رسانه ملی در چند سال گذشته تلاش کرده همه نوع قشر را به سمت خود بکشاند. وجود برنامه‌های ترکیبی، تعدد شبکه‌های نمایشی و راه افتادن گروه‌های جدید برنامه‌سازی، همه حاکی از برنامه‌سازی در صدا و سیماست که وارد ریل تحولی خود شده است. این تحول نه فقط در برنامه‌های ترکیبی که در حوزه برنامه‌های گفت‌وگو‌محور یا بازی‌محور هم قابل مشاهده است.
کد خبر: ۱۳۹۶۴۷۸
نویسنده ​​​​​​​سپیده اشرفی - گروه رسانه

اهمیت این برنامه‌ها آنجاست که چنین برنامه‌هایی می‌تواند مخاطبان تلویزیون از اقشار مختلف را به سمت خود بکشاند. یکی از این برنامه‌های پرمخاطب، برنامه بازی‌محور شهروند و مافیاست. اگر همین حالا در میان برنامه‌هایی با این اسم جست‌وجویی داشته باشیم‌، فهرست بلندبالایی از چنین برنامه‌هایی ردیف می‌شود. اما این نکته شایان ذکر است که شهروند و مافیا ابتدا کارش را از تلویزیون آغاز کرد. البته این بازی یک خط جهانی دارد اما در ایران و برای اولین بار در رسانه ملی پخش شد و توانست بسیاری از مخاطبان را به سمت خود بکشاند. بعد از آن نمایش خانگی هم سراغ آن رفت تا از جذابیت‌هایش برای کشاندن مخاطب به سمت خود استفاده کند.

نکته مهم درباره برنامه‌های بازی‌محور، انتقال پیام‌های لازم از طریق این بازی‌هاست. آنچه که می‌توان در فلسفه وجودی بازی برای آموزش دید هم درست همین مساله است. برنامه‌هایی که حالا در چند سال اخیر برای تسهیل آموزش به گروه‌های مختلف راه افتاده موید همین مطلب است که تاثیرگذاری بازی در حوزه آموزش چقدر بالاست. در این میان، بازی‌هایی که برای گروه‌های سنی بالاتر اما متنوع‌تر طراحی شده، می‌تواند هدفگذاری خود را هم برای این گروه‌ها قرار دهد. اهمیت چیزی به نام همبازی، درست در همین بازی‌ها خود را نشان می‌دهد که می‌تواند از طریق همراهی، به انتقال مفاهیم ضروری بپردازد.

کسانی که حتی یک بار در بازی شهروند و مافیا شرکت کرده‌اند این مساله را تایید می‌کنند که هر کدام از نقش‌های این بازی به نوعی تداعی‌کننده برخی مسائل جدی در زندگی روزمره است. این بازی نقش‌های زیادی دارد که بخشی از آنها در گروه شهروندان قرار می‌‌گیرند و بخشی دیگر در گروه مافیا طبقه‌بندی می‌شوند اما نقش‌های دیگری هم وجود دارند که با عملکرد خود می‌توانند به طور کل نتیجه بازی را عوض کنند و آن را به نفع خود به پایان برسانند.

در تایید نکته قبل، می‌توان به مساله استفاده از آزمون و خطا برای رسیدن به نتیجه اشاره کرد. هرچند بازیکنان این بازی، به مرور به شم دقیقی از درک بازی می‌رسند. با این حال، آزمون و خطا برای درک نقش‌های مختلف و پیدا کردن راهی برای نجات در بازی، درست همان چیزی است که در نکته قبل به آن اشاره کردیم و همان تداعی‌کننده بودن نقش‌های جدی در زندگی است. واقعیت این که شهروند و مافیا تلاش می‌کند هوش بازیکنان را به رخ هم بکشاند و بتواند در تقابل نقش‌های مختلف با هم، درست مثل زندگی واقعی با اتفاق‌های پیش‌بینی‌نشده همراه شود. شهروند و مافیا از این جهت، طرفداران بسیاری دارد و توانسته در میان برنامه‌های تلویزیونی به یک برنامه پرمخاطب تبدیل شود.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها