور دستورات اکیدی را برای همبستگی و کمک به مردم مسلمان ترکیه صادر کردند و در شرایطی که دستگاه‌های ذیربط در ایران درگیر کمک رسانی به زلزله خوی بودند، به طور همزمان در این جبهه هم هلال احمر ایران، ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران با هماهنگی با برادرم مولود چاووش اوغلو داشتند و وارد مناطق زلزله زده شدند و خدمات رسانی خود را از تفحص تا ارائه خدمات مربوط به اسکان، پزشکی و سایر پشتیبانی‌ها به عمل آوردند.

داغ ترکیه را داغ ایران می‌دانیم

وزیر خارجه بیان کرد: داغ ترکیه را در این فاجعه انسانی داغ ایران می‌دانیم و خود را در این حادثه تلخ داغدار می‌دانیم. برای جان باختگان این حادثه تلخ علو درجات را از خدا مسئلت داریم و برای مجروحان شفای عاجل و برای بازماندگان صبر و بردباری مسئلت می‌کنیم.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: امروز درباره موضوعات دوجانبه گفت‌وگو کردیم در خصوص اهمیت توسعه مراودات اقتصادی و تجاری گفت‌وگوهای مهمی را داشتیم. افزایش حجم تبادل تجاری دو کشور از موضوعاتی است که در یک سال و نیم گذشته بیش از هر زمانی تحقق یافته است. این ناشی از اراده رهبران دو کشور به ویژه در دولت جدید جمهوری اسلامی ایران است. بر همکاری هر چه بیشتر در این حوزه‌ها تأکید کردیم و همچنین چگونگی رفع موانع موجود را بررسی کردیم.

تأکید بر شراکت منطقه‌ای به جای رقابت منطقه‌ای در کریدورهای حمل و نقل منطقه‌ای

وزیر خارجه بیان کرد: در خصوص روابط گمرکی و ترانزیتی که بخش مهمی از همکاری‌های دو کشور را تشکیل می‌دهد نیز گفت‌وگو کردیم. بر شراکت منطقه‌ای به جای رقابت منطقه‌ای در کریدورهای حمل و نقل منطقه‌ای از جمله کریدورها بین ایران و ترکیه تأکید داریم.

امیرعبداللهیان یکی از دغدغه‌های اصلی را مسائل زیست محیطی و موضوع آب خواند و افزود: در خصوص اهمیت تداوم دسترسی ایران و مردم مناطق غربی کشور به رودخانه ارس اتفاق نظر داریم. کارگروه مشترکی که بیش از یک سال و نیم پیش بین دو کشور تشکیل شده همچنان فعالانه به کار خود ادامه دهند که همکاری‌ها در حوزه آب را به بهترین نحو بتوانیم داشته باشیم و مردم مناطق غربی و شمال غربی کشورم از این مواهب طبیعی و الهی در چارچوب عرف موجود همچنان برخوردار باشند.

حق ترکیه و ایران برای دفاع مشروع در مقابله با هرگونه اقدام تروریستی

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: در خصوص مبارزه با تروریسم گفت‌وگو کردیم. تروریسم از مبدا اقلیم کرستان عراق و تروریست داعش از مبدا افغانستان از نگرانی‌های مشترک ماست. همکاری‌های امنیتی سطح بالایی بین دو کشور در مبازه با تروریسم وجود دارد. حق ترکیه و ایران در چارچوب حقوق بین‌الملل برای دفاع مشروع در مقابله با هرگونه اقدام تروریستی از هر جهت و توسط هر گروه را محفوظ می‌دانیم و معتقدیم تروریسم خوب و بد وجود ندارد و تروریسم پدیده شوم و بد است در هر لباس و شکل و شمایلی.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه امنیت ترکیه را امنیت خود می‌دانیم، اظهار داشت: درباره تجارت مرزی و همکاری‌های استانی با هم گفت‌وگو کردیم.

وی با بیان اینکه در خصوص بازارچه‌ های مرزی آنگونه که انتظار مقامات عالی دو کشور است امور پیش نمی‌رود، افزود: نیازمند گشایش و تسهیل بیشتر در این حوزه هستیم، از جمله در خصوص ضرورت فعال سازی و بازگشایی هر چه سریع‌تر بازارچه‌های مرزی کوزه رش، شیخ سلو و پیراحمد کندی با هم گفت‌وگو کردیم و امیدواریم مردم مناطق این بازارچه‌های مرزی در دو سوی مرز از مواهب این تجارت مرزی هر چه زودتر برخوردار شوند.

ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان

امیرعبداللهیان با بیان اینکه درباره موضوعات منطقه‌ای نیز گفت‌وگو کردیم، به وضعیت افغانستان اشاره کرد و ادامه داد: افغانستان نیازمند تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه گروه‌های ذی‌نفوذ و دارای بافت جمعیتی قابل توجه در این کشور است. بر اهمیت این مسئله تأکید داریم. می‌دانید ایران ضمن همکاری با هیأت حاکمه موقت در افغانستان اما این وضعیت را هنوز به رسمیت نشناختیم و امیدواریم در چارچوب گفت‌وگوهایی که با مقامات افغانستان داشته‌ایم هر چه سریع‌تر شاهد تشکیل دولت فراگیر در این کشور باشیم.

هشدار به کشورهای منطقه درباره حضور رژیم صهیونیستی در منطقه

وزیر خارجه همچنین با اشاره به باز شدن پای صهیونیست‌ها در قفقاز گفت: یکی از پیامدهای بحران در قفقاز باز شدن پای رژیم صهیونیستی در منطقه است. ما حضور صهیونیست‌ها در منطقه را تهدید جدی علیه صلح و ثبات منطقه می‌دانیم. صهیونیست‌ها هر جا پا گذاشتند، ثمره‌ای جز ناامنی و ایجاد بحران نداشتند. جمهوری اسلامی ایران به همه طرف‌ها هشدار می‌دهد که نسبت به رفتار رژیم جعلی اسرائیل هوشمندانه عمل کنند و در قفقاز و سایر مناطق پای رژیم صهیونیستی را باز نکنند.

وی همچنین گفت: جهان اسلام از بحث قدس شریف مورد توجه افکار عمومی و همه مسلمانان در منطقه و جهان است. دولت رژیم جعلی صهیونیستی که دولتی تندرو است شرایط را برای فلسطینی‌ها سخت‌تر کرده است. امیدواریم با توجهی که جهان اسلام نسبت به موضوع فلسطین دارد به ویژه در نشست سازمان همکاری اسلامی که در هفته آینده در موریتانی و به میزبانی این کشور برگزار می‌شود، توجه ویژه‌تری به موضوع فلسطین بشود.

امیرعبداللهیان گفت که چاووش اوغلو بزودی به تهران سفر می‌کند و افزود: درباره سفر آیت‌الله رئیسی به ترکیه نیز گفت‌وگو کردیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها