پیمان جبلی در مراسم اولین رویداد فصل کتاب تاکید کرد

ترویج کتاب‌های فاخر ماموریت جدید رسانه‌ملی

همان فصل اول کتاب که خوانده شود، مخاطب با این پرسش مواجه می‌شود که این فخرالسادات کیست که در ۱۷سالگی یکی از چهره‌های مطرح بسیج شده و به جای لوازم آرایش، در کیفش پنجه بوکس دارد. راوی پاییز آمد، زندگی‌اش مثل هیچ زن دیگری نیست. دست‌کم در این دوران اگر از آن صحبت کنیم، عجیب است.
کد خبر: ۱۳۹۶۲۹۹
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه

فخرالسادات در سال۵۹ با سردار احمد یوسفی ازدواج می‌کند و یک زندگی ساده و انقلابی را از سر می‌گیرد. زندگی عاشقانه‌ای که به قول آنچه رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در مراسم تقدیر از عوامل این کتاب گفت، با عشق شروع شد و هنوز هم می‌توان احساس کرد که ادامه دارد. کتاب پاییز آمد بهانه‌ای بود برای شروع رویداد فصل کتاب. رویدادی که به همت سازمان صداوسیما شکل گرفت تا تلاشی باشد برای ترویج کتاب و کتابخوانی. اولین رویداد فصل کتاب، روز یکشنبه با حضور فخرالسادات موسوی، همسر شهید احمد یوسفی و بسیاری از چهره‌های سازمان صداوسیما برگزار شد تا بهانه‌ای شود برای صحبت از کتابی که مخاطب را از همان برگ اول همراه خود کرده و تا پایان می‌کشاند.

به گزارش جام‌جم، اولین رویداد فصل کتاب با تقدیر از راوی و نویسنده کتاب پاییز آمد برگزار شد که چهره‌هایی مثل پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما، وجید جلیلی قائم‌مقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی، غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در کنار بسیاری از مدیران سازمان صداوسیما و نویسندگان حضور داشتند. دکتر پیمان جبلی در این مراسم با اشاره به تاثیر این برنامه‌ها در ترویج کتابخوانی و روشن شدن مسیر سازمان، عنوان کرد: یکی از برنامه‌هایی که در دوران تحول سازمان بر آن تاکید کرده‌ایم، ترویج کتاب‌های فاخر است. به‌خصوص کتاب‌هایی که به اهداف انقلاب و معرفی قهرمانان این حوزه بازمی‌گردد. این کتاب هم جزء معرفی‌ها بود که به نظرم انتخاب دقیقی بود چون مورد عنایت خود رهبری هم قرار گرفته بود.

ترویج آثار ادبی فاخر

وی ادامه داد: آنچه در ترویج و معرفی و برجسته‌سازی آثار فاخر دنبال می‌کنیم، نشانه‌گذاری برای خودمان به‌عنوان یک رسانه است که بدانیم به چه سمت و سویی در حرکت هستیم و امانتدار چه کسانی هستیم. می‌خواهیم بدانیم در چه مسیری در حال گام برداشتن هستیم و تلاش کنیم که خدای نکرده از این هدف دور نشویم و فراموش نکنیم که چرا اینجا هستیم. این آثار فاخر که ترجیحا با تمرکز بر آثاری است که قامت‌های رفیع انقلاب را معرفی کرده است، یادآوری به خودمان است.

جبلی تاکید کرد: آنچه رهبری در دیدار اخیر خود به بانوان تاکید کردند، نکته مهمی بود که مدال افتخاری برای نویسندگانی است که در این حوزه کار می‌کنند. ایشان به زنانی اشاره کرده بودند که با قلم خود تاریخ شفاهی انقلاب را ثبت کرده بودند.

رئیس رسانه‌ملی با اشاره به کتاب پاییز آمد، عنوان کرد: هر کسی از ابتدا تا انتهای کتاب را بخواند، دلهره پایان آن را دارد. گاهی من وقتی کتاب را ورق می‌زدم، دوست داشتم متوقف کنم تا به پایان نرسد.
این شهدا سرمایه‌های ما هستند کما این‌که یک‌بار مادر یکی از شهدا به من گفت اگر مشکلی داشتی به پسر من توسل کن، من هم نتیجه گرفتم و حالا عکس سه فرزند این مادر را مثل ناظر بالای سر خودم گذاشته‌ام. روزگاری بود که باید دنبال اسوه‌ها می‌گشتیم تا پیدای‌شان کنیم اما در دوره معاصر به قدری این قهرمان‌ها زیاد شده‌اند که باید چشمان‌مان را باز کنیم تا آنها را ببینم.

جبلی گفت: خدا نعمت شهدا را به کشور داده‌است؛ نعمت‌هایی که تاریخ را برای ما ساخته‌اند و امیدواریم بتوانیم ادامه‌دهنده مسیر آنها باشیم. از همکارانم که پویش کتابخوانی را راه‌اندازی کرده‌اند تشکر می‌کنم و امیدوارم قهرمانانی مثل شهید احمد یوسفی الگوهای ارزشمندی برای ساخت محتوا باشند.

«پاییز آمد» کتابی زنانه است

در ادامه این مراسم، غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تشکر از سازمان صداوسیما برای برپایی این برنامه، به کتاب «پاییز آمد» اشاره کرد و گفت: من این کتاب را برای بار دوم خواندم و به نظرم از نظر زبانی، محتوا و ادبی، کتاب فاخری است. هم قلم نویسنده تواناست و هم محتوای آن اثرگذار است. برای امثال ما که ۳۳ سال قبل از انقلاب را تجربه کرده‌ایم و در زمانی که کتابخوان بودیم باید در به در دنبال کتاب خوب و اسلامی می‌گشتیم، مشاهده قدم‌هایی مثل گلستان جعفریان که نویسنده کتاب پاییز آمد است، یک بشارت و امید است که به این درجه از رشد رسیده‌ایم؛ بشارتی به این‌که به این درجه از رشد رسیده‌ایم که صاحب قلم‌های این چنینی هستیم.

حدادعادل عنوان کرد: باید به راوی و نویسنده دست‌مریزاد بگویم. البته دوست داشتم بدانم چقدر از این هنرمندی به واسطه هنر نویسندگی و چقدر به واسطه بیان شیوای راوی بوده‌است. این کتاب با عباراتی ساده و واژگانی آشنا توانسته هر کاری خواسته با دل نویسنده بکند. به نظرم این کتاب در انتقال مفاهیم کاملا موفق بوده‌است.

حدادعادل تصریح کرد: کتاب پاییز آمد یک کتاب کاملا زنانه است که زن‌ها معنای آن را بهتر درک می‌کنند. گفتمان و حال و هوای مسلط بر این کتاب هم کاملا زنانه است. ویژگی دیگری که این کتاب دارد، این است که مفاهیم موهوم یا خیالی منتقل نمی‌کند. در این کتاب زندگی در جریان است. البته این کتاب یک خط‌شکنی و ساختارشکنی هم دارد اما در بافت کلی کتاب، روح‌معنوی آن‌قدر قوی است که تک‌جمله‌ها آن را تحت تاثیر قرار نداده‌است. مخاطب با خواندن این کتاب احساس می‌کند شهدا هم اهل زندگی بوده‌اند. کتاب در واقع یک پیام ایمانی دارد و نشان می‌دهد زندگی ایمانی و آرمانی، خالی از محبت و زیبایی نیست.

فیلم «پاییز آمد» ساخته شود

وی ادامه داد: کتاب در متن جنگ است. زندگی هر شهیدی برگی از انقلاب است و این کتاب هم بخشی از آن شده‌است. واقعیت این است که ما با انقلاب‌مان، شاهد بروز نوعی جدید از ادبیات هستیم که کاملا با معیارهای حرفه‌ای آن مطابقت دارد و در عین حال، کاملا اسلامی و انقلابی است.

هزاران کتاب به برکت انقلاب تولید شده که همه نتیجه خود انقلاب است. باید بگویم ما به دنبال قطره بودیم و حالا سیل آمده‌است! جا دارد که این کتاب ترجمه شود و به شکل فیلم درآید. از آقای جبلی و معاون ایشان هم درخواست می‌کنم کتاب را با این نگاه بخوانند که تبدیل به فیلمنامه شود. به نظرم چنین محتوایی می‌تواند از ده‌ها سخنرانی مفیدتر باشد.

دکتر قرایی رئیس اداره کل روابط‌عمومی سازمان صداوسیما هم در این مراسم با اشاره به روند معرفی کتاب در هر فصل، گفت: روند معرفی کتاب از زمانی که آقای جبلی به سازمان آمدند آغاز شد و الان هم این روال ادامه دارد. تاکنون هزار نسخه از کتاب پاییز آمد را بین سازمان خودمان توزیع کرده‌ایم. روال معرفی کتاب باز هم ادامه خواهدداشت. به گزارش جام‌جم، در انتهای این مراسم از فخرالسادات موسوی راوی کتاب پاییز آمد و همسر شهید احمد یوسفی تجلیل شد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها