نگاهی گذرا به پیشرفت‌های ورزشی ایران در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب

۴۴ سال افتخار

گفت‌وگو با نوید شمس، ستاره شگفتی‌ ساز پینگ‌ پنگ ایران در قطر

نوشاد عالمیان، الگوی من است

نوید شمس را بی‌شک باید یکی از پشتوانه‌های آینده‌دار تیم ملی پینگ‌پنگ مردان ایران نامید. چهره نوظهوری که در پنج سالگی صاحب مدال کشوری شد و زودتر از آنی هم که اهالی این رشته فکرش را بکنند، قهرمان نونهالان و نوجوانان جهان شد.
کد خبر: ۱۳۹۷۱۸۴
نویسنده سارا گودرزی - گروه ورزش

افتخاراتی که او در مدت حضورش در تیم‌های ملی پایه به دست آورده در نوع خود کم‌نظیر است؛ از کسب مدال‌های متعدد آسیایی و جهانی گرفته تا لژیونرشدن در ۱۵ سالگی. نوید حالا به جایی رسیده که از این پس باید او را به جمع مدعیان تیم ملی بزرگسالان اضافه کرد.

صحبت از درخشش شمس در رقابت‌های پینگ‌پنگ فیدر قطر است؛ رقابت‌هایی معتبر که چندی پیش برگزار شد و او بهترین عملکرد را در تیم اعزامی ایران داشت، حتی بهتر از برادران عالمیان. پدیده ۱۷ ساله پینگ‌پنگ کشورمان با شکست نفر ۲۳جهان شگفتی‌ساز این تورنمنت شد و تا مرحله یک‌هشتم نهایی پیش رفت. گفت‌وگوی او را با جام‌جم از نظر می‌گذرانید.

تجربه بازی در تیم ملی بزرگسالان چطور بود؟

خیلی خوب بود.من قبلا هم در چند مسابقه بزرگسالان شرکت کرده بود اما این مسابقه بالاترین سطح را داشت. از نتیجه‌ای که گرفتم واقعا راضی هستم. در جدول حذفی، بازیکن رومانی را که جزو پنج نفر اول رنکینگ جوانان جهان بود، بردم. در بازی بعد حریف کره‌ای را که نفر ۲۳ دنیا بود، ۳ بر صفر شکست دادم. این کره‌ای بی‌نظیر است. مدال برنز جهان و آسیا را دارد. من کسی را بردم که هم به لحاظ سنی اختلاف زیادی با او داشتم و هم کوله‌باری از تجربه داشت. این پیروزی برایم بسیار ارزشمند است.در محافل بین‌المللی هم سر و صدای زیادی به پا کرد. الان خیلی‌ها من را به اسم حریف کره‌ای صدا می‌کنند. بازی آخرم هم با رقیب فرانسوی بود که ۳ بر ۲ مغلوب شدم. به‌رغم شکست اما بازی پایاپایی داشتم. حریف فرانسوی، پیش از من با نوشاد عالمیان بازی کرد و ۳ بر یک برنده شد. اگر آقای عالمیان او را برده بود، من و نوشاد در مرحله یک‌هشتم نهایی به هم می‌خوردیم و شاهد رقابت قشنگی بین دو ایرانی بودیم.

رقابت با برادران عالمیان مطمئنا برای هر بازیکنی جذاب است؛ به خصوص این که بتوانی آنها را پشت سر هم بگذاری. چه حسی دارید که در قطر از نیما و نوشاد بهتر ظاهر شدید؟

حس قشنگی است. من از پنج سالگی پینگ‌پنگ بازی می‌کنم و الگویم همیشه نوشاد عالمیان بوده و ایشان یک نابغه تمام‌عیار است. هر دو برادر در سطح بسیار بالایی پینگ‌پنگ را بازی می‌کنند. من تلاشم این است که از آنها خیلی چیزها یاد بگیرم و خودم را به آنها برسانم.همین چند وقت پیش در یک مسابقه دیگر در قطر با نیما مسابقه دادم و ۳ بر ۲ باختم. با این حال خوشحالم که از بین تیم پنج‌نفره ایران، بهترین نمایش را من داشتم.

از الان به بعد چه برنامه‌ای داری؟

من فعلا ۱۷ ساله هستم و دو سال دیگر می‌توانم در رده جوانان هم مسابقه بدهم. بنابراین همزمان هم برای تیم بزرگسالان بازی می‌کنم و هم جوانان. البته تمرکزم بیشتر روی این است که رنکینگم را در رده جوانان بهتر کنم. من چند ماهی به دلیل آسیب و مشکلات مالی در مسابقات شرکت نکردم و رنکینگم افت کرد. امیدوارم بتوانم جایگاه خوب قبلی‌ام را که نفر هفتم دنیا بودم به دست بیاورم؛ ضمن این که سال آینده هم مسابقات جوانان جهان است و به رفتن روی سکوی این مسابقات هم فکر می‌کنم.حضور هر چه بهتر در این رقابت‌ها باعث بهتر شدن رنکینگم در رده بزرگسالان هم می‌شود.

به حضور در المپیک ۲۰۲۴ پاریس هم فکر می‌کنید؟

چرا که نه. المپیک آرزوی هر ورزشکاری است. من با این نتیجه‌ای که در قطر گرفتم، خیلی به آینده امیدوارم. اما همه می‌دانند که کسب سهمیه المپیک در پینگ‌پنگ واقعا کار دشواری است. اول به این علت که ما در آسیا هستیم و همه قدرت‌های دنیای این رشته آسیا هستند. دوم این که فدراسیون جهانی هر ساله شیوه‌های جدید و سختی برای کسب سهمیه انتخاب می‌کند و هیچ چیز دور از دسترس نیست. شاید زمانی رنکینگم به زیر ۱۰۰ رسید و به المپیک ۲۰۲۴ رسیدم اما برنامه‌ریزی خودم برای المپیک ۲۰۲۸ است.رنکینگ من در رده بزرگسالان ۳۶۶ بود اما بعد از مسابقات قطر به ۲۹۲ رسید. امیدوارم بتوانم این روند را ادامه بدهم تا به زیر ۱۰۰ برسم.

زندگی در لهستان چطور است؟

خدا را شکر خوب است. من دو سال است که در یکی از باشگاه‌های این کشور لژیونر هستم.سوپر لیگ لهستان بعد از آلمان و فرانسه بهترین سطح مسابقات را در اروپا دارد.اینجا همه جوره امکانات را برای تمرین دارم. یکی از بهترین مربیان دنیا ما را تمرین می‌دهد. به‌لحاظ مالی هم راضی هستم.

جای شکرش باقی است که لهستان همه کمبودها را در ایران برای شما پر کرده است!

بله همین طور است. متاسفانه امکانات در ایران خوب نیست. اگر شرایط به همین شکل پیش برود، نسل آینده پینگ‌پنگ ایران به مشکل می‌خورند. فدراسیون تلاش زیادی می‌کند اما انتظار می‌رود که دستگاه‌های دیگر هم به کمک ورزش بیایند. جدای از امکانات، دستمزدها در لیگ ایران واقعا ناچیز بوده و در حد یک ورزشکار حرفه ای نیست.

نتایج نمایندگان ایران در مسابقات قطر

تیم ملی پینگ‌پنگ ایران در جدول اصلی انفرادی رقابت‌های قطر پنج نماینده داشت که نیما عالمیان، امیرحسین هدایی و امین احمدیان در مرحله یک سی‌ودوم نهایی حذف شدند.

نوشاد عالمیان، نابغه ایران هم در مرحله یک‌شانزدهم نهایی شکست خورد و در نهایت نوید شمس با راهیابی به مرحله یک‌هشتم نهایی بهترین نتیجه را برای این تیم گرفت.

شمس به همراه سجاد حسینی در جدول اصلی مسابقات دونفره نیز برتر میدان بودند .آنها تیم برادران عالمیان را شکست دادند و به مرحله یک‌چهارم نهایی صعود کردند.تیم هدایی و احمدیان در یک‌هشتم حذف شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها