افتتاح نمایشگاه رصتا با حضور رئیس سازمان صداوسیما همراه بود که جبلی درباره رویکرد حمایتی رسانه ملی از رسانه‌های فراگیر صحبت کرد.
افتتاح نمایشگاه رصتا با حضور رئیس سازمان صداوسیما همراه بود که جبلی درباره رویکرد حمایتی رسانه ملی از رسانه‌های فراگیر صحبت کرد.
کد خبر: ۱۳۹۹۹۸۷

به گزارش جام جم آنلاین، اولین روز نمایشگاه صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) در روز پنج‌شنبه با حضور پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما، سعید مقیسه رئیس ساترا، سید نظام‌الدین موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، مدیران صداوسیما، ساترا، شرکت‌کنندگان پلتفرم‌ها و اصحاب رسانه برگزار شد.

نمایشگاه رصتا مخفف رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر است و برای اولین‌بار این فرصت فراهم شده تا سکو‌های دارای مجوز از ساترا، شرکت‌ها و مجموعه‌های تولید محتوا در فضای مجازی دورهم جمع شوند و با معرفی خود حضورشان را در این عرصه محکم کنند.

سازمان صوت و تصویر فراگیر به عنوان متولی این نمایشگاه بانی حضور سکوها، فعالین و شرکت‌کنندگان این عرصه شد تا باهم افزایی بین این نهاد تنظیم‌گر و فعالین این عرصه، فرصت برابر فعالین این عرصه فراهم شود.

طبق اعلام مرکز اطلاع‌رسانی ساترا، ۹۶ غرفه و ۱۱۷ شبکه، شرکت و سکوی دارای مجوز از ساترا در این نمایشگاه حضور دارند که برخی از مجموعه‌ها مثل ایرانسل، همراه اول، معاونت فضای مجازی صداوسیما و آومیک با چندین شرکت زیرمجموعه همراه هستند.

ساعت برگزاری نمایشگاه از ۹ صبح تا ۱۶ بعدازظهر است که تا ۱۴ اسفند در سالن‌های ۷ و ۲۷ نمایشگاه بین‌المللی تهران میزبان علاقه‌مندان به این عرصه است.

روز گذشته بعد از افتتاح نمایشگاه، رئیس سازمان صداوسیما از غرفه‌های حاضر در آنجا بازدید کرد و در جمع خبرنگاران درباره رویکرد حمایتی سازمان صداوسیما از رسانه‌های فراگیر صحبت کرد.

رئیس سازمان صداوسیما گفت: بر اساس آخرین آمار ساترا نزدیک ۳۷۰ مجوز تاکنون برای رسانه‌های فراگیر صادر کرده است. با تعامل بسیار خوب و اشتیاقی که برای دریافت مجوز مشاهده می‌کنیم، احتمالاً تا چند ماه آینده این عدد به ۵۰۰ مجوز برسد.

رسانه ملی از تمام توان ظرفیت خود برای به روز شدن استفاده می‌کند

جبلی ادامه داد: رسانه ملی از تمام توان فکری، حرفه‌ای و مادی خودش برای به روز شدن استفاده می‌کند. همان‌طوری که طرف مقابل یعنی رسانه‌های بیگانه از همه ظرفیت‌های به روز شده حرفه‌ای، فنی و فکری موجودش استفاده می‌کند، ما هم موظف هستیم این کار را انجام دهیم.

وی تصریح کرد: نگاه دوره تحولی صداوسیما این است که ما اولاً روایت اول را در اختیار داشته باشیم و اجازه ندهیم روایت اول در اختیار دشمنان باشد. ثانیاً در تلاشیم تا هم‌افزایی و تعامل مؤثر بین رسانه ملی و دستگاه‌های مسئول ایجاد شود تا رسانه ملی وظایف خودش را انجام دهد.

رصتا مصداق بهترین تعامل با فعالان، شرکت‌ها و رسانه‌های تولید محتواست

رئیس سازمان صداوسیما افزود: این نمایشگاه بهترین مصداق برای تعامل و هم‌افزایی بین ساترا به عنوان نماینده سازمان صداوسیما در حوزه تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی با فعالان، شرکت‌ها و در واقع مجموعه رسانه‌هایی است که در حوزه تولید محتوا در فضای مجازی فعالیت می‌کنند.

صداوسیما اولین دستگاه برای پیوستن درگاه ملی صدور مجوز بود

جبلی با بیان اینکه ۳۷۰ رسانه تا الان مجوز گرفتند و در یک فرآیند روان در حال تعامل و همراهی هستند، بیان کرد: این عدد روز به روز در حال افزایش است. تمام درخواست‌کنندگان مجوز در یک فرآیند شفاف که در قالب پنجره واحد کسب و کار «درگاه ملی صدور مجوز» است درخواست مجوز می‌دهند. خود صداوسیما جزو اولین دستگاه‌هایی بود که به این پنجره واحد پیوست و الان به راحتی هر درخواست‌کننده مجوزی می‌تواند به این سامانه ورود کند و درخواست بدهد و در یک مدت زمان مشخص، پاسخ درخواستش را دریافت کند.

به گفته وی، ما موظفیم به عنوان سازمان تنظیم‌گر فضا را برای استعداد‌های جوان و علاقه‌مندی که می‌خواهند فعالیت کنند به عنوان سازمان تنظیم‌گر فضای رقابتی را به گونه‌ای فراهم کنیم که این فعالان خُرد به نوعی زیر دست و پای فعالان بسیار بزرگ، از بین نروند به آن‌ها کمک کنیم و از آن‌ها حمایت کنیم، به آن‌ها میدان بدهیم که در این عرصه نه تنها باقی بمانند بلکه بتوانند خودشان را بیشتر و بهتر هم ان‌شاالله ارتقاء بدهند.

ساترا انحصار را می‌شکند

سید نظام‌الدین موسوی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی به عنوان سخنران بعدی مراسم گفت: کاری که مجموعه ساترا و بخش‌هایی از آن در نمایشگاه رصتا قابل انجام می‌دهد این است که ساترا آمده تا انحصار را بشکند. یعنی اجازه ندهند تولید و انتشار محتوا در نمایش خانگی در ذیل چند مجموعه خاص محدود شود و این نمایشگاه اجازه می‌دهد مردم با تمام رسانه‌های فراگیر آشنا شوند.

وی بیان کرد: ساترا با این حرکت‌ها و قدم‌هایی که برمی‌دارد نشان می‌دهد که به همیاری، همفکری و کمک به مجموعه‌های مختلف شبکه نمایش‌خانگی و تولید محتوا در این زمینه اهتمام دارد. واقعاً این نوع کار‌ها ارزنده و قابل تقدیر است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مطابق با قانون اساسی، مسئولیت صوت و تصویر فراگیر برعهده سازمان صداوسیماست. برگزاری این نمایشگاه بیانگر این است که رسانه ملی در حقیقت تلاش می‌کند تا همه اجزای تولید محتوا در کشور به ویژه بخش خصوصی را با رویکرد هدایت، حمایت و نظارت در این زمینه کمک کند و از همه ظرفیت‌های محتوایی کشور در این زمینه بهره می‌برد که این موضوع قابل تقدیر است.

وی افزود: ما در مجلس شورای اسلامی تلاش‌مان بر این است به این حضور کمک کنیم و بتوانیم به لحاظ قانونی و حقوقی بستری را فراهم کنیم که مجموعه ساترا در این زمینه بتواند فعالیت‌ها، سیاست‌ها و در حقیقت مسئولیت‌هایی که برعهده دارد به صورت مشخص، محکم و موفق جلو ببرد.

پیش از این سعید مقیسه رئیس ساترا در نشست خبری نمایشگاه رصتا گفته بود، شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه خودِ ساترا، بخش‌های مختلف سازمان تنظیم مقررات و سکو‌های دارای مجوز از ساترا هستند. برخی از رسانه‌ها که خارج از تهران بودند، برای حضور در تهران معذوریت داشتند. ولی تعداد بیشتری از رسانه‌ها در تهران هستند و برخی از رسانه‌ها از شهرستان‌ها دعوت شدند.

به گفته مقیسه، بخش‌های صداوسیما اعم از معاونت فضای مجازی، معاونت تولیدی و شبکه‌ها، واحد‌های تولیدی مستقل به غیر از شبکه‌ها، معاونت فناوری و توسعه رسانه‌های نوین در صداوسیما و شرکت‌های وابسته غرفه‌هایی در نمایشگاه دارند.

رئیس ساترا افزود: از فعالین دیگر این عرصه می‌توان به سیستم‌های صوتی تصویری، اپلیکیشن‌ها، برنامک‌ها، شرکت‌های نوپا، اپراتور‌های مخابراتی، مراکز داده و پیامرسان‌ها اشاره کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها