دعا کنیم کنفدراسیون از بدهی‌های دو باشگاه باخبر نشود

کابوس آسیایی استقلال و پرسپولیس

لیگ قهرمانان فصل جاری فعلا تنها یک نماینده ایرانی دارد؛ فولاد. پرونده این مسابقات که بسته شود، فصل جدید با شکل و شمایل جدید بازمی‌گردد. تقویم رقابت‌ها همگام با لیگ قهرمانان اروپا می‌شود. باشگاه‌ها باید حرفه‌ای‌تر عمل کنند و ورزشگاه‌هایی استاندارد‌تر برای مسابقات بسازند.
کد خبر: ۱۳۹۶۳۱۵

آیین‌نامه‌ جدید AFC که به فدراسیون‌ها داده، پلی است برای رسیدن به رویاها و نزدیک شدن لیگ قهرمانان آسیا به لیگ قهرمانان اروپا. در بعد ملی، جام‌جهانی قطر نشان داد تیم‌های آسیایی-به‌جز ایران-گام بلندی برای فتح دنیا برداشته‌اند. سرعت پیشرفت باشگاه‌های عربستان، قطر، ژاپن، کره جنوبی، ازبکستان، امارات بالا رفته و اگر ایران می‌خواهد از این قافله عقب نماند، باید هزینه و مدیریت درست کند.

در آخرین بررسی کنفدراسیون فوتبال آسیا، سه باشگاه استقلال، پرسپولیس و گل‌گهر مجوز حرفه‌‎ای خود را از دست دادند و از میان دو باشگاه فولاد و سپاهان که به لیگ قهرمانان رفتند فقط فولاد توانست مجوز حضور در مرحله بعد را به دست آورد. با پایان رقابت‌ها، از شهریور ۱۴۰۲ و همگام با لیگ قهرمانان اروپا، رقابت‌های باشگاهی در آسیا هم آغاز می‌شود و ایران ناچار باید از بین قهرمان دو فصل گذشته لیگ سهمیه صعود را مشخص کند. احتمالا دو قهرمان لیگ‌برتر و دو قهرمان حذفی وارد فصل جدید مسابقات می‌شوند، البته اگر بتوانند سهمیه بگیرند. یک منبع موثق خبری در فدراسیون فوتبال فاش کرد استقلال و پرسپولیس در فصل جدید رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا هم غایب خواهند بود. او در این باره می‌گوید: «دوست نداریم برای دو باشگاه مشکلی به وجود بیاید ولی هوادار باید زودتر در جریان این مساله قرار گیرد و بیهوده امیدوار نشود. استقلال و پرسپولیس بدهی‌ سنگینی دارند. اصلا فکر نکنید وضع پرسپولیس از استقلال بهتر است، چون آگاهی ندارید در جریان جزئیات نیستید. وضعیت دو باشگاه کاملا شبیه به هم است و متاسفانه هر دو مجوز خود را از دست خواهند داد.»

در حال حاضر باشگاه‌ها برای گرفتن مجوز حرفه‌ای ثبت‌نام کرده‌اند. بعد از بارگزاری مدارک، بررسی اولیه توسط کمیته‌ حرفه‌ای‌سازی ایران تا اردیبهشت سال ۱۴۰۲ صورت می‌گیرد. دهم خرداد ماه هم نتیجه نهایی از سوی این کمیته اعلام خواهد شد بنابراین سرخابی‌ها ترجیح می‌دهند تا آن زمان منتظر بمانند. سال گذشته دو باشگاه در لحظه آخر به فکر افتادند و با توجه به حجم عجیب بدهی‌ها از رقابت‌ها بیرون ماندند. باشگاه پرسپولیس ناشیانه‌تر عمل کرد. آنها آئین‌نامه‌ باشگاه منچستریونایتد را کپی و برای کنفدراسیون ارسال کردند و در این بین آگاه نبودند که بخش مربوط به فروش مشروبات الکلی در ورزشگاه را حذف کنند! این موضوع برای فدراسیون هم یک آبروریزی بزرگ بود. به همین دلیل تاج و همکارانش در دور جدید حساسیت به خرج دادند و به کمیته حرفه‌ای‌سازی اعلام کردند بدون چون و چرا، آئین‌نامه مدنظر کنفدراسیون را اجرا کند.

استقلال و پرسپولیس همین حالا علاوه بر این‌که در زیرساخت‌ها مشکل دارند، به لحاظ مالی هم با پیچیدگی‌های زیادی مواجه هستند. آن مقام آگاه اضافه می‌کند: «میزان بدهی‌ها به قدری بالاست که ما تصور می‌کنیم اگر کنفدراسیون در جریان قرار بگیرد، آنها را منحل کند. یعنی به فدراسیون فشار خواهد آورد که این کار را انجام دهد. بنابراین نتیجه‌گیری ما از شواهد این است که دو باشگاه نه تنها امسال، بلکه در سال‌های آتی هم هیچ جایی در رقابت‌های لیگ قهرمانان نخواهد داشت. الکی به هواداران امید واهی ندهیم. باید واقعیت‌ها را بدانند.»

حالا در این بین VAR را هم به استانداردهای کنفدراسیون اضافه شده است. اگر تا دو سال آینده باشگاهی نتواند این سیستم را در ورزشگاه میزبان خود نصب نکند، نمی‌تواند میزبانی بگیرد. البته فعلا خبری از میزبان برای ایران نیست و دو کشور قطر و عربستان، میزبانی‌ها را درو می‌کنند.

در این شرایط اوضاع و احوال فوتبال ایران برای حضور قدرتمند در آسیا خوب به نظر نمی‌رسد. فولاد تنها نماینده ایران که به مرحله حذفی فصل جاری لیگ قهرمانان رسیده، نقش تعیین‌کننده‌ای برای امتیازات باشگاهی ایران دارد. مسوولان فوتبال ایران فعلا همه چیز را به آینده پاس می‌دهند. وقتی دیروز از زارعی مسوول کمیته حرفه‌ای سازی ایران هم سوال کردیم آیا پرسپولیس و استقلال حذف شده اند تنها به این پاسخ بسنده کرد: «ثبت نام تازه آغاز شده. باید تا خردادماه منتظر بمانیم. از الان چیزی رسمی نمی‌توانیم بگوییم.»

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها