آرمان خواهی را از آزادگان بیاموزیم
دکتر جبلی در آیین تجلیل از آزادگان سرافراز رسانه ملی:

آرمان خواهی را از آزادگان بیاموزیم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با تهیه‌کننده برنامه‌ای با محوریت شهدا و ایثارگران

ایستگاه آسمان

شهدا را باید بخشی از تاریخ ماندگار این مرز‌و‌بوم دانست. خودشان رفتند و تاریخ‌ساز شدند و حالا هرقدر هم که از آنها روایت شود، کم است. اهمیت حفظ خاطرات شهدای دفاع‌مقدس در این است که بسیاری از خانواده‌های‌شان ممکن است به مرور زمان برخی خاطرات یا دقت آن را از یاد ببرند و این مسأله لزوم ثبت این خاطرات که بخش مهمی از تاریخ شفاهی ماست را بیشتر از قبل می‌کند.
کد خبر: ۱۳۹۸۶۳۳
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه

خاطرات شهدای مدافع‌امنیت یا دفاع از حرم هم به‌واسطه نقش تبیینی و در جنگ رسانه‌ای این روزها به چشم می‌خورد، می‌تواند به منزله الگویی برای جوانان امروزی باشد. در این میان، رسانه‌ملی تاکنون برنامه‌های بسیاری در حوزه شهدا روی آنتن برده است. برخی از این برنامه‌ها تنها به گفت‌وگو با همسر شهدا پرداخته و برخی هم، گفت‌وگو با مادران و خانواده شهداست. کنار هم قرار دادن قطعاتی از زندگی شهدا و شکل‌دادن یک تصویر کامل از آنها، چیزی است که در رسالت یک رسانه هم عنوان شده است. حالا رسانه‌ملی با برنامه «ایستگاه‌آسمان» تلاش کرده این کار را تکمیل کند. ایستگاه آسمان همان‌طور که از نامش پیداست، ایستگاهی برای توقف و شناخت آنهایی است که مسیرشان را از زمین آغاز کرده‌اند و به آسمان رسیده‌اند.

جایی برای توقف و فکر کردن به زندگی شهدا و ایثارگرانی که انقلاب روی دوش آنها ایستاده تا بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد. آنچه که برنامه ایستگاه‌آسمان را از دیگر برنامه‌ها متفاوت می‌کند، داشتن یک نگاه همه‌جانبه به خانواده بنیاد شهید است. نکته دیگر، مسأله پیگیری دغدغه‌هایی است که خانواده شهدا و ایثارگران دارند و شاید تاکنون این‌قدر صریح و دقیق به آن پرداخته نشده بود. برنامه ایستگاه‌آسمان از یک سربند در خاک فکه آغاز می‌شود و مسیرش را به سمت آسمان می‌کشاند. فرصتی برای این‌که هم خاطراتی ناگفته از شهدای دفاع‌مقدس، حرم و امنیت بیان شود و هم مشکلات، دغدغه‌ها و مسائلی که خانواده این شهدا و ایثارگران درگیرش هستند، مطرح یا پیگیری شود. برنامه ایستگاه‌آسمان پنجشنبه‌ها ساعت ۲۰ روی آنتن شبکه افق می‌رود. به بهانه پخش این برنامه و بررسی رویکردهای دست‌اندرکاران آن، با علیرضا خوشکام، تهیه‌کننده برنامه گفت‌وگو کردیم.

خوشکام، تهیه‌کننده برنامه ایستگاه‌آسمان درخصوص رویکرد این برنامه به جام‌جم می‌گوید: دغدغه ایستگاه‌آسمان طرح و پرداختن به مسائل خانواده بزرگ شهدا و ایثارگران است. این برنامه دو بخش دارد. یک بخش تبیینی و گفت‌وگوی نرمی است که با رزمندگان، آزادگان و خانواده شهدا انجام می‌شود. بخش دوم هم تکوینی و حول مسائل روز است. در این بخش، از نمایشگاه بازتاب داده‌ایم تا یادواره‌های شهدای امنیت. در این بخش، هم مسائل مادی و معیشتی و هم معنوی را پیگیری می‌کنیم.

این مسأله را از کارشناسان و مسئولان مربوط پیگیری می‌کنیم. به نظرم تاکنون برنامه‌ای نداشتیم که این‌طور جامع به مسأله ایثارگران بپردازد. خود بنیاد شهید که همراه ما در ساخت این برنامه است، تاکنون اقدامی برای آنتن‌دادن به خانواده ایثارگران نداشته. البته ما هم ادعایی نداریم که بهترین مدل را داریم اما دست‌کم تلاش کردیم طرح مسأله داشته باشیم تا صدای این خانواده‌ها به گوش مسئولان برسد. تا همین‌جا هم بازخوردهای مختلفی داشتیم. حتی برخی مسئولان در برنامه حضور نیافتند و می‌گفتند چه دلیلی دارد که شما به این مسأله بپردازید. ما تلاش کردیم پیگیر مصوبات قانونی مجلس باشیم. در حوزه اشتغال خانواده ایثارگران هم پیگیر اجرای قانون بودیم.

پیگیر قوانین هستیم

وی ادامه می‌دهد: به‌طورکلی این رویکرد را داریم که در گام اول پیگیری، سراغ قوانین این حوزه برویم. به نظرمان قوانین کامل است و در این حوزه هیچ چیز را فراتر از قانون پیگیر نیستیم اما اکثر این قوانین عمل نشده و معتقدیم اگر بسیاری از این قوانین عمل شود، مشکلات حل خواهد شد. ما در میز دوم ایستاده به احترام خانواده شهدا و ایثارگران مسائل را مطرح و پیگیری می‌کنیم. معتقدیم که مطالبه‌گری، نشسته شکل نمی‌گیرد. رئیس بنیاد شهید که خودشان جانباز هستند وقتی در برنامه ما حاضر شدند، ۴۰ دقیقه ایستاده به احترام خانواده شهدا پاسخگو بودند. تلاش می‌کنیم خیلی تریبون ما به سمت گزارش‌دهی برای مسئولان نباشد اما یکطرفه هم مسائل را بررسی نمی‌کنیم. البته موضعی که داریم هم طلبکاری نیست بلکه به‌صورت تکریم سراغ این مسأله می‌رویم.

علیرضا خوشکام، درباره تفاوت این برنامه با برنامه‌های دیگر مشابه در حوزه شهدا عنوان می‌کند: در بخش گفت‌وگوی نرم که شروع برنامه هم هست، شاهد برنامه‌های مشابه بوده‌ایم که به‌صورت تخصصی با مادران یا همسران شهدا گفت‌وگو انجام شده است. ما تلاش کردیم یک جامعیتی به برنامه بدهیم و از آقای توتونچی که آزاده هستند و قبل و بعد از انقلاب زندان را تجربه کرده‌اند داشته باشیم تا افرادی مثل مادر شهید قربانخانی یا دیگران. تلاش ما این بوده که نگاه جامع داشته باشیم و همه افرادی که در گروه خانواده شهدا و ایثارگران قرار می‌گیرند را به برنامه بیاوریم. تا قبل از این بیشتر به‌صورت یک‌بعدی، یا با همسران یا با مادران شهدا گفت‌وگو می‌شد. برنامه ما علاوه بر جامع بودن، روایتگر داستان رشد شهدا هستیم. تلاش می‌کنیم از نقطه‌ای که فرد عادی بوده شروع کنیم تا به شهادت او برسیم.

از خاک تا افلاک

تهیه‌کننده ایستگاه‌آسمان تصریح می‌کند: در کنار جامع بودن روایت، تلاش می‌کنیم خط سیر روایت رشد شهدا را بیان کنیم که اغلب مشخص است. شهدایی که در دوره دفاع‌مقدس بودند، بیشتر تحت تاثیر امام‌خمینی(ره) و شهدای مدافع‌حرم با اقتدا به رهبری به سمت رشد حرکت کرده‌اند. البته ما این مسأله را به‌صورت مستقیم بیان نمی‌کنیم اما به شکل غیرمستقیم از دل حرف‌های مخاطب آن را بیرون می‌کشیم. وی درباره دکور خاص این برنامه تاکید می‌کند: تیتراژ آغازین ما از یک گل روییده روی خاک‌های فکه شروع می‌شود که به آسمان و جعبه آینه‌ها می‌رسد. نام برنامه که ایستگاه‌آسمان است هم به‌همین‌دلیل انتخاب شده است. درحقیقت روایت از خاک به افلاک است که روایت انسان‌های مجاهدی است که از زمین به آسمان رفته‌اند. به‌همین‌دلیل دکور قدری حالت انتزاعی دارد که سنگفرش‌های بهشت‌زهرا(س) در انتهای دکور به یک جعبه آینه منتهی می‌شود که عکس شخصیت هر قسمت در آن قرار دارد. تلاش کردیم با فضای سفیدی که ایجاد کردیم، قدری فضا را انتزاعی کنیم. بیشتر برنامه‌هایی که از شبکه افق پخش می‌شود با یک بک سیاه یا سرمه‌ای است. ما تلاش کردیم در فضای روشن روایت کنیم. درعین‌حال، مینیمال و سادگی دکور عامدانه بوده است. فکر می‌کنم نقطه گره ماجرا در انیمیشن ابتدای کار است که سفر یک سربند از گل روی خاک فکه به سمت آسمان است.

مخاطبانی از جنس مردم

تهیه‌کننده ایستگاه‌آسمان درخصوص تعداد قسمت‌های این برنامه می‌گوید: این برنامه در حال ضبط است که در ۲۴ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای قرار است روی آنتن برود و تاکنون سه قسمت پخش شده است. ضبط برنامه احتمالا تا اسفند یا فروردین ادامه خواهد داشت. نعیمه شکوهی سردبیر برنامه، ابوالفضل همراه و راحله امینیان مجریان بخش اول و محمد قاسمی هم میزبان اصلی برنامه است. محمدمهدی اباذری و من هم تهیه‌کننده کار هستیم.
وی درباره مخاطب این برنامه عنوان می‌کند: خانواده شهدا و ایثارگران که درحقیقت خانواده بنیاد شهید است، به گفته مسئولان یک خانواده چندمیلیون‌نفری هستند. به‌همین‌دلیل مخاطب هدف بخش دوم، بیشتر همین خانواده هستند. بااین‌حال، در بخش ابتدایی مجری و طراحی آیتم‌ها تلاش کردیم مخاطب را عام را در نظر بگیریم که در قالب مخاطبان شبکه افق باشد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها