جوکوویچ با قهرمانی در اوپن استرالیا، مرد شماره یک تنیس جهان شد

پادشاه ملبـورن

«برای چیزی که به آن اعتقاد دارید، بجنگید حتی اگر تنها باشید ». معمولا از این دست جملات انگیزشی بارها و بارها در صفحات مجازی دیده شده است. بعضی از مردم این جملات را جدی می‌گیرند و بعضی هم بی‌خیال از کنار آن عبور می‌کنند.
کد خبر: ۱۳۹۶۲۹۳
نویسنده حسین خلیلی - گروه ورزش

جمله اول این متن را کسی بیان کرده که به تک‌تک گزاره‌های آن اعتقاد داشته و افتخاراتش در تالار دنیای تنیس، هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود. صحبت از نواک جوکوویچ است که جمله بالا را بیان کرده و طی یک سال گذشته بیش از هر زمانی دیگری به آن باور داشته است.

سال گذشته و در زمان اولین گرند اسلم سال، او وارد استرالیا شد تا در گرند‌اسلم مورد علاقه خودش بار دیگر قهرمان شود. اما همه چیز به یکباره عوض شد. دولت استرالیا اعلام کرد اتباع خارجی که واکسن کرونا نزده‌اند، حق ورود به کشور ندارند و به همین دلیل جوکو چند روز سخت را در یکی از کمپ‌های مهاجران در منطقه مرزی استرالیا گذراند. در نهایت او از این کشور دیپورت شد تا دستش از رسیدن به این جام کوتاه بماند. همین غیبت باعث شد تا او رده یک تنیس مردان را از دست بدهد.

اما بعد از گذشت یک سال، او دوباره به ملبورن استرالیا برگشت و روز گذشته انتقامش را گرفت. در فینال رقابت‌های تنیس آزاد استرالیا ، نواک جوکوویچ از ساعت ۱۲ دیروز در رود لیور آرنا به مصاف استفانوس سیتسیپاس یونانی رفت. این مسابقه با نمایش درخشان نوله همراه بود و در نهایت او موفق شد در سه ست متوالی و با حساب ۳ بر صفر پیروز این دیدار و قهرمان مسابقات تنیس آزاد استرالیا ۲۰۲۳ لقب بگیرد. این مسابقه با عملکرد خوب نوله آغاز شد و او با بریک‌های متوالی ‌موفق شد با قدرت در ست اول با حساب ۶ بر ۳ پیروز‌ شود. در ست دوم شاهد یک بازی تماشایی و پر هیجان بودیم که پایان آن برای جوکوویچ خوش شانس بود. در تای بریک بود که جوکوویچ ۷ بر ۶ پیروز شد. ست سوم نیز بازی بسیار پر هیجان دنبال شد و سیتسیپاس در تلاش بود تا این ست را مال خود کند اما باز هم در تای بریک موفق نبود و ۷-۶ این ست را نیز بازنده شد تا عنوان قهرمانی گرنداسلم استرالیا ۲۰۲۳ را از دست رفته ببیند.

جوکو: این بزرگ‌ترین پیروزی زندگی من است

صحبت‌های صربیناتور بعد از قهرمانی‌اش در اوپن ۲۰۲۳ هم به خوبی نشان می‌دهد که موفقیت در استرالیا چقدر برای او مهم بوده است. او در این باره گفت: «این دوره از مسابقات یکی از چالش‌ها و مسابقاتی بود که تا به حال در آن شرکت کرده‌ام. بعد از آن‌که سال گذشته نتوانستم بازی کنم، امسال برگشتم و می‌خواهم از تمام افرادی که به گرمی از من استقبال کردند تشکر کنم. بی‌علت نیست که من همیشه بهترین تنیس خود را در این استادیوم به نمایش گذاشته‌ام.» او که در طول مسابقات از مصدومیت در ناحیه همسترینگ رنج می‌برد، ادامه داد: «این یک سفر طولانی بود. تمام تیم و خانواده‌ام می‌دانند که در چهار پنج هفته گذشته چه چیزی را پشت سر گذاشته‌ام و به همین دلیل این احتمالا بزرگترین پیروزی زندگی من است.»

سیتسی: جوکو بزرگ‌ترین تنیسور تاریخ است

سیتسیپاس هم بعد از فینال، فقط به تعریف و تمجید از اسطوره صرب پرداخت. بازیکن یونانی در مراسم اهدای جام خطاب به جوکوویچ گفت: «نمیدانم چه بگویم. دستاوردهای تو به خودی خود گویا است و آمار و ارقام آن را نشان می‌دهد. به تو تبریک می‌گویم و بابت تمام کارهایی که برای ورزش ما انجام دادی تحسینت می‌کنم. تو باعث شدی من به بازیکن بهتری تبدیل شوم.» او ادامه داد: «تو یکی از بهترین‌های تنیس هستی و از نظر من تو بزرگترین بازیکنی در تاریخ هستی که تاکنون راکت تنیس را در دست گرفته است.»

۸۹
تعداد بردهای جوکو در تمام دوره‌های اوپن استرالیا با پیروزی دیروز به عدد ۸۹ رسید تا او از این حیث در این مسابقات رکورددار باشد. تنها راجر فدرر است که با ۸۹ پیروزی در اوپن آمریکا، چنین آماری را در یکی از گرند اسلم‌های چهارگانه دارد.

۴۰
یکی از نکات ویژه فینال این بود که روند شکست ناپذیری جوکووویچ در استرالیا ادامه پیدا کرد. پیروزی روز گذشته نوله در واقع چهلمین برد متوالی این تنیسور صرب در استرالیا بود که ۲۸ مورد آن در گرند اسلم بوده است.

۱۰
صربیناتور حالا در تمام ۱۰ فینالی که در مسابقات اوپن استرالیا شرکت کرده، به رکورد ۱۰۰ درصد پیروزی رسیده است. در واقع بعد از نادالاو دومین تنیسوری است که به چنین رکوردی می‌رسد. نادال رکورد ۱۰۰ درصد پیروزی را در ۱۴ فینال اوپن فرانسه دارد.

۹۳
با قهرمانی دیروز، تعداد قهرمانی‌های جوکوویج در دنیای تنیس به عدد ۹۳ رسید و با این حساب از رافائل نادال با ۹۲ قهرمانی عبور کرد. راجر فدرر با ۱۰۳ و جیمی کانرز با ۱۰۹ قهرمانی، در صدر این لیست قرار دارند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها