معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی گفت: حدود ۷۴ هزار هکتار بافت فرسوده در محدوده شهری در کشور داریم که یک میلیون و ۴۰۰هزار واحد ناپایدار در آن قرار دارد.
کد خبر: ۱۳۹۸۰۳۸

به گزارش جام جم آنلاین، فرزانه صادق مالواجرد، معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه شورای‌عالی شهرسازی و معماری دارای قدمتی ۵۰ ساله است اظهار کرد: این شورا تنهای شورای‌عالی است که ریاست آن بر عهده وزیر بوده، لذا همانطور که می‌دانید ریاست تمامی شوراهای عالی برعهده ریاست جمهور است.

وی با تاکید بر اینکه شورایعالی شهرسازی بالاترین نهاد سیاستگذار در حوزه شهر و آمایش است، افزود: چهار سازمان و ۷ وزارتخانه عضو این شورا بوده و هرآنچه که مصوبه شورایعالی را می گیرد طبق قانون و ماده ۷ تاسیس شورایعالی لازم الاجرا می شود.

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه تعریف بافت فرسوده و چگونگی تعیین محدوده این بافت‌ها از جمله مواردی است که مصوبه شورایعالی شهرسازی را دارد، تصریح کرد: به جهت اهمیت بافت های فرسوده ما در چند مصوبه به جمع بندی رسیدیم که آخرین مورد آن این است که در شهرهای ما انواع بافت‌ها با مخاطراتی همراه است که باید توجه ویژه ای به آنها شود.

صادق مالواجرد با بیان اینکه چهار گونه مخاطره در بافت های فرسوده وجود دارد، اظهار کرد: نخست بافت‌هایی است که با ساخت و ساز در مجاورت حرایم طبیعی مانند رودخانه ها و گسل ها انجام شده است.

وی افزود: بخش دوم مربوط سکونتگاه‌های غیر رسمی هستند که در محدوده خارج از شهر قرار دارند و مساله ویژه ای که باید به آن توجه کرد و بخش سوم را تشکیل می‌دهد، بافت های تاریخی است.

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در تشریح بخش چهارم مخاطرات در بافت های فرسوده گفت: بافت های فرسوده بخش ناکارمد داخل محدوده شهر هستند که دارای مالکیت شخصی هستند و ساخت و سازهای انجام شده در آن به علت وجود ریزدانه‌ها، با ناپایداری ساختمان ها در این محدوده همراه است.

صادق مالواجرد در ادامه افزود: حدود ۷۴هزار هکتار بافت فرسوده در محدوده شهری در کشور داریم که یک میلیون و ۴۰۰هزار واحد ناپایدار در آن قرار دارد.

وی با اشاره به قانون جهش تولید مسکن با حضور در یک برنامه تلویزیونی بیان کرد: یکی از بندهای این قانون اشاره ای به بهسازی بافت های فرسوده داشت که بر اساس آن، بعد از دو ماه از ابلاغ این قانون، شورایعالی شهرسازی مصوبه ای را درباره اینکه شرکت بازآفرینی شهری و وزارت کشور آسیب شناسی در خصوص این بافت ها داشته باشند، ابلاغ کند.

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: صرفا با یک بسته کالبدی نمی توان نوسازی بافت فرسوده را طلب کرد لذا یکی از موضوعاتی که در آسیب شناسی به آن رسیدیم تسهیل در نوسازی بافت فرسوده است.

وی با تاکید بر اینکه در بسته تشویقی ابلاغی توسط وزیر راه و شهرسازی به محله محوری توجه ویژه ای شده است، گفت: با تجمیع ریزدانه ها می توان یک بلوک شهری را تشکیل داد که در این بلوک شهری میزان ساخت و ساز تا دو طبقه می تواند تشویق داشته باشد.

صادق مالواجرد در خصوص ورود حد نصاب تفکیک به پروسه تجمیع جهت ساخت و ساز اعلام کرد: بستر تسهیل گری در شهرها مهیا بوده لذا حدنصاب تفکیک به تشخیص کمیسیون ماده ۵ آن شهر است که می‌توانند نسبت به متراژ زمین مجوز تراکم طبقات را بدهند.

وی در ادامه گفت: در بافت‌های فرسوده پلاک هایی داریم که امکان تجمیع با محیط پیرامون خود را ندارد لذا در پیشنهاد آخر بسته تشویقی ابلاغی به این موضوع اشاره شده است که پلاک مذکور بنا بر میزان قدرالسهم خود بتواند از کمیسیون ماده ۵ مجوز ساخت و ساز بگیرد.

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به عرض معابر موجود در بافت های فرسوده گفت: عرض معابر نمی‌تواند کمتر از ۶ متر باشد.

صادق مالواجرد به رانت های ایجاد شده در تراکم فروشی ها طی سنوات گذشته اشاره کرد و گفت: اگر می خواهیم بافت فرسوده را نوسازی کنیم باید حداقل ها را در نظر بگیریم تا معظل ناپایداری ساختمان ها حل شود.

وی در خصوص سازندگان بافت های فرسوده اظهار کرد: این بسته تشویقی دارای تنوع است و در آن هم مالک می تواند سازنده باشد و هم سرمایه گذار، لذا بافت های فرسوده دارای زیربنای خوبی برای ساخت است.

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: سود سرمایه گذار در بافت فرسوده قابل مقایسه با دیگر نقاط شهر نیست لذا میزان تسهیلات بانکی و صدور پروانه می تواند برای سرمایه گذار به صرفه و جذاب باشد.

صادق مالواجرد با بیان اینکه به ناپایداری ساختمان ها توجه ویژه ای داشت تصریح کرد: قطعا بسته پیشنهادی تسهیل گر در ساخت و ساز است و میزان صدور پروانه در سراسر کشور مشخص کننده تاثیر این بسته تشویقی خواهد بود و در چند ماه آینده می توان در رابطه با ان گزارش ارائه کرد.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها