در نشست فیلم«پرونده باز است» مطرح شد:

ایرادهای حقوقی به «پرونده باز است» را قبول نداریم

نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «پرونده باز است» روز جمعه ۱۴ بهمن در سانس اول برای اصحاب رسانه در سینمای رسانه (پردیس سینمایی ملت) با حضور عوامل فیلم برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۹۶۸۵۳

به گزارش جام جم آنلاین، در این نشست علی قائم مقامی (تهیه‌کننده)، مهدی جمشیدیان (صداگذار)، امیرعباس دهقانی (طراح صحنه و لباس)، حمیدرضا یراقچیان (آهنگساز)، شادی مختاری، پویا نجفی، مهبد جهان‌نوش و محمدمتین ستاری (بازیگران فیلم) حضور دارند.

علی قائم مقامی در نشست مطبوعاتیِ فیلم سینمایی «پرونده باز است» در پاسخ به این پرسش که فیلم مملو از نکات اخلاقی به شکل بیانیه وار است، فکر نمی‌کنید دوره این فیلم‌ها در این سال‌ها تمام شده، اظهار کرد: این قصه به لحاظ زمانی در سال ۱۳۹۰ روایت می‌شود. نظر دوستمان این است که دوره‌ این فیلم‌های اخلاقی گذشته است، اما نظر ما این‌گونه نیست.

وی همچنین گفت: دوست داشتم آقای پوراحمد حضور داشتند حتی امروز هم با ایشان صحبت کردم که تشریف بیاوردند ولی نیامدند. ایشان پیشکسوت سینماست و حق به گردن سینما دارند. من دیدم تمایل ندارند دیگر اصراری نکردم.

این تهیه‌کننده تاکید کرد: هدف و حرف فیلم «پرونده باز است» گذشت کردن است‌. فیلمنامه این فیلم بارها توسط مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه خوانده و بررسی شده و به هیچ وجه ایرادات حقوقی و کیفری ندارد.
ایرادهای حقوقی به فیلم را قبول نمی‌کنم

قائم مقامی گفت: زمانی که می‌خواستیم فیلمبرداری را آغاز کنیم فیلمنامه آن توسط مرکز رسانه قوه قضائیه بارها خوانده شده است. محال است فیلمی در رابطه با قوه قضائیه و زندان بررسی نشود‌و چندین مورد داشتند و اصلاح کردیم. این فیلم حدود ۲۶، ۲۷ جلسه و در دو زندان فیلمبرداری شده و این که بگوییم ایرادهای حقوقی دارد قبول نمی کنم. به دلیل این که نماینده مرکز رسانه قوه قضائیه در محل فیلمبرداری بود. هم فیلمنامه بارها خوانده شده و جواد طوسی که نقش قاضی را بازی کرده قاضی بازنشسته دادگاه تجدیدنظر است که از ایشان مشاوره گرفتیم.

قائم مقامی در ادامه در پاسخ به اینکه چرا خطای اهالی سینما را به گردن خطای رسانه انداختید؟ گفت: ربطی به رسانه ندارد و در فیلم این ماجرا تقصیر خواهر مقتول بود که خبر را جلو جلو منتشر کرد و سردبیر هم به او اعتماد می کند.

تهیه کننده فیلم همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا کارگردان مشاور رسانه ای برای بازنمایی فضای رسانه ای نداشته است، اظهار داشت: این فیلم سال ۱۳۹۰ را نمایش می دهد که این همه خبرگزاری و کانال و … نبوده است. نکته دیگر اینکه ماجرا براساس قانون آن سال است. قانونی که در سال ۱۳۹۲ عوض شد و ما به خاطر همین اول فیلم می گوییم که داستان این فیلم در یازده سال پیش اتفاق می افتد.

۵۰ درصد فیلم از واقعیت است

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره پرونده ای که فیلم به آن اشاره دارد، گفت: همان‌طور که گفتم این فیلم تنها ۵۰ درصد واقعیت است‌ و تایید نهایی قوه قضاییه را داریم.

تهیه‌کننده فیلم در مورد سوال مشارکت سازمان زندان ها با این فیلم تصریح کرد: این فیلم در بخش خصوصی تهیه شده است. سرمایه آن متعلق به بنده است و هیچ سازمانی در تهیه آن دخیل نیست. تنها کاری که قوه قضاییه کرد، امکاناتی به مانند زندان و دادگاه دادند و ما توانستیم فیلمبرداری کنیم و همکاری خوبی داشتند.

آقای پوراحمد کارگردان نبود، نقش خبرنگار را قبول نمی‌کردم

در ادامه این جلسه شادی مختاری، بازیگر نقش هما درباره نقش خبرنگار در فیلم گفت: کار کردن با آقای پوراحمد برایم افتخار بود و برایم مهم بود با ایشان کار کنم. بازی کردن در فیلم ایشان که پیشکسوت هستند چالش های خاص خودش را داشت و با فیلمسازان جوان متفاوت است.

وی که پیش از این در یک سریال هم نقش خبرنگار را ایفا کرده بود درباره بازی این نقش در بار دوم توضیح داد: من حدود هشت سال قبل خبرنگار بودم ولی قبول این نقش برای بار دوم تعمدی نبود شاید اگر آقای پوراحمد کارگردان نبود نقش خبرنگار را قبول نمی کردم تا در نقش خبرنگار تکراری نشوم. ولی سعی کردم متفاوت باشم در این نقش تا با نقش قبلی ام در کاراکتر خبرنگار شباهت نداشته باشد.

مختاری در جواب به انتقاد یکی از خبرنگاران از بازی‌اش در فیلم «پرونده باز است» گفت: نظر شماست و من احترام می‌گذارم. در تولید فیلم، ما در خدمت گروه هستیم و اگر از بازی من راضی نباشند، یک پلان‌ را بارها برداشت خواهند کرد.

این بازیگر با اشاره به تضادهای ایفای این نقش، بیان کرد: در ابتدا این را در نظر گرفتم که این دختر غم از دست دادن برادر دارد و باید توجه می‌کردم چقدر این کاراکتر می‌تواند انسانی باشد و نکات اخلاقی را رعایت کند. ایفای این نقش دشوار بود، اما آقای پوراحمد به من کمک کرد که چطور با آن ارتباط بگیرم ایشان بسیار شفاف به من درباره خواسته‌هایشان از این نقش توضیح دادند و من هم تمام تلاشم را کردم.

آرامش شخصیت فیلم به روحیاتم نزدیک است

محمدمتین ستاری یکی دیگر از بازیگران نوجوان فیلم درباره نقش خود گفت: کاراکتر من در فیلم بسیار آرام است و به شخصیت واقعی خودم هم نزدیک است. برای بازی در این فیلم، چندین بار تست دادم و در نهایت قبول شدم. کارگردان بسیار به من کمک کرد تا بتوانم به رضایت کنونی خودم از نقشم برسم.

«پرونده باز است»قشنگ‌ترین کاری بود که انجام دادم

پویا نجفی دیگر بازیگر فیلم «پرونده باز است» درباره تجربه کار با پوراحمد اظهار کرد: کار کردن با کیومرث پوراحمد حساسیت‌هایی دارد، اما یکی از قشنگ‌ترین کارهایی بود که در این چند سال انجام دادم.
وی ادامه داد: از زمان پیش تولید تا زمان تولید با کارگردان جلسات بسیاری گذاشتیم و بارها و بارها با هم صحبت کردیم تا همه ما بازیگران بتوانیم به نقش نزدیک شویم.

برای نزدیک شدن به نقشم در خیابان دعوا کردم

مهبد جهان نوش دیگر بازیگر این فیلم سینمایی با اشاره به تجربه همکاری با کارگردان بیان کرد: به شخصه کار کردن با آقای پوراحمد برایم بسیار نوستالژیک بود. کاراکتر قنبر از شخصیت من خیلی دور بود. حتی در خیابان یکی دو بار دعوا کردم تا این فضا را به دست بیاورم. سعی کردم تجربه های این چنینی را داشته باشم و این کارها خیلی برای نقش به من کمک کرد. ترجیح می دهم در هر فیلمی می روم آن را زندگی کنم.

«پرونده باز است» آخرین کار پوراحمد است

حمیدرضا یراقچیان آهنگساز فیلم نیز در ادامه گفت: این دومین تجربه‌ پس از «شب یلدا» بود که در کنار کیومرث پوراحمد بودم. این کارگردان به ما اعلام کرد که این فیلم بعد از ۴۸ سال کار کردن، آخرین فیلمی است که می‌سازد. پیام‌هایی که فیلم داشت، بسیار جدی است. بخشیدن و بخشش از مهم‌ترین اصول انسانی است و ما پس از تماشای فیلم هم این را متوجه می‌شویم. کیومرث پوراحمد می‌گفت ساخت این فیلم رساندن این پیام است‌.

وی با اشاره به دیالوگی از فیلم ادامه داد: «اگر قبل از قصاص آدم دارای یک غم است، پس از قصاص دو غم می‌شه.» این دیالوگی از فیلم است که بسیار دوستش دارم. فردی که قرار است کشته شود، هیچ آگاهی‌ای ندارد، اما کسی که قصاص می‌شود به شدت دچار فشار روحی و روانی می‌شود. این اثر تلنگری دارد و تلنگر می تواند هر یک از ما را روشن کند و ما هم حضور پیدا کردیم تا این پیام را برسانیم.

در این فیلم طراح چیدمان داشتم

امیرعباس دهقانی طراح صحنه و لباس هم با اشاره به همکاری با کارگردان بیان داشت: آقای پور احمد را جدای از فیلم سازی هم دوست دارم. من در «کفش هایم کو» و چند اثر دیگر از پوراحمد مدیر صحنه بودم. من در این فیلم طراح صحنه نداشتم چیدمان داشتم. از آقای قائم مقامی خیلی تشکر می کنم بسیار حرفه ای هستند و من تهیه کننده ای ندیدم که از ۶ صبح در صحنه حاضر باشند.

رسالت «پرونده باز است» ایجاد حس بخشش در خانواده‌هاست

مهدی جمشیدیان صداگذار در ادامه این نشست با اشاره به اینکه کار کردن با آقای پوراحمد برایم خیلی با ارزش بود، گفت: ما هفته های اخیر بحث میکس را خیلی جدی دنبال کردیم و کارکردن در این فیلم برایم تجربه خیلی خوبی بود. امیدوارم دوباره تکرار شود. امیدوارم دیدن این فیلم برای مخاطب طوری رقم بخورد که حتی یک خانواده هم با دیدن آن بتواند بخشش کند. اصلا رسالت فیلم و عوامل این فیلم همین بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها