OpenAI، شرکتی که پشت ربات چت ChatGPT قرار دارد، استخدام خود را در سراسر جهان افزایش داده است و تقریبا 1000 نفر از راه دور را طی شش ماه گذشته در مناطقی مانند آمریکای لاتین و اروپای شرقی استخدام کرده است. گزارشی تازه نشان می‌دهد که شرکت OpenAI با استخدام نیروهای جدید به‌دنبال تقویت قابلیت‌های برنامه‌نویسی هوش مصنوعی خود است. حدود 60 درصد از کارمندان برای انجام آنچه «برچسب‌گذاری داده‌ها» نامیده می‌شود ـ ایجاد مجموعه‌های عظیمی از تصاویر، کلیپ‌های صوتی و سایر اطلاعاتی که می‌توان از آنها برای آموزش ابزارهای هوش مصنوعی یا وسایل نقلیه خودران استفاده کرد ــ استخدام شدند.
کد خبر: ۱۳۹۶۹۰۶
نویسنده مسعود شایگان - سردبیر کلیک
40درصد دیگر برنامه‌نویسان رایانه‌ای هستند که داده‌هایی را برای مدل‌های‌OpenAI  ایجاد می‌کنند تا وظایف مهندسی نرم‌افزار را یاد بگیرند. محصول‌Codex  که در آگوست ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد، برای ترجمه به کد طراحی شده است.
در یکی از فهرست‌های شغلی OpenAI به زبان اسپانیایی آمده است: «یک شرکت تثبیت شده که مصمم به ارائه فناوری هوش مصنوعی در سطح جهانی برای تبدیل جهان به مکانی بهتر و کارآمدتر است، به‌دنبال توسعه‌دهنده پایتون است.»
پیش از این،‌OpenAI  مدل‌های خود را روی کدهای ‌GitHub، سایت متعلق به بزرگ‌ترین سرمایه‌گذارش، مایکروسافت، آموزش می‌داد اما در این مورد به نظر می‌رسد OpenAI در حال ساخت مجموعه‌ای است که نه تنها شامل خطوط کد، بلکه توضیحات انسانی پشت آنها‌ست که به زبان طبیعی نوشته شده‌اند.

 آموزش فرآیند فکر کردن
یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار در آمریکای‌جنوبی که یک آزمون پنج ساعته کدنویسی بدون حقوق برای OpenAI  را تکمیل کرد، گفت که از او خواسته شد تا یک‌سری تکالیف دو قسمتی را انجام دهد. ابتدا یک مشکل کدنویسی به او داده شد و از او خواسته شد که به زبان انگلیسی مکتوب توضیح دهد که چگونه با آن برخورد خواهد کرد. سپس از توسعه‌دهنده خواسته شد تا راه‌حلی ارائه دهد. اگر او باگی را پیدا کرد،  OpenAI  به او گفت که به‌جای این‌که به‌سادگی آن را برطرف کند، به او توضیح دهد که مشکل چیست و چگونه باید اصلاح شود.
این توسعه‌دهنده گفت: «آنها به احتمال زیاد می‌خواهند این مدل را با نوع بسیار خاصی از داده‌های آموزشی تغذیه کنند؛ جایی که انسان یک طرح گام به گام از فرآیند فکر خود را ارائه می‌کند.»
 
غیرقابل مقایسه با گوگل
سام آلتمن، مدیر عامل ‌OpenAI، اخیرا تعداد کارکنان این شرکت را ۳۷۵ نفر اعلام کرده است که در مقایسه با هزاران کارمند غول‌های فناوری مانند گوگل و فیسبوک که روی هوش مصنوعی کار می‌کنند، بسیار ناچیز است. او در توییتی با تبلیغ از تراکم استعدادهای شرکت گفت: «می‌دانم که قرار نیست درباره OpenAI لاف بزنم.»
در تحقیقات منتشر شده ‌OpenAI، این شرکت بارها به اهمیت نیروی کار برون‌سپاری در ساخت فناوری خود اشاره کرده است. تیمی از محققان در OpenAI سال گذشته در مقاله‌ای نوشتند: «در نهایت، مایلیم از همه کارمندان خود برای ارائه داده‌های ضروری برای آموزش مدل‌ها تشکر کنیم.»
 
رشد خیره‌کننده

ChatGPT  تنها در 40 روز از 10 میلیون کاربر روزانه فراتر رفت و از رشد سریع اولیه اینستاگرام پیشی گرفت. اینستاگرام 355 روز طول کشید تا به 10 میلیون کاربر ثبت‌نام شده برسد. روزانه 10 میلیون کاربر منحصر به فرد و بیش از ۲۰ میلیون کاربر هر ماه فعالیت می‌کنند. پایگاه کاربران ChatGPT به‌رغم این‌که گاهی اوقات بحث‌برانگیز است، احتمالا در آینده رشد خواهد کرد.
طبق گفته کارشناسان فناوری، برنامه‌های بالقوه مدل مبتنی بر هوش مصنوعی تقریبا نامحدود است و با آگاهی بیشتر محققان و توسعه‌دهندگان از آن، محبوبیت آن افزایش خواهد یافت.
موفقیت چت بات را می‌توان به توانایی آن در درک و تولید زبانی شبیه به انسان با درک و پاسخ به مجموعه متنوعی از ورودی‌های زبان طبیعی که روی مجموعه داده‌های متنی عظیم آموزش داده شده‌اند نسبت داد.
 
ممنوعیت در مجلات علمی بزرگ جهان

برخی از بزرگ‌ترین ناشران مجلات دانشگاهی جهان، نویسندگان خود را از استفاده از ربات چت پیشرفته ChatGPT منع کرده‌اند. ناشران نگران هستند که آثار نادرست یا سرقت ادبی وارد صفحات ادبیات دانشگاهی شود.
چند محقق قبلا ربات چت را به‌عنوان یکی از نویسندگان مطالعات آکادمیک فهرست کرده‌ و برخی ناشران نیز این عمل را ممنوع کرده‌اند اما سردبیر مجله Science، یکی از برترین مجلات علمی جهان، پا را فراتر گذاشته و استفاده از متن این برنامه را در مقالات ارسالی ممنوع کرده است.
تعجب‌آور نیست که استفاده از چنین چت بات‌ها مورد توجه ناشران دانشگاهی باشد. مطالعه اخیری که در Finance Research Letters منتشر شد، نشان داد که ChatGPT می‌تواند برای نوشتن مقاله‌ای که برای یک مجله دانشگاهی پذیرفته می‌شود، استفاده شود. گرچه این ربات در برخی زمینه‌ها بهتر از سایر زمینه‌ها عمل کرد.

 مشکل‌ساز بودن برای مجلات علمی

هولدن تورپ، سردبیر مجله برجسته ایالات متحده ساینس، در این‌باره گفت: «با توجه به شور و هیجانی که پیرامون این موضوع ایجاد شده، ایده خوبی است که کاملا صریح باشد که اجازه نمی‌دهیم ChatGPT یک نویسنده باشد یا از متن آن در مقالات استفاده شود.»
مجلات علمی پیشرو از نویسندگان می‌خواهند فرمی را امضا کنند که اعلام می‌کند در قبال مشارکت خود در کار پاسخگو هستند. تورپ می‌گوید از آنجایی که ChatGPT نمی‌تواند این کار را انجام دهد، نمی‌تواند نویسنده باشد.
اما او معتقد است که حتی استفاده از ChatGPT در تهیه مقاله نیز مشکل‌ساز است. او می‌گوید ChatGPT خطاهای زیادی را مرتکب می‌شود که می‌تواند راه خود را به ادبیات پیدا کند و اگر دانشمندان به برنامه‌های هوش مصنوعی برای تهیه مرور ادبیات یا خلاصه‌کردن یافته‌های خود اعتماد کنند، زمینه کار عمیق از بین می‌رود.
سایر ناشران نیز تغییرات مشابهی را اعمال کرده‌اند. Springer-Nature، که نزدیک به 3000 مجله منتشر می‌کند، دستورالعمل‌های خود را به‌روزرسانی کرد تا بیان کند که ChatGPT نمی‌تواند به‌عنوان نویسنده فهرست شود. اما ناشر ChatGPT را کاملا ممنوع نکرده است. این ابزار و سایر موارد مشابه آن، همچنان می‌تواند در تهیه مقالات استفاده شود، مشروط بر این‌که جزئیات کامل در دست‌نوشته افشا شود.
سردبیر Nature، گفت: «مسأله خاصی که ما به‌شدت احساس می‌کردیم باید به آن پاسخ دهیم، این واقعیت بود که ابزار تقریبا به‌طور ناگهانی به‌عنوان یک نویسنده مشترک ظاهر شد.»

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها