اختتامیه دومین جشنواره طنز و رادیو برگزار شد

همه با هم زیر چتر لبخند

گفت‌وگوی «جام‌جم» با تهیه‌کننده برنامه سینمایی رادیونمایش

هیجان سینما در رادیو

چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر هم از راه رسید و صداوسیما بیش از گذشته با تولید برنامه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی حمایت خود را از این رویداد مهم فرهنگی نشان داد. از پخش برنامه‌های سینمایی در رادیووتلویزیون گرفته تا گفت‌وگو با صاحبنظران و منتقدان و اهالی فرهنگ و هنر و... .
کد خبر: ۱۳۹۷۰۴۵
نویسنده زینب علیپور طهرانی - گروه رسانه

در این میان حواشی مربوط به جشنواره نیز برای مخاطبان بسیاری مهم است. در این میان رادیونمایش مدت‌هاست برنامه‌ای با عنوان «استودیو هشت» را روی آنتن دارد و در این برنامه به مهم‌ترین اخبار فرهنگی، هنری، سینمایی و موسیقایی می‌پردازد و یکی از برنامه‌های پرشنونده رادیو محسوب می‌شود اما با آغاز جشنواره فیلم فجر ویژه‌برنامه‌ای را برای این ایام در نظر گرفته که به‌صورت زنده و مستقیم هر روز روی آنتن می‌رود. این برنامه به انعکاس اخبار جشنواره و حواشی آن و گفت‌وگو با شرکت‌کنندگان و هنرمندان می‌پردازد.

محمد بخشایش، تهیه‌کننده این برنامه در گفت‌وگو با جام‌جم درخصوص ویژگی‌های این برنامه بیان می‌کند: استودیو هشت در ایام جشنواره تا ۲۲بهمن و اختتامیه به‌صورت مستقیم از پردیس سینمایی ملت هر روز ساعت ۱۸ و ۱۵ دقیقه تا ۱۹ و ۴۵ دقیقه پخش می‌شود.

نامه‌ای به یک بازیگر

بخشایش درباره بخش‌های مهم و ثابت این برنامه، اظهار می‌کند: یکی از بخش‌های مهم و جذاب برنامه نامه صوتی بازیگران به پیشکسوتان است. در این بخش بازیگران جوان یا فیلم‌اولی که امسال به واسطه فیلم‌های‌شان در جشنواره حضور دارند، برای یادبود بازیگران قدیمی و پیشکسوت که در سال‌های قبل در این رویداد مهم فرهنگی حضور داشتند، نامه‌ای با عنوان «سلام» برای‌شان دارند. ممکن است بازیگرانی که مخاطب این نامه هستند، امروز در قید حیات نباشند اما ما می‌خواهیم با این کار یادی از آن عزیزان کرده باشیم.

این نامه‌ها را به‌صورت صوتی و از همان کاخ جشنواره می‌گیریم و برای شنونده‌ها پخش می‌کنیم. کار دیگری که در این زمینه انجام خواهیم داد این است که این نامه‌ها را تا جایی که امکان دارد به دست هنرمندانی که خطاب قرار داده شده‌اند و در قید حیات هستند می‌رسانیم تا یادگاری از این برنامه داشته باشند.

وی در ادامه با ذکر مثالی می‌افزاید: هنرمندان بسیاری هستند ازجمله استاد علی نصیریان و رضا کیانیان و بعد با اساتید دیگری چون خانم ژاله علو بخش‌نامه‌ها را پیش خواهیم برد.

بخشایش درباره همکاری بازیگران با این بخش از برنامه هم می‌گوید: تا امروز که همکاری خوبی با این دوستان داشتیم و همچنان در طول جشنواره این اتفاق را با سایر بازیگران رقم خواهیم زد اما نکته جالب و مهم این است که این بخش به‌صورت زنده و مستقیم از جشنواره روی آنتن می‌رود و ما با افرادی که در این رویداد حاضر هستند این همکاری را انجام می‌دهیم.

این تهیه‌کننده درباره سایر بخش‌های تشکیل‌دهنده این برنامه هم توضیح می‌دهد: ما نشست‌های خبری فیلم‌ها با اهالی رسانه را به‌صورت مستقیم پوشش می‌دهیم و همین‌طور به حواشی جشنواره می‌پردازیم. همین‌طور با تماشاچیان و اهالی رسانه قبل و بعد از اکران فیلم‌ها گفت‌وگو می‌کنیم و نظرشان را درباره فیلم‌ها جویا می‌شویم. به‌همین‌دلیل با گروه حرفه‌ای و پرتلاشی همکاری می‌کنیم که به سینماهای مردمی هم سر می‌زنند و گزارش تهیه می‌کنند. یعنی چهار گزارشگر داریم که به سینماهای مردمی می‌روند و برای برنامه گزارش می‌گیرند.

وی درباره یکی دیگر از بخش‌های مهم و ثابت این برنامه هم عنوان می‌کند: بررسی فیلم‌های به‌نمایش‌درآمده یکی از بخش‌های مهمی است که توسط منتقدانی که در جشنواره حضور دارند انجام می‌شود. همچنین به معرفی و توضیحات کاملی از آن فیلم و میزان استقبال مخاطبان از آن می‌پردازیم. همچنین در این بخش، اتفاقاتی که در زمان نمایش فیلم در کاخ جشنواره می‌افتد را پوشش می‌دهیم و تلاش می‌کنیم چیزی از دست‌مان در نرود و همه چیز را از این جشنواره برای شنونده‌های‌مان منعکس کنیم. به‌خصوص آنهایی که به این رویداد فرهنگی ــ هنری علاقه دارند اما به دلایلی نمی‌توانند در آن حضور پیدا کنند. بنابراین از طریق استودیو هشت در جریان همه اتفاقات قرار خواهند گرفت.

بخشایش درباره گفت‌وگوها نیز توضیح می‌دهد: یکی دیگر از بخش‌های مهمی که در این برنامه وجود دارد و می‌توانم به آن اشاره کنم این است که با مسئولان برگزاری جشنواره هر روز گفت‌وگوهایی خواهیم داشت و با توجه به این‌که روند جشنواره ممکن است هر روز تغییر کند ما این گفت‌وگوها را هر روز به‌صورت زنده در برنامه داریم و یکی از بخش‌های ثابت ماست.

مثلا با آقایان نجفی و امینی و دیگر مسئولان جشنواره و معاون سینمایی وزارت ارشاد مصاحبه‌های خوبی خواهیم داشت. اما نکته‌‌ای که در این میان حائز‌اهمیت است این‌که ما برخلاف سال‌های قبل، کارشناس ثابت در برنامه نداریم و کارشناسان به‌صورت چرخشی در برنامه حضور دارند. سعی می‌کنیم از حضور منتقدانی که برای دیدن فیلم به جشنواره می‌آیند در برنامه دعوت کرده و با آنها گفت‌و‌گو کنیم تا مصاحبه‌های به‌روزی داشته باشیم و آنها در نقد و نظر درباره فیلم‌ها به ما کمک بسیاری می‌کنند.

وی در ادامه نیز در پاسخ به این سؤال که با رویکردی که دارند، مخاطب و شنونده برنامه خاص خواهد بود یا نظر مخاطبان عام را نیز به خود جلب خواهد کرد، می‌گوید: به‌هر حال شبکه نمایش یک شبکه اختصاصی است و معمولا مخاطبان خاصی هم دارد. یعنی این شبکه مختص دوستداران فیلم و نمایش و در کل هنرهای نمایشی است. به همین دلیل قطعا مخاطبان مد‌نظر ما خاص هستند اما نگاه‌مان این‌گونه نیست که فقط برای آنها برنامه‌سازی کنیم. همه مخاطبانی که حتی به‌صورت لحظه‌ای یا پاتوقی وارد شبکه می‌شوند و می‌خواهند از برنامه‌های این شبکه استفاده کنند را هم در‌بر می‌گیرد و ما نیز تلاش می‌کنیم که خواسته این مخاطبان را در برنامه مدنظر بگیریم.

بخشایش درباره گوینده‌های برنامه هم توضیح می‌دهد: محمد‌حسین امیدی و عطیه موذن و مهرزاد شعبانی گوینده و کارشناس برنامه هستند و تعدادی از دوستان هم به‌عنوان گزارشگر با برنامه همکاری می‌کنند.
این تهیه‌کننده در پایان درباره سختی‌های برنامه زنده، عنوان می‌کند: به هر حال برنامه‌های زنده چالش‌هایی را به همراه دارد؛ به‌خصوص برنامه‌های زنده محیطی که از محیط‌های متفاوت و گوناگون برنامه پخش شود. اما این چالش‌ها در عین سختی، شیرین است. امیدواریم بدون مشکل بتوانیم این برنامه را هر روز برای شنونده‌های خوب‌مان روی آنتن بفرستیم.

اجرای این برنامه، هیجان‌انگیز است

محمدحسین امیدی، گوینده استودیو هشت است که بیش از یک دهه است در رادیو فعالیت می‌کند و پیش از این گویندگی برنامه‌های رادیویی بسیاری را برعهده داشته است، از‌جمله برنامه‌های پارک‌شهر، صبح تهران، شیفت شب، بازار تهران، صفر بیست و یک و دنده پنج.

وی اجرای این برنامه را برعهده دارد و در گفت‌و‌گو با جام‌جم در‌خصوص تجربه اجرا در ویژه‌برنامه جشنواره فیلم فجر می‌گوید: من حدود سه ماه است که با برنامه استودیو هشت همکاری می‌کنم و تجربه برنامه میدانی هم زیاد داشتم اما به‌هر حال اجرای چنین برنامه‌هایی هیجان خاص خودش را به همراه دارد. گرچه فضای این برنامه فرهنگی و هنری است و پیش از جشنواره هم از فضای رویدادهای فرهنگی و هنری دور نبودیم و به همین دلیل برای جشنواره آماده بودیم. از طرفی سینما علاقه شخصی من بوده است. چه زمانی که گوینده این برنامه نبودم و چه در حال حاضر که ویژه‌برنامه جشنواره را داریم. بنابراین همیشه اتفاقات سینمایی را پیگیری می‌کردم. از طرفی من اجرای برنامه پارک‌شهر را هم در رادیو تهران برعهده داشتم که بخش پررنگ فرهنگی و هنری داشت.

وی در پاسخ به این سؤال که خودش تا چه اندازه شنونده این برنامه بوده است، هم ادامه می‌دهد: من قبل از این‌که گوینده استودیو هشت باشم هم به‌دلیل علاقه‌ام به سینما جسته‌گریخته شنونده این برنامه بودم اما سابقه کاری من بعد از ۱۲ سال کار در رادیو به شکلی است که همیشه رویدادهای فرهنگی و هنری را دنبال می‌کردم، به همین دلیل اجرای ویژه‌برنامه جشنواره چالش خاصی برایم محسوب نمی‌شود، چون از این فضا دور نبودم اما همان‌طور که پیش از این گفتم، برایم هیجان‌انگیز است. به هر حال فیلم‌هایی که به نمایش درمی‌آیند و گفت‌و‌گوهایی که با فیلمسازان شکل می‌گیرد، اجرای چنین برنامه‌ای را هیجان‌انگیز می‌کند.
امیدی همچنین در پاسخ به این سؤال که کدام بخش بیشتر برای مخاطبان شنیدنی‌تر و جذاب‌تر است هم بیان می‌کند: فکر کنم بخشنامه‌ها می‌تواند اتفاق جالبی باشد و همین‌طور گفت‌و‌گو با عوامل فیلم‌ها قطعا بخش هیجان‌انگیز جشنواره است و آن را متمایز از کار در استودیو می‌کند. چون ما در آنجا حضور داریم و می‌توانیم با عوامل گفت‌و‌گو کنیم و نظر آنها و نظرات مردم را درباره فیلم‌ها بشنویم. همین زنده بودن برنامه آن را هیجان‌انگیزتر می‌کند.

این گوینده درباره این‌که نوع اجرا و سبک این برنامه مورد توجه مخاطبان خاص قرار خواهد گرفت یا مخاطبان عام را نیز شامل خواهد شد هم عنوان می‌کند: قاعدتا برای ما مخاطب عام داشتن مطلوب‌تر است، چون ما دوست داریم عموم مردم با برنامه ارتباط برقرار کنند. فضای استودیو هشت هم همین است. یعنی ما خیلی قرار نیست کار تخصصی کنیم. یعنی شبیه کاری که در تلویزیون در برنامه «هفت» انجام می‌شود. اصلا نگاه ما این‌گونه نیست. سعی‌مان این است که عموم مردم را از این رویداد مهم مطلع کنیم. بنابراین من فکر می‌کنم کاری که در این دوره انجام می‌دهیم، بیشتر پوشش خبری است. یعنی قرار نیست خیلی دنبال چالش باشیم یا بخواهیم فیلم‌ها را به‌صورت تخصصی نقد کنیم. ما بیشتر می‌خواهیم به شنونده‌های‌مان بگوییم که در جشنواره چه اتفاقاتی افتاد و چه کسانی آمدند و چه فیلم‌هایی اکران شد و چه صحبت‌هایی بیان شد. من فکر می‌کنم می‌توانیم برآیندی به شنونده‌های‌مان بدهیم که چند نفر اهل رسانه علاقه‌مند به فیلم، نظرشان راجع به این فیلم‌ها چیست.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها