دولت ایالات متحده آمریکا در سالگرد جنگ اوکراین، تحریم های جدیدی علیه ۲۰۰ فرد و نهاد روسیه وضع کرد.
کد خبر: ۱۳۹۹۱۵۸

به گزارش جام جم آنلاین، دولت جو بایدن روز جمعه به وقت محلی در سالگرد جنگ میان روسیه و اوکراین، مجموعه ای از تحریم های جدید علیه مسکو وضع کرد.

آمریکا و متحدان آن در گروه هفت، ۲۰۰ فرد و نهاد روسی از جمله ۱۲ موسسه مالی و بخش‌های دفاعی، فناوری و معدن روسیه را تحریم کردند. برخی از افراد تحریم شده در خارج از روسیه و در اروپا، آسیا و خاورمیانه حضور دارند.

علاوه بر این، وزارت بازرگانی آمریکا محدودیت های صادراتی علیه ۹۰ شرکت مرتبط با روسیه از جمله برخی شرکت های چینی اعلام کرده است.

این وزارتخانه ادعا کرده که این محدودیت ها به دلیل کمک به روسیه برای دور زدن تحریم ها معرفی شده اند.

این اقدام وزارت بازرگانی آمریکا صادرات کالا و فناوری آمریکا مانند ریزتراشه ها را به روسیه و کشورهای ثالث که با روسیه تجارت می کنند، محدود می کند.

دولت آمریکا اقدامات جدیدی را برای جلوگیری از استفاده ارتش روسیه از قطعات پهپادهای ایرانی انجام خواهد داد.

بایدن همچنین در دستوری تعرفه بیش از ۱۰۰ نوع از محصولات فلزی با تمرکز بر آلومینیوم، مواد معدنی و محصولات شیمیایی روسیه را افزایش داد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در نخستین سالگرد جنگ اوکراین نام ۲۲ فرد و ۸۳ نهاد روسیه را به فهرست تحریم‌های ضد روسی خود افزود.

به گزارش ایرنا، وزارت خزانه داری آمریکا روز جمعه به وقت محلی و در سالگرد جنگ اوکراین در بیانیه ای اعلام کرد: امروز، یک سال پس از آغاز جنگ بی‌دلیل روسیه علیه اوکراین، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده اقدامات قابل توجهی برای کاهش توانایی روسیه برای ادامه جنگ بیرحمانه خود و تامین منابع برای این جنگ انجام می دهد.

در این بیانیه آمده است: در یکی از مهمترین اقدامات تحریمی تا امروز، وزارت خزانه داری بخش فلزات و معادن در اقتصاد روسیه را هدف قرار می دهد و همچنین تحریم هایی را علیه ۲۲ شخص و ۸۳ نهاد وضع می کند.

وزارت خزانه داری آمریکا ادامه داد: تحریم های امروز، به همراه اقدامات دیگر از سوی وزارت امور خارجه، وزارت بازرگانی و دفتر نماینده تجاری آمریکا و هماهنگ با متحدان و شرکای آمریکا در گروه ۷، انزوای روسیه در اقتصاد بین‌الملل را به دنبال دارد و مانع از توانایی روسیه برای دستیابی به سرمایه، مواد، فناوری و پشتیبانی از جنگ آن علیه اوکراین که تاکنون هزاران کشته و میلیون ها نفر آواره کرده است، می شود.

والی آدیمو معاون خزانه داری آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در آستانه نخستین سالگرد جنگ اوکراین در سخنانی در شورای روابط خارجی آمریکا اعلام کرده بود که واشنگتن و متحدانش تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه در «روزهای آینده» اعلام خواهند کرد و بخش عمده آن پیگیری شبکه‌هایی است که به تسهیل دور زدن تحریم ها به روسیه کمک می کنند.

این مقام وزارت خزانه داری آمریکا اضافه کرد: در روزهای آینده، شاهد اقدامات بیشتری خواهید بود که ما با همکاری و هماهنگی متحدان و شرکای خود در سراسر جهان انجام خواهیم داد.

همزمان کارگروه اقدام مالی «اف ای تی اف» روز جمعه عضویت روسیه را به بهانه عملیات ویژه نظامی در اوکراین، تعلیق کرد.

این گروه مستقر در پاریس در بیانیه ای، اقدام های فدراسیون روسیه را به صورت غیرقابل قبول، مخالف اصول بنیادین اف ای تی اف به منظور افزایش و تقویت امنیت، ایمنی و یکپارچگی سامانه مالی جهان دانست.

اف ای تی اف افزود: فدراسیون روسیه همچنان در برابر تعهداتش برای اجرای تدابیر و معیارهای این گروه، مسئول است و باید به رعایت و اجرای تعهدات مالی خود ادامه دهد.

سرویس نظارت مالی فدرال روسیه، این تصمیم اف ای تی اف را بی بنیاد و فراتر از اختیارات این گروه دانست.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

ایالات متحده بر اساس آمارها از زمان آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین در پنجم اسفند سال گذشته تاکنون، حدود ۶۸ میلیارد دلار به کی‌یف کمک نظامی و مالی کرده است.

دولت بایدن حتی در شرایطی که روسیه پیشنهاد آتش بس موقت را مطرح و سازمان ملل از آن استقبال کرده بود، وعده ارسال حمایت‌های نظامی و تسلیحاتی را داده بود که به اعتقاد تحلیلگران نشانه تمایل واشنگتن برای ادامه درگیری‌ها و تشدید تنش‌ها در اوکراین است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها