به دلیل وقوع یک‌سری تعرضات جنسی در آکادمی نوبل، بخش نوبل ادبیات، یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین جوایز ادبی جهان هم در خطر تعلیق قرار گرفت.
کد خبر: ۱۳۹۹۶۲۹
نویسنده سعید مستغاثی - گروه فرهنگ و هنر

وبسایت بی‌بی‌سی در تاریخ سوم ماه می۲۰۱۸ برابر با ۱۳اردیبهشت۱۳۹۷ نوشت: «...این آکادمی سوئدی درپی نحوه مدیریت سوءرفتار جنسی یک عکاس فرانسوی به نام ژان کلود آرنولت، که همسر یکی از اعضای سابق آکادمی است، هدف انتقادهای جدی قرار گرفت...»

رادیو سوئد در تاریخ ۹ آوریل ۲۰۱۸ اعلام کرده بود:
«... کارل گوستاو شانزدهم، پادشاه سویدن در این رابطه به رادیوی سویدن گفت: وضعیت پیش آمده خیلی مهم است و من همیشه در جریان تحولات داخلی آکادمی زبان سویدن بودم و این مشکل پیش‌آمده برایم خوشایند نیست.

کارل گوستاو شانزدهم، پادشاه سویدن در ادامه افزود: مشکل به وجود می‌آید و ما آن را حل می‌کنیم. این مشکل هم دیر یا زود حل می‌شود اما باید اجازه داد تا زمان خود را طی کند. این در حالی است که اندرش اولسون، یکی از اعضای هیات‌مدیره آکادمی زبان سویدن در مصاحبه با رادیو سویدن گفت که این افراد به دلیل مخالفت با یکی دیگر از اعضای این آکادمی به نام کترینا فروستن‌سون، از کار کناره‌گیری کرده‌اند. کترینا فروستن‌سون، همسر، ژان کلود آرنوت است. ژان کلود همان شخصی است که متهم به تجاوز جنسی شده است. اندرش اولسون در ادامه افزود: اعضای دیگر آکادمی زبان سویدن رای به اخراج کترینا فروستن‌سون از این آکادمی داده‌اند...»

رسوایی چگونه آغاز شد؟

پاییز گذشته در ماه نوامبر ۱۸ زن با الهام از جنبش مقابله با آزار جنسی و افشای متخلفان به نام #MeToo ژان کلودآرنوت را متهم کردند که در ساختمان آکادمی نوبل آنها را مورد تعرض جنسی قرار داده است.درپی طرح این اتهامات نهاد نوبل با رای‌گیری میان اعضای خود تصمیم گرفت کاترینا فروستن‌سون همسر آقای آرنولت را از کمیته ۱۸ نفر نوبل ادبیات کنار بگذارد. این رسوایی در کنار اتهامات مربوط به تضاد منافع و درز اسامی برندگان نوبل در میان اعضای این آکادمی اختلاف ایجادکرده و به استعفای چند نفر از جمله خانم فروستن‌سون و نیز پروفسور سارا، دنیوس رئیس آکادمی منجر شده است. در پی این استعفاها، برای کمیته نوبل تنها ۱۱ عضو باقی ماند که کمتر از میزان لازم برای اظهارنظر یا رای‌گیری است. درپی این اختلافات اعضای آکادمی که پیش از این اغلب فعالیت‌های‌شان سری و دور از انظار عمومی بود، به طور علنی یکدیگر را متهم کرده‌اند. هوراس انگدال، یکی از اعضای این آکادمی، اعضایی را که استعفا داده‌اند، بی‌لیاقت خواند و گفت: خانم دانیوس یکی از بدترین روسای آکادمی بوده است. در عین حال حامیان دانیوس او را مصلحی دانستند که در تلاش برای تغییر یک موسسه مردسالار بوده است. او نخستین زنی است که در تاریخ نوبل به ریاست این موسسه رسیده است. سارا دنیوس درپی رسوایی در آکادمی نوبل از کار خود کناره گیری کند. آکادمی نوبل اعلام کرد: در سال ۲۰۱۸، از دادن جایزه نوبل در ادبیات خودداری می‌کند. سرانجام در نشست پنجشنبه سوم ماه می ۲۰۱۸ آکادمی تصمیم خود را مبنی‌ برعدم اعطای جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۱۸ اعلام کرد. در حالی که پیش از آن و حتی تا صبح روز اعلام تصمیم فوق، برداشت بسیاری از ناظران و نیز شماری از اعضای آکادمی این بود که خودداری از دادن جایزه نوبل ادبی اقدامی خفت‌آور است و بنابراین آکادمی چنین تصمیمی را نخواهد گرفت اما بامداد سوم ماه می اعلام شد که آکادمی دادن جایزه در سال ۲۰۱۸ را غیرممکن ارزیابی می‌کند.

رادیو سوئد در تاریخ ۴ ماه می ضمن اعلام خبر فوق گفت: «... آندرش اولسون، قائم‌مقام دبیر دائمی آکادمی زبان و ادب، در این زمینه می‌گوید که تصمیم به خودداری از دادن جایزه پس از بحثی بسیار طولانی در چند هفته اخیر گرفته شد و به نظر من تصمیمی درست بود. بسیار خوشوقتم که توانستیم در این زمینه به توافق برسیم. اولسون ادامه می‌دهد که خودداری از دادن جایزه در سال ۲۰۱۸ درواقع تنها آلترناتیو ممکن بود. اندرش اولسون در ادامه بیان کرد که درواقع کار رسیدگی به جایزه ادبی امسال تا حالا بسیار خوب پیش رفته و ما از نظر کاری امکان اعطای جایزه را داریم اما ارزیابی‌مان این است که اعتماد به آکادمی در دنیا در سطحی بسیار پایین قرار دارد و علت توقف در اعطای جایزه نیز عمدتا همین است...»تصمیم آکادمی نوبل مبنی‌بر خودداری از دادن جایزه ادبی در سال ۲۰۱۸ انعکاسی بسیار گسترده در سطح جهانی داشت و رسانه‌های مهمی مانند CNN و BBC مفصل به این موضوع پرداختند.

آزار وسیع کودکان در استرالیا؛ یک فاجعه و تراژدی ملی!

براساس گزارش تحقیقی کمیسیون سلطنتی تحقیقات استرالیا در سال ۲۰۱۷، بیش از ده‌ها هزار کودک در طول سال‌ها در موسسه‌ها و نهادهای عمومی استرالیا اذیت و آزار جنسی شده‌اند، به شکلی که تعیین عدد دقیق قربانیان این آزارها عملا ممکن نیست. سرویس جهانی BBC ضمن انتشار نتایج این تحقیق در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۷ که در طول پنج سال از سوی عالی‌ترین مرکز تحقیقات عمومی استرالیا انجام شده، گزارش کرده است که این تحقیق براساس گفت‌و‌گو با ۱۵ هزار نفر درباره داشتن تجربه آزار دیدن جنسی و شهادت بیش از ۸۰۰۰ کودک قربانی آزار و اذیت جنسی و همچنین هزاران نامه از کودکان قربانی در سراسر استرالیا تنظیم شده است. براساس این گزارش، کودکان مورد اشاره اغلب در مدرسه‌ها، موسسات و نهادهای عمومی و باشگاه‌های ورزشی مورد آزار و سوءاستفاده قرار گرفته‌اند. انتشار نتایج تحقیقات درباره آزار و اذیت جنسی کودکان در استرالیا به حدی تکان‌دهنده بود که مالکوم ترنوبل، نخست‌وزیر استرالیا در اکتبر ۲۰۱۸ نتایج این گزارش را تاسف‌بار خوانده و آن را یک فاجعه و تراژدی ملی توصیف کرده است. این فجایع انسانی در کشورها و جوامعی اتفاق می‌افتد که مدعی تمدن و پیشرفت و رعایت حقوق زنان و کودکان بوده و از این جهت جوامع و کشورهای دیگر (و اغلب مخالف خود) را متهم به عدم رعایت حقوق یادشده می‌کنند. این در حالی است در اغلب گزارشاتی که خود موسسات و نهادهای پژوهشی و آماری غرب درباره فاجعه تعرضات جنسی ارائه می‌دهند، به‌ندرت کشورهای غیراروپایی دیده می‌شوند و اغلب رتبه‌های لیست رکوردداران تجاوزات و تعرضات جنسی را کشورهای به اصطلاح متمدن غربی اشغال کرده‌اند! همان‌ها که در سازمان‌ها و موسسات دست‌ساخته خویش مانند یونسکو، برای همان به اصطلاح رعایت حقوق زنان و کودکان، اسنادی مانند سند ۲۰۳۰ تجویز می‌کنند که خودشان را به این فاجعه کنونی دچار گردانده و حالا آن را به کشورهای دیگر نیز حقنه می‌کنند! و متاسفانه برخی وادادگان، شیفتگان و خودباختگان غرب در داخل کشور نیز کورکورانه به اجرای این‌گونه اسناد ضدبشری تحت عنوان ترقی و تمدن اقدام می‌ورزند!

اعتراف مدیرعامل گوگل به تعرضات جنسی مدیران این شرکت

حالا دیگر رویکرد ضداخلاقی و رسوایی‌های جنسی از مراکز و سازمان‌ها و موسسات سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و ... فراتر رفته و به رسانه‌های مجازی می‌رسد. شبکه‌های اینترنتی و موتورهای جست‌وجویی که روزانه ده‌ها میلیون کاربر از آنها استفاده می‌کنند، اینک با مرجع و منبعی مواجه هستند که کارکنانش به دلیل وجود فضای ناسالم اخلاقی، آن را تحریم می‌کنند. حالا دیگر چگونه می‌توان به داده‌های آن اعتماد کرد؟
به دنبال اعتصاب هزاران نفر از کارکنان شرکت گوگل در فوریه ۲۰۱۸ و در ۴۰ کشور جهان، مدیرعامل این شرکت مهم اینترنتی و رایانه‌ای در کنفرانسی که نشریه نیویورک‌تایمز برگزار کرد، اعتراف کرد گوگل از استانداردهای خود به‌شدت نزول کرده است! اعتراف سوندرا پیچایی (مدیرعامل هندی‌تبار گوگل) واکنشی بود به اقدام هزاران نفر از کارکنان گوگل که پنجشنبه اول نوامبر۲۰۱۷ در اعتراض به سکسیسم و تعرض‌های جنسی مدیران این کمپانی، از دفاتر خود بیرون آمدند و دست از کار کشیدند. سازمان‌دهندگان این اعتصاب، مدیران گوگل را متهم کردند که مزاحمت‌های جنسی علیه کارکنان زن به‌راه انداخته‌اند. مدیر اجرایی گوگل چند روز پیش اعلام کرده بود که ۴۸ نفر از مدیران گوگل در دو سال گذشته به خاطر تعرض و مزاحمت جنسی اخراج شده‌اند. پیشتر نشریه نیویورک‌تایمز موارد زیادی از آزار و اذیت جنسی کارکنان گوگل را فهرست کرده و نوشته بود که مدیران این شرکت سعی در لاپوشانی موضوع دارند. یکی از دلایل اعتصاب کارکنان گوگل در روز اول نوامبر۲۰۱۷، پخش خبری پیرامون اندی رابین، بنیان‌گذار سیستم‌عامل اندروید بود. رابین در سال ۲۰۱۴ از گوگل رفت اما نیویورک تایمز فاش کرد که او در اصل به خاطر تعرض جنسی از شرکت کنار گذاشته شد اما ۹۰ میلیون دلار هم به عنوان بازخرید به او پرداختند!

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها