بازخوانی ۱۲بهمن۱۳۵۷ به قلم سید محمود گلابدره‌ای

راهی از میان گل‌های میخک

حال‌وهوای کاشانی‌ها در ۱۲بهمن

خدایا خودت نگهدارش‌باش!

ساعت ۶ صبح است. پنجشنبه فرارسیده و هواپیمای حامل امام هم‌اکنون به‌سوی تهران در حرکت است. تقریبا تمام مردم کاشان با شادی و اضطراب در منازل، پای رادیو نشسته و اخبار امام را دنبال می‌کنند. فکر نمی‌کنم دیشب کسی خوابیده باشد. ۷ از رادیو اعلام شد که هواپیمای حامل امام‌خمینی ساعت ۸ و ۳۵دقیقه در فرودگاه مهرآباد بر زمین خواهد نشست. لحظه‌به‌لحظه خوشحالی مردم بیشتر می‌شود.
کد خبر: ۱۳۹۶۶۰۳
نویسنده موسی کیخا - مبارز دوران انقلاب

کوچه‌ها و خیابان‌ها خلوت است و همه پای رادیوها نشسته‌اند چون اعلام شده که ورود رهبر کبیر انقلاب مستقیما از تلویزیون پخش می‌شود. همه منتظر ورود رهبرشان هستند. ما چند خانواده در یک منزل اجاره‌نشین هستیم و یک خانواده از ما تلویزیون دارد. همه ما که حدود ۲۰ نفر هستیم، در اتاقی که تلویزیون قرار دارد نشسته‌ایم و چشم به آن دوخته‌ایم.

برای دیدن رهبر در صفحه تلویزیون لحظه‌شماری می‌کنیم. در دل‌مان غوغاست. مقارن ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح در اولین تصویر، پلکان هواپیما ظاهر شد. عده‌ای از فقها و علمای عظام و افرادی دیگر به داخل هواپیما رفت‌وآمد می‌کردند. لحظه‌ای بعد امام عزیزمان بعد از ۱۵ سال از هواپیما خارج شد. کمک‌خلبان به یاری امام آمد و دست آقا را در دست گرفت. از پلکان هواپیما پایین آمد. فریاد و گریه شوق ما فضای اتاق را پر کرد.

این جمله بر زبان همه ما جاری شد: «خدایا خودت نگهدارش‌باش». هنگامی که قدم‌های استوار رهبر به خاک وطن رسید، پروانه‌ها دور امام را گرفتند و افسران محافظ اطراف رهبر به گردش درآمدند. چند عکاس و خبرنگار از پلکان هواپیما بالا دویدند و یکی از این افراد دست خود را بالا برد و همین‌طور نگه‌داشت؛ جملاتی می‌گفت که چون تلویزیون صدا نداشت، نفهمیدیم چه می‌گوید. لحظه‌ای بعد تصویر قطع شد و یکباره عکس کثیف شاه جلاد صحنه تلویزیون را سیاه کرد. قلب همه فروریخت و خشم و اضطراب شدیدی وجود ما را در بر گرفت. همه مات‌ومبهوت شدیم اما چون پیش‌بینی می‌شد بختیار خائن به چنین حیله‌ای دست بزند خودمان را کنترل کردیم.

بلافاصله به اتاقم آمدم، وضو گرفتم و برای سلامتی رهبر به نماز ایستادم. به یکباره فریاد «مرگ بر بختیار» فضای شهر را در هم شکافت. لحظه به لحظه اضطراب ما بیشتر می‌شد که رابطه‌مان با تهران قطع و چنین حالتی مسلما در کشور حکمفرما شده است. با عجله به خیابان رفتم و سیل جمعیت خشمگین را دیدم که در حرکت هستند و با یک پرچم قرمز بزرگ و یک پرچم سبز عکس امام را با خود حمل می‌کردند. جمعیت بدون وقفه فریاد می‌زد و شعار «مرگ بر بختیار» می‌داد.

مضمون اشعار و سروده‌ها چنین بود: «ما آمده‌ایم به استقبالت‌ ای رهبر قلب‌های ستمدیده، ما آماده‌ایم جان‌مان را در راه قدمت نثار کنیم تا آرمان‌های ملکوتی‌ات را جامه عمل بپوشانیم، اکنون بختیار، این نوکر جیره‌خوار، دشمن سرسخت ماست، او مسئول قطع برنامه تلویزیونی است.» لحظه‌ها به کندی گذشت تا این‌که ساعت ۳ بعدازظهر رادیوایران در اخبار خود اعلام کرد که امام‌خمینی به سلامتی به بهشت‌زهرا وارد شدند. این خبر پس از اضطراب شدید نصف روز گذشته، مردم را بسیار خوشحال کرد. بلافاصله مردم به مناسبت ورود رهبر جشن ساده‌ای با پخش شیرینی و نقل برگزار کردند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها