کد خبر: ۱۴۰۰۳۱۱
نویسنده سیدمحمد سلیمانی | روزنامه‌نگار

به موازات رشد و گسترش رسانه‌های فراگیر صوتی و تصویری در فضای مجازی و ورود پلتفرم‌های شناخته شده‌تر به عرصه تولید محتوا و عبور از انتشار صرف داده‌های از پیش آماده، ضرورت‌های نظارت بر عملکرد آنها به دغدغه‌ای برای نهادهای فرهنگی کشور تبدیل شد.

در این بین «ساترا» به عنوان مجموعه ناظر بر عملکرد این رسانه‌ها به رغم طرح شدن انتقاداتی در فضای رسانه و با وجود کم و کاستی‌های واقعی موجود در نحوه تعامل با رسانه‌های تحت پوشش، به فعالیت خود ادامه داد و حالا در آستانه برگزاری نمایشگاهی به نام «رصتا» با حضور رسانه‌های فراگیر صوتی و تصویری هستیم؛ رسانه‌هایی که اغلب به صورت تخصصی سعی می‌کنند در کنار دیگر رسانه‌های پر بیننده و شنونده رسمی، مخاطبان ویژه و دائمی خودشان را داشته‌باشند و محتوا‌های مورد نظرشان را به شکلی جذاب و به سبک دلخواه به آنان ارائه کنند. دراین بین طبیعی است که مخاطبان گسترده این رسانه‌ها آشنایی کامل و دقیقی با نحوه و زمینه‌های فعالیت رسانه‌های صوتی و تصویری مورد علاقه‌شان نداشته‌باشند و صرفا به دلیل وجود عنوانی جذاب، با پلتفرمی همراه شده‌باشند. برپایی نمایشگاه رصتا به شرط حضور حداکثری رسانه‌های فعال، ایجاد جذابیت برای مخاطبان با برگزاری برنامه‌های متنوع و استفاده به قاعده دست اندرکاران رسانه‌ها از فرصت تعامل با مخاطب به صورت رو در رو، می‌تواند بستری مناسب برای ارائه تصویری درست از ماهیت واقعی رسانه‌های فراگیر صوتی و تصویری فعال در فضای مجازی باشد.
حضور رسانه‌های مختلف در کنار هم با روش‌ها و موضوع فعالیت یکسان این فرصت را هم در اختیار ناظران و صاحب‌نظران می‌گذارد که شکل و فرم فعالیت رسانه‌های مختلف با موضوع واحد را در کنار هم ارزیابی کرده و به کشف و شناسایی استعدادهای فعال در این عرصه بپردازند؛ اتفاقی که به طور معمول در نمایشگاه سالانه مطبوعات هم رخ می‌دهد. البته با توجه به نو بودن فعالیت رسانه‌های صوتی و تصویری در بستر‌های اینترنتی و مجازی آنچه می‌تواند ضامن موفقیت برپایی نمایشگاهی با ویژگی‌های رصتا باشد، تلاش دست‌اندرکاران آن برای انتخاب مدیران و مجریان آشنا با این مقوله و اشراف بر تفاوت‌های آن با رسانه‌های فعال در زمینه‌های دیگر است.
در اینجا، مخاطب با صوت و تصویر و پلتفرم‌هایی که اساس فعالیت‌شان را بر جاذبه‌های تصویری و نمایشی قرار داده‌اند، مواجه است. گستردگی و اقبال عمومی نسبت به فعالیت این رسانه‌ها به حدی رسیده که برخی از پلتفرم‌ها خود به عنوان تهیه‌کننده با بهره‌گیری از چهره‌ها وارد عرصه تولید شده‌اند و به این ترتیب محصول فعالیت‌شان با توجه به گستردگی و فراگیری‌شان می‌تواند به نوعی جریان‌ساز بوده و نقش مهمی در شکل‌گیری ذائقه‌های جدید در بین مخاطبان داشته‌باشد. در زمان برپایی نمایشگاه رصتا، می‌توان با برپایی جلسات و نشست‌های آسیب‌شناسی، فعالیت پلتفرم‌ها و عملکردهای گوناگون آنان را درفضاهای متنوع رقابتی زیر ذره‌بین نقد سالم قرارداد و به موضوع نظارت بر آنها به دور از هیاهو و جوسازی‌های رسانه‌ای پرداخت. اولین تجربه برگزاری نمایشگاه رصتا می‌تواند نقش موثرو تعیین‌کننده‌ای در آینده فعالیت‌ رسانه‌های فراگیر و نهاد نظارتی آنها یعنی ساترا داشته‌باشد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها