گزارش میدانی طلوع از وضعیت خرید گوشت گوسفندی در کرمانشاه؛

ماهیچه گوسفندی ۴۰۰ هزار تومان!/ ۸۰ درصد قصابی ها گوشت گوسفندی نمی آورند

شتاب افزایش قیمت گوشت گوسفندی همچنان ادامه دارد بگونه‌ای که در حدود یک ماه اخیر نزدیک به ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان به قیمت گوشت گوسفندی اضافه شده است و اکنون هر کیلوگرم ماهیچه گوسفندی حدود ۳۹۰ هزار تومان و گوشت گوسفندی مخلوط نیز تا ۳۲۰ هزار تومان قیمت دارد.
کد خبر: ۱۳۹۶۹۴۶

جام جم آنلاین-پریا امیری پریان؛ با این قیمت بالا بسیاری از مردم توان خرید خود را از دست داده اند و دیگر سراغ خرید گوشت گوسفندی نمی‌روند بلکه گوشت گوساله را که کمی ارزانتر است ترجیح می‌دهند.

این روند بر فروش قصابان نیز اثر گذاشته و بسیاری از آنها با افت فروش قابل توجه مواجه شدند.

« زهرا فرجی» یکی از شهروندان کرمانشاه است که از گرانی اخیر گوشت گوسفندی گلایه دارد و می گوید: بسیاری از مردم گوشت قرمز را کنار گذاشتند و سراغ مرغ رفتند. برخی هم گوشت های ارزانتر مانند گوشت کنار گردن و بناگوش و … را از مراکزی چون میدان وزیری می خرند.

وی ادامه داد: این گرانی باعث شده برخی مردم هم سراغ کشتارهای خیابانی بروند که با قیمت کمتری برای آنها تمام می شود.

این شهروند خواستار چاره اندیشی مسئولین برای مدیریت بازار گوشت قرمز شد و عنوان می‌کند: تقاضا داریم فکری به حال این وضعیت شود زیرا مردم کرمانشاه به دلیل فرهنگ عشایری که دارند از دیرباز مصرف گوشت قرمز بالایی داشتند و اکنون در مضیقه هستند.

اما این گرانی حال و روز خوشی برای قصابی ها نیز باقی نگذاشته و به گفته یکی از قصابان شهر کرمانشاه فروش گوشت گوسفندی در کرمانشاه نسبت به سال گذشته یک سوم شده است.

«مرتضی ابراهیمی» با بیان اینکه در سال گذشته و قبل از اینکه یارانه خوراک دام آزاد شود قیمت گوشت گوسفندی پایین و فروش بیشتر بود، می‌افزاید: طی یکسال اخیر قیمت گوشت گوسفندی حدود دو برابر شده و فروش ما نیز به یک سوم رسیده است زیرا مردم قدرت خرید ندارند.

این قصاب کرمانشاهی معتقد است، اکنون عمده قصابی ها فقط از طریق فروش گوشت گوساله امرار معاش می کنند.

ابراهیمی با بیان اینکه ۷۰، ۸۰ درصدی قصابی ها با این شرایط گوشت گوسفند نمی آورند زیرا روی دست آنها می ماند، یادآور می‌شود: فقط قصابی هایی که مشتری خاص دارند، گوشت گوسفندی می آورند.

وی اضافه می‌کند : به دلیل این شرایط و رکودی که در بازار گوشت قرمز داریم برخی قصابی‌ها که دیگر فروش برای آنها صرفه ندارد و بویژه آنهایی که در ملک استیجاری ساکن بودند، مغازه خود را جمع کردند.

این قصاب کرمانشاهی بهترین راهی که می تواند به این وضعیت کمک کند را در نظر گرفتن یارانه علوفه برای دامداران می داند تا بتوانند گوشت قرمز را با قیمت پایین تر تولید و به دست مصرف کننده برسانند.

*”رضا بروزیی” نیز فرد دیگری است که در یکی از قصابی های کرمانشاه کار می کند و می گوید: راهکارهایی مانند توزیع گوشت منجمد گوسفند و … به بازار کمک نخواهد کرد زیرا سلیقه مردم کرمانشاه به هیچ عنوان به سمت گوشت منجمد نیست و گوشت تازه را ترجیح می دهند.

این قصاب عنوان می کند: این روزها قصابی ها به راکدترین واحدهای صنفی تبدیل شده اند و فقط آنهایی که در برخی مناطق شهر مانند گلستان، ۲۲ بهمن، فردوسی و نقاط به اصلاح بالای شهر مغازه دارند تا حدودی وضعیت بهتری دارند.

وی اضافه می‌کند: حتی برای بسیاری از آنها نیز فروش سر به سر است زیرا برخی قصابی ها مجبورند برای اینکه گوشت قرمز روی دست آنها نماند از حداقل سود خود نیز کوتاه بیایند و گوشت قرمز را با قیمت پایین تری عرضه کنند.

این در حالی است که چندی قبل استاندار و معاون اقتصادی وی نیز از وضعیت بازار گوشت قرمز کرمانشاه انتقاد کرده و خواستار اصلاح این چرخه شدند زیرا آنها عقیده دارند در استان دامپروری مانند کرمانشاه نباید قیمت گوشت قرمز از دیگر استان ها بالاتر باشد.

به گفته معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان، کرمانشاه با تولید سالانه ۴۰ هزار تن گوشت قرمز در زمینه تولید گوشت قرمز جزو استان‌های سرآمد است بوده و حدود ۱۶ هزر تن آن مازاد نیاز است.

«سیروس نوروزی » همچنین افزایش قیمت گوشت قرمز را کشوری می داند و از تلاش برای کاهش قیمت در کرمانشاه خبر می دهد.

چندی قبل به بهانه گرانی گوشت قرمز جلوی صادرات دام زنده نیز در کرمانشاه گرفته شد که تاثیری هم بر کاهش قیمت نداشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها