«فرهنگ انتظار» در موسیقی ایران موج می‌زند

نوای عشق به یوسف زهرا‌ (س)

نیمه‌شعبان از‌جمله مناسبت‌های ویژه‌ای است که همیشه بین مردم از ارزش و احترام خاصی برخوردار است و مردم ایران قرن‌هاست با پرداختن به آیین‌ها و رسوم مذهبی، شکوه این روز را پاس می‌دارند.
کد خبر: ۱۴۰۰۴۴۶
نویسنده علی رحیمی - گروه فرهنگ و هنر

این ارادت به ساحت امام عصر‌(عج) در سال‌های اخیر به‌صورت ویژه مورد توجه هنرمندان موسیقی نیز قرار گرفته و خوانندگان مطرح موسیقی پاپ با توجه به عشق و ارادتی که هریک نسبت به این ساحت دارند، اقدام به تولید آثاری در مدح‌ منجی عالم بشریت کرده‌اند. این دست آثار در بسیاری از موارد نه تنها مورد توجه مخاطبان قرار گرفته بلکه تبدیل به آثار مرجعی شده که به‌عنوان یکی از بهترین آثار خالقان‌شان به عموم مردم معرفی شده است.

«منجی» در اولین آلبوم پاپ ایران

خشایار اعتمادی را اولین خواننده نخستین آلبوم موسیقی پاپ بعد از انقلاب اسلامی می‌دانند. اعتمادی در این آلبوم که با عنوان «دلشوره» و در شش قطعه همسفر، دیباچه، بهونه، منجی، نوای غربت و دلشوره منتشر شد، با خواندن قطعه منجی با ترانه‌سرایی اکبر آزاد و آهنگسازی بابک بیات اثری گوش‌نواز ارئه داد. این قطعه در سال ۷۴ تولید و نیمه شعبان سال ۱۳۷۶ برای نخستین‌بار از رادیو پخش شد و یک سال بعد نیز در قالب این آلبوم منتشر شد.

آخرین منجی دارای دو ورژن است که در یکی از آنها خشایار اعتمادی به دکلمه بخشی از ترانه می‌پردازد و در نسخه دیگر اکبر آزاد بخشی از ترانه‌اش را دکلمه می‌کند. این ترانه جزو آثاری است که به‌صورت صریح درباره امام زمان‌(عج) سخن می‌گوید و با همراهی موسیقی ارکسترال قدرتمند و مناسب و اجرای خوب خواننده، یکی از شاخص‌ترین آثار با این مضمون را پدید آورده است.

افتخاری با پرفروش‌ترین آلبوم تاریخ موسیقی

علیرضا افتخاری در سال ۱۳۷۵ آلبومی با عنوان «نیلوفرانه» با آهنگسازی عباس خوشدل تولید کرد که در آن قطعاتی درباره حضرت موعود‌(عج) را اجرا کرد. آلبوم نیلوفرانه که در ارکان مختلف خود، اجرای خواننده، کلام و موسیقی در سطح کیفی بسیار خوبی قرار دارد، با استقبال خیره‌کننده‌ای از طرف مخاطبان موسیقی مواجه شد و از آن به‌عنوان پرفروش‌ترین آلبوم تاریخ موسیقی ایران یاد می‌شود. قطعه نیلوفرانه در این آلبوم نیز اثری جاودانه با موضوع حضرت قائم(عج) ‌است. پس از این آلبوم موفق، در سال ۱۳۷۸ مجموعه «نیلوفرانه ۲» توسط همان تیم مجموعه پیشین تولید و منتشر شد. در این مجموعه نیز شش قطعه تصنیف در کنار رباعی‌خوانی با صدای علیرضا افتخاری اجرا شد. علیرضا افتخاری همچنین ترانه‌های «صبح روشن» و «در هوای تو» را نیز با موضوع عرض ارادت به حضرت مهدی‌(عج) اجرای کرده که از آثار ماندگار این هنرمند محسوب می‌شود.

قطعه ماندگار محمد اصفهانی در وصف منجی

«روزی تو خواهی آمد» دومین قطعه آلبوم «تنها ماندم» محمد اصفهانی است که با ترانه‌سرایی محمدعلی شیرازی، آهنگسازی همایون خرم و تنظیم کامبیز روشن‌روان در سال ۷۹ منتشر شد.
این قطعه که از آثار ماندگار محمد اصفهانی است، خیلی زود در اذهان جا گرفت و هنوز هم خیلی از مردم در خلوت و تنهایی آن را زمزمه می‌کنند. این اثر با مطلع: روزی تو خواهی آمد از کوچه‌های باران‌/ تا از دلم بشویی غم‌های روزگاران؛ از آثار جاودانه‌ای است که دل هر شنونده‌ای را به ساحت مقدس منجی عالم بشریت پیوند می‌دهد.

خواننده‌ای که در هر آلبوم یک قطعه برای منجی می‌خواند

علی لهراسبی، خواننده نام‌آشنای پاپ همواره تلاش کرده است در هر آلبوم خود یک قطعه در وصف حضرت‌مهدی‌(عج) اجرا کند. تا به امروز قطعات حس غریب، بوی سیب، عطر بارون، انتظار، عطر نرگس و پناه با صدای این خواننده منتشر شده است. قطعه حس غریب با ملودی و تنظیمی از محمدرضا چراغعلی و ترانه‌ای سروده طهمورث پورشیرمحمد که در سال ۱۳۸۳ اجرا شد، اولین اثر از لهراسبی است که با این مضمون خوانده است.

«بوی سیب» دیگر اثر علی لهراسبی است که سال ۱۳۸۵ توسط همان تیم حس غریب ساخته شد و از آن می‌توان به‌عنوان نسخه دوم آن قطعه نام برد. نقطه قوت اصلی این دو قطعه ملودی و تنظیم قابل اعتنا و مناسب آن در کنار اجرای احساسی خواننده است.

ناصر عبداللهی هنرمندی که نگران ظهور بود

ناصر عبداللهی، ‌خواننده معتبر و محبوب پاپ از‌جمله خوانندگانی بود که نگاه ویژه‌ای جهت اجرای قطعات موسیقی با موضوع ظهور حضرت صاحب‌الزمان(عج) ‌داشت. او در یکی از مصاحبه‌های خود وقتی مجری از او پرسید، نگران چه هستید، گفت: «من نگران ظهورم. چون همیشه فکر می‌کنم آقا وقتی که می‌آید همیشه ناشناس است و دوم این‌که آن غربتی که برای امام حسین‌(ع) بود فکر می‌کنم صدهزار برابرش برای ایشان است. اون روش جدیدی که می‌آید، فکر می‌کنم درک نمی‌شود و بدا به حال آن کسانی که حضرت را نمی‌شناسند و شاید عاشقانه همیشه دست به آسمانند که آقا بیا آقا بیا و وقتی می‌آید می‌گویند نیا. این باعث اضطراب، ناراحتی و نگرانی من است.» این خواننده فقید در سال ۱۳۷۸ و در آلبوم عشق «قطعه ماه» را با ملودی ساخته خود و تنظیمی از محمدرضا چراغعلی اجرا کرد. شاعر این غزل محمدعلی بهمنی است. ملودی روان، تنظیم آکوستیک و مناسب، اجرای ماهرانه و شعر مستحکم موجب خلق اثری شاخص در عرصه موسیقی پاپ و عرض ارادت او به یوسف‌زهرا(س) است.

مجید اخشابی با «آدینه عهد» و «گمگشته»

اخشابی سال ۱۳۸۰ در تیتراژ پایانی سریال گمگشته که در ماه مبارک رمضان پخش می‌شد، قطعه‌ای اجرا کرد که این اثر را می‌توان شاخص‌ترین قطعه در کارنامه موسیقایی این خواننده محسوب کرد که با این قطعه به شهرت هم رسید. ملودی قطعه گمگشته توسط مجید اخشابی ساخته شد و تنظیم آن به‌عهده مجید رضازاده بود. همچنین ترانه‌سرای این اثر علی معلم بود. این قطعه در تمام ارکان خود از وضعیت مناسبی برخوردار است به‌خصوص ترانه‌اش که آن سال‌ها نظر بسیاری را به سوی خود جلب کرد و همچنان یکی از بهترین آثار با موضوع فرهنگ مهدویت است.

آقای خاص موسیقی با تک آهنگ «او»

محسن چاوشی از خوانندگانی است که طی این سال‌ها توانسته خود را به‌عنوان یک خواننده تقریبا مستقل و پیشرو به جامعه مخاطبان معرفی کند. خواننده خاص موسیقی پاپ برای هر یک از امامان شیعه قطعاتی را خوانده و ارادت ویژه‌اش را به اهل‌بیت ثابت کرده است.چاوشی همزمان با نیمه شعبان ۹۹ در ادامه فعالیت‌های خود در حوزه آثار آیینی و مذهبی تک آهنگ «او» را منتشر کرد. در این اثر که در وصف حضرت مهدی (عج) تولید شده، محسن چاوشی به‌عنوان ترانه‌سرا، آهنگساز و تنظیم کننده حضور داشت. آهنگی که با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد.

محمد حشمتی و بهترین آلبوم در وصف امام عصر(عج)

محمد حشمتی سال ۱۳۹۰ آلبومی را با عنوان «آمده‌ام» به تهیه‌کنندگی حوزه هنری منتشر کرد که می‌توان از آن به‌عنوان بهترین مجموعه پاپ تا امروز که با مضمون مهدویت عرضه شده، نام برد. این مجموعه مشتمل بر هفت قطعه با عناوین آمده‌ام، کوچه باغ دل، شهریار، عصر حضور، در عشق زنده باید، سلطان عشق و جمعه‌هاست.

فریدون خشنود، آهنگساز تمام قطعات این مجموعه است و تنظیم‌های آن توسط بهرام دهقانیار، سید بهنام ابطحی، محمدرضا عقیلی، شهرام توکلی و امیر فتحی انجام گرفته است. همچنین اشعار این مجموعه سروده مولانا، علی معلم دامغانی، علیرضا قزوه و غلامعلی حداد عادل است.

علی فانی، هنرمندی که با آهنگ ظهور شناخته شد

بی‌شک کمتر کسی در ایران زندگی می‌کند که آهنگ «چشم امید» علی فانی را نشینده باشد. آهنگی که فانی درباره آن می‌گوید: چشم امید یا به تعبیری (به طاها به یاسین) را اولین بار سال ۱۳۹۰ در قالب آلبومی به‌نام «شاید به یادتان» منتشر کردیم اما سال ۱۳۹۱ یک فرد ناشناس و البته خوش ذوق در فضای مجازی این قطعه را از آن آلبوم به‌صورت کلیپ به اسم چشم امید منتشر کرد که بسیار دیده شد.

این اهنگ به قدری دلنشین بود که حتی در کشورهای دیگر همچون لبنان و کشورهای عربی هم مورد توجه قرار گرفت.

عصار و آهنگ زیبای امیدواران

علیرضا عصار سال ۱۳۷۷ و در اوایل فعالیت‌های رسمی‌اش، قطعه «امیدواران» را در واحد موسیقی و سرود صداوسیما با شعری از مولانا اجرا کرد. عصار، سازنده ملودی این اثر است و فواد حجازی آن را تنظیم کرده است.

این قطعه با این بیت آغاز می‌شود: نومید مشو جانا کامید پدید آمد، امید همه جان​ها از غیب رسید آمد.

عصار علاوه بر این قطعه، اثر دیگری را اوایل دهه۸۰ درباره امام زمان(ع) اجرا کرد که این اثر به‌جز نادر دفعاتی که از شبکه جهانی جام‌جم در همان سال‌ها همراه نماآهنگی با حضور خواننده پخش شد، دیگر نه از رسانه‌ملی پخش شد و نه در آلبوم‌های خواننده قرار گرفت. اثر مذکور از کلامی متفاوت نسبت به سایر آثاری که درباره این مضمون اجرا شده، برخوردار است.

حمید حامی و عشق نزدیک است

حمید حامی، خواننده توانمند پاپ کشور قطعه «عشق نزدیک است» با سروده اسماعیل فرزانه و ملودی و تنظیم بابک زرین درباره انتظار امام موعود را اجرا کرده است.

این قطعه به‌خوبی در فضایی آکوستیک تنظیم شده و از ملودی قابل اعتنایی برخوردار است. در ضمن خواننده هم از اجرای آن به نحو احسن برآمده است. این قطعه به سفارش واحد موسیقی و سرود صداوسیما سال ۱۳۸۹ اجرا شده است.

پویا بیاتی و هدف بزرگی که محقق شد

سال۹۰ رو به پایان بود که بی‌هیچ مقدمه‌ای پویا بیاتی از منحصر به فرد‌ترین آلبوم موسیقی پاپ به نام «کشتی نوح» که با موضوع انتظار امام زمان (عج) تولید شده بود، رونمایی کرد. آلبومی با هفت قطعه آسمانی که پویا بیاتی تولید این آلبوم را یکی از هدف‌های بزرگش در موسیقی و از آرزوهای همیشگی‌اش می‌دانست.

این آلبوم که حاوی قطعات نیایش، نیومدی، دیدار، کشتی نوح، مدارا، فرشته‌ها و جمعه‌هاست به سفارش مؤسسه‌های تبیان و شهید همت تولید شد و ثابت کرد که می‌شود آلبوم صرفا مذهبی ساخت و قلب جوان‌ها را فتح کرد.

پویا بیاتی بار دیگر سال ۱۳۹۲ آلبومی باعنوان «دور از تو سال‌ها» را در وصف حضرت صاحب زمان تولید و منتشر کرد. این مجموعه هم مانند آلبوم قبلی به‌صورت رسمی منتشر نشد و در فضای مجازی ارائه شد.

ملودی‌های این مجموعه توسط پویا بیاتی ساخته شده و تمام تنظیم‌ها نیز به‌عهده مهدی خیرخواهی بود. قطعات این آلبوم نیز شامل آرامش، دور از تو سال‌ها، ظهور، بی‌کسی، رویا، باغ‌های پاییزی و یوسف هستند.

فرهنگ مهدویت در هنر موسیقی موج می‌زند

علاوه بر این، هنرمندانی که در بالا به‌آنها اشاره شد، قطعات زیادی از سوی هنرمندان موسیقی ایران در وصف منجی موعود منتشر شده که می‌توان به «سبزینه آوای دوست»، «انتظار زمین»، «ستاره‌پوش» و «آرزوی من» از آثار سعید شهروز، «از ستاره تا ستاره» اثر قاسم افشار، «ای جان» بهنام صفوی، «غایب آسمونی» امیر میرشکاری، «جمعه‌ها و ثانیه‌ها» سید ابراهیم عبداللهی، «آفتاب پنهان» رحیم پوردرخش، «کویاسی» طاها عمرانی و ... اشاره کرد.

روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها