در اختتامیه جشنواره «رصتا» مطرح شد

آغاز فصل‌نو الگوسازی فرهنگی

نمایشگاه رسانه‌های صوت و تصور فراگیر ایران(رصتا) روز یکشنبه با برگزاری مراسمی، به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۱۴۰۰۳۱۲
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه

این مراسم با حضور مدیر ساترا، برخی مدیران سازمان صداوسیما و حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. نخستین نمایشگاه رصتا از ۱۱تا ۱۴اسفند برگزار شد تا فرصتی برای تعامل میان پلتفرم‌های مختلف این حوزه باشد. نمایشگاه رصتا فرصتی برای معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر و هم‌افزایی در این زیست‌بوم بود. سکوهای دارای مجوز از ساترا در کنار معاونت‌های تولیدی صداوسیما در این نمایشگاه حضور داشتند. گزارشی از این مراسم را در ادامه می‌خوانید.

سعید مقیسه، مدیر ساترا در این مراسم عنوان کرد: در نمایشگاه رصتا حضور۱۰۲غرفه شامل شرکت‌های با مجوز از ساترا، فعالین صنعت و واحدهایی از سازمان را شاهد بودیم.

حضور رسانه‌ها در واحدهای تصمیم‌گیر ساترا

مقیسه در اختتامیه نمایشگاه رصتا بیان کرد: برنامه‌های جامع و سمینارهای علمی و کارگاه‌های مهارت‌آموزی در کنار میزگردهای تخصصی داشتیم و درباره مقررات و شاخص‌های ارزیابی صحبت شد. در این نشست‌ها به نظر کارشناسان توجه شد. مجموعه‌ای به نام آومیک که واسط بین رسانه‌ها و ساتراست در این نمایشگاه حضور داشت تا ارزیابی شرکت‌ها را داشته باشد و مشخص شود که چه شرکت‌هایی این خدمات را به دست رسانه‌های تحت‌نظر ساترا برسانند.

به گزارش خبرنگار جام‌جم، مقیسه گفت: اتفاق دیگر نمایشگاه اعلام تشکیل مجمع رصتا بود که الان ۳۷۲ رسانه حدودا در این زمینه مجوز دارند و همه این رسانه‌ها به صورت پیشفرض عضو این مجمع هستند. می‌توانند در سایت ساترا اعلام کاندیداتوری کنند و بعد شورای راهبری مجمع رصتا تشکیل می‌شود. از جمله کارها این است که در تمام واحدها و کمیته‌های تصمیم‌گیر نماینده‌ای داشته‌باشند. مدیر ساترا ادامه داد: این شوراها نمایندگانی از خود صنف خواهند داشت که از اتفاق‌های رصتا بود. برخی از شرکت‌ها زحمت کشیدند و هدایا برای حضار در نظر گرفتند. مثلا باد صبا گفت قرآن و مفاتیح با اشتراک شش‌ماهه به مخاطبان نمایشگاه می‌دهد که با همراهی ساترا بود. یا رسانه هماهنگ اعلام کرد شش ماه اشتراک رایگان برای حضار می‌دهد. حوزه علمیه هم اعلام کرد برنامه‌ها را رایگان در اختیار قرار می‌دهد. برای اکثر کسانی که حضور داشتند و محصولی برای ارائه داشتند، با حمایت مالی ساترا و هماهنگی با مجلس، هزینه‌هایی تعیین شد تا حمایت مالی از آنها صورت بگیرد. یعنی حمایت برای تولید و حمایت‌های مشاهده دو بخش حمایت ساترا از رسانه‌هاست. وی ادامه داد: امسال بررسی آثار نداشتیم و سال بعد ان‌شاءا... برسی خواهیم کرد. اما غرفه برتر مربوط به نوع ارائه شرکت انتخاب کردیم که حدود ۱۰ شرکت در نهایت برگزیده شدند.

عدالتخواهی؛ ویژگی رسانه‌های منتظر

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هم در ادامه این مراسم گفت: از برگزار کنندگان نمایشگاه تشکر می‌کنم؛ این نمایشگاه بسیار موثر و مفید بود. مسئولیت تنظیم‌گری صدور مجوز و نظارت بر رسانه‌های صوت و تصویر به عهده ساتراست و جا دارد از زحمات مسئولان سازمان و همکاری وزارت ارشاد تشکر کنم که با همکاری این دو مجموعه یک حکمرانی خوب رسانه‌ای انجام می‌شود. طبیعتا همه تشکل‌ها باید از سازمان پیروی کرده و تعدد حاکمیتی که آسیب می‌زند را کنار بزنند.
وی ادامه داد: نظریه مهدویت را همه قبول دارند. همه به موعودگرایی اعتراف می‌کنند. مفهوم اصلی این نظریه انتظار فرج است. این یعنی انتظار سازنده. عدالتخواهی، مبارزه با فساد، استکبارستیزی، امیدبخشی، اخوت، برابری، مردم‌داری از عناصر عدالتخواهی سازنده است.

خسروپناه گفت: منتظر واقعی امیدبخش است و زیر بار ظلم نمی‌رود تا استقلال کشورش از دست رود. آنها که دنبال تجزیه ایران هستند، منتظر واقعی نیستند. وحدت یعنی خدمت به مردم و همراهی با استکبارستیزی.
وی ادامه داد: رسانه که امروز ابزار انتقال پیام است چه پیامی را می‌خواهد به مردم جهان بدهد؟ آیا پیام آن خشونت است یا محبت؟ اگر رسانه‌های صوت و تصویر می‌خواهند منتظر واقعی باشند، باید دنبال پیام عدالتگرایی و انسان‌دوستی باشند. آنهایی که سریال خانگی می‌سازند و فقط ترویج جنایت و شهوت می‌کنند با پیام مهدویت نمی‌سازند. اگر اثر ساخت آثار این سکوهای رسانه‌ای در جامعه مودت و پیوند خانواده باشد، درست است. فیلم‌ها و سریال‌های خانگی ما باید محبت را در خانواده افزایش دهد. این پیام اصلی است که در نظریه مهدویت وجود دارد. ما نباید الگوهای‌مان مجموعه‌های هالیوودی باشد.
وی گفت: در بالیوود بسیاری از کارگردان‌ها فیلم‌هایی را ساختند که تحکیم خانواده است. پیام آن به سمت رفع یک آسیب اجتماعی بود. این کار رسانه‌های فراگیر است که باید به آن توجه شود. ما هم تلاش می‌کنیم مسیر حکمرانی رسانه‌ای را برای‌تان تسهیل کنیم.

تقدیر از برترین‌ها

در این مراسم از غرفه‌های برتر شامل رسانه تماشاخانه، رسانه هماهنگ، رسانه کشاورز پلاس، تکیه، روستا تی‌وی، بادصبا، بانک صدای گویندگان، صنعت تی‌وی، آریو تی‌وی و حوزه علمیه قم تقدیر شد. همچنین پیش از برگزاری مراسم اختتامیه، از مشارکت‌کنندگان به‌صورت غرفه به غرفه و با حضور دبیر نمایشگاه، تقدیر شد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها