نسل جوان باید بداند
پای صحبت‌های جهانگیر الماسی درباره برنامه‌سازی برمدار هویت و عدالت

نسل جوان باید بداند

روایت محمود ناظری از «شهرام عبدلی»

خداحافظ لوطی!

شهرام عبدلی از بازیگران پرکار و فعال در مجموعه‌ها و فیلم‌های تلویزیونی بود. درگذشت این بازیگر که خاطرات خوب و شیرینی را برای مردم خلق کرد، واکنش‌های مختلفی را برانگیخت اما درکنار مردم قدرشناس و فرهیخته ایران که به خاطر نبود این هنرمند متأثر شدند، همکاران او بهتر درک می‌کنند که از میان ما رفتن شهرام عبدلی چه ضایعه دردناکی است.
کد خبر: ۱۴۰۰۰۰۳

محمود ناظری، کارگردان فیلم‌های تلویزیونی چون «همکلاسی آسمانی»، «کفش عروسی»، «روز چهاردهم» و... سازنده مستندهای حوزه انرژی و برنده جایزه بهترین مستند تاریخی از جشنواره اسپانیایی TERRES به خاطر تولید مستند «گنبد گیتی»  یکی از افرادی است که سابقه کار با شهرام عبدلی را دارد. از او خواستیم درباره این بازیگر و سلوک رفتاری و شخصیتی‌‌اش بگوید. اظهارات محمود ناظری درباره زنده‌یاد  شهرام عبدلی را می‌خوانید.

من سال 1393 در جریان تولید فیلم تلویزیونی «روز چهاردهم» با آقای عبدلی آشنا شدم. این فیلم به سفارش وزارت نفت در پارس جنوبی تولید شد. از همان اول هم انتخاب من برای آن نقش، مرحوم عبدلی بود. از همان ابتدای آشنایی با شهرام عبدلی دو نکته درباره ایشان برای من خیلی جذاب بود؛ باوجودی که این فیلم، تجاری نبود و از نظر مالی بهره‌ای نداشت اما ایشان به‌گونه‌ای با فیلمنامه برخورد و طوری با علاقه بازی می‌کرد که انگار اولین فیلمش بود! دوم، با این که لوکیشن ما در زمان و مکان بسیار گرمی بود ـــ‌ فیلم را خردادماه در عسلویه تصویربرداری کردیم ـــ اما وقتی با شهرام عبدلی گفت‌وگو کردم فهمیدم دلیل حضورش در آن فیلم از روی وطن‌پرستی بود. چون می‌گفت خیلی دوست دارد در نشان دادن زحمات و تلاشی که کارکنان صنعت نفت برای آبادانی این کشور می‌کشند سهم و نقشی داشته باشم. 
این روحیه مرحوم عبدلی برای من خیلی جذاب بود. به هر حال در شرایط سخت جغرافیایی و آب و هوایی به سر می‌بردیم، چون بسیار شرجی و مملو از آلاینده‌های صنعتی بود اما شهرام عبدلی آنجا برای من به‌عنوان یک الگوی صبر و شکیبایی جلوه پیدا کرد. یعنی برخلاف این‌که معمولا در فیلم و سریال‌ها نقش‌های تندی را به‌عهده داشت اما نه‌فقط خودش به‌شدت صبور و آرام بود بلکه به دیگران هم آرامش می‌بخشید و مدیریت می‌کرد تا آن فضا و شرایط را تاب بیاورند.
از مرحوم شهرام عبدلی هم یک رفتار زیبا را آموختم؛ به خاطر شرایط دشواری که در حین تصویربرداری فیلم تلویزیونی روز چهاردهم در خواندن فیلمنامه و در اجرای آن داشتیم اما شهرام عبدلی مثل یک دوست بدون هیچ چشمداشتی کنار ما قرار گرفت و پیشنهاد و راهکارهای بسیار خوبی ارائه داد که موجب بهتر شدن روند کار و تولید اثر شد.
مرحوم عبدلی بسیار مهربان، منظم و وقت شناس بود و در تمرین‌ها به طور جدی شرکت می‌کرد. از همه مهم‌تر این‌که بسیار اخلاقی بود و حرمت‌ها را رعایت می‌کرد. من به‌عنوان یک کارگردان هیچ وقت سر آن پروژه با شهرام عبدلی رودررو نشدم. اگر هم مشکل یا نکته‌ای داشت، سعی می‌کرد به لحاظ اخلاقی مسأله را حل کند و حرمت‌ها را حفظ می‌کرد. روز آخر و زمانی که شهرام عبدلی قصد ترک محل تصویربرداری را داشت، دو سه پلان کار با ایشان باقی ماند که چون از نیمرخ و پشت‌سر بود از بدل استفاده کردیم.
جالب این که تا زمان پخش فیلم از سیما، دائم پیگیری می‌کرد و نگران آن صحنه‌ها بود. این منش شهرام عبدلی برای من خیلی قابل احترام بود. همین موارد باعث شد درگذشت این بازیگر برای من و سایر همکاران‌مان در پروژه تولید فیلم تلویزیونی روز چهاردهم بسیار سخت و دردناک باشد. در آن پروژه خانم مارال فرجاد هم حضور داشت که این روزها درگیر درمان بیماری است که جا دارد از ایشان هم یاد کنم و از خدا بخواهم زودتر سلامت خود را به دست بیاورد و به صحنه بازیگری برگردد.

حرفه‌ای بود و خوش‌قلب
مرحوم شهرام عبدلی اغلب نقش افراد خشن و منفی را بازی می‌کرد اما شخصیت او دقیقا برعکس نقش‌هایی بود که بازی می‌کرد. هم حرفه‌ای بود و هم خوش قلب. طوری که در گرمای شدید هوا در جریان تولید فیلم روز چهاردهم همیشه کنار گروه بود و هیچ‌گاه ندیدم که بخواهد صحنه را ترک کند. همیشه با همه لوطی منشانه برخورد می‌کرد و مردانگی و خوش اخلاقی‌اش زبانزد همه ما شده بود. من برای روح شهرام عبدلی آرامش و برای خانواده او طلب صبر می‌کنم. از قاب کوچک هم ممنونم  مرا در این سوگواره هنری شریک کرد.

منبع: ضمیمه قاب‌کوچک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها