بررسی نمایش های پرمخاطب امسال

جشنواره تئاتر فجر مثل همیشه پرشور

جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حالی به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود که برخلاف برخی نگاه‌ها، با استقبال بسیار خوبی از سوی هنرمندان و مخاطبان همراه بود. جشنواره فجر امسال، گام‌های آغازین خود را با شعار تمرکززدایی و توجه و تاکید بر حضور هنرمندان سایر شهرستان‌ها برداشت.
کد خبر: ۱۳۹۶۲۸۹
نویسنده علی رحیمی - گروه فرهنگ‌و هنر

هدف‌گذاری خوبی که با اجرای ۲۶۰ نمایش، هنرنمایی ۳۸۲۶ هنرمند و حضور۳۶۸۲۰ تماشاگر در مدت یک ماه در ۳۴ استان -که به اذعان صاحب‌نظران شکل‌دهنده بزرگ‌ترین رویداد تئاتری در منطقه غرب آسیا بود- میان هنرمندان موفق عمل کرد. با آغاز جشنواره بین‌المللی فجر از اول بهمن ماه، نیز هرچند زمزمه عدم استقبال از سوی مخاطبان به گوش می‌رسید، اما اتفاقات این چند روز چیز دیگری را رقم زد و برآوردها از استقبال بی‌نظیر مخاطبان از این جشنواره خبر می‌دهد. استقبال از بخش تئاتر خیابانی که از منظر جغرافیایی خیلی محدودتر از گذشته و فقط در پهنه رودکی و ایوان ولیعصر برگزار شد، آن هم در هوای سرد زمستان بی‌شک قابل‌تامل بود. در بخش صحنه‌ای نیز جشنواره امسال با رضایت و استقبال مخاطبان همراه بود. براساس برآوردهایی که جام‌جم از نمایش‌های روی صحنه داشت ایرانیان اثر رضا صابری، بی‌شک از پرمخاطب‌ترین نمایش‌های این دوره بود. رضا صابری که با حضور دائمی در همه جشنواره‌های بین‌المللی و کسب عناوین مختلف در این جشنواره یکی از نام‌های ماندگار جشنواره به حساب می‌آید امسال با تئاتری روی صحنه آمد که به عقیده خودش متفاوت‌ترین اثر نمایشی او بود. نمایشی که در روزهای ۴ و ۵ بهمن در تالار وحدت روی صحنه رفت و به اذعان شاهدان، خیلی از مخاطبان به دلیل پرشدن سالن، از تماشای آن محروم شدند.

کمدی الهی اثر دانته که به کارگردانی حافظ خلیفه از کشور تونس در بخش بین‌المللی جشنواره حاضر بود و جمعه ۷ بهمن روی صحنه رفت از دیگر نمایش‌های پرمخاطب این جشنواره بود. استقبال از این نمایش به اندازه‌ای بود که پس از حضور نیافتن نمایش «قطار ناقوره» از کشور اردن، به دلیل صادر نشدن روادید برای گروه نمایشی، هنرمندان این نمایش تصمیم گرفتند در روز شنبه هشتم بهمن و در دو نوبت به‌ جای آن، در سالن ناظرزاده­ تماشاخانه­ ایرانشهر نیز روی صحنه بروند.

ابراهیم پشت‌کوهی با تلفیق آیین‌های بومی ایرانی و شرقی با نمایشنامه «مکبث» شکسپیر یکی دیگر از آثار پرمخاطب جشنواره را روی صحنه آورد. این نمایش که در طول این سال‌ها اجراهای بین‌المللی و داخلی زیادی داشته و موفقیت‌هایی نیز از جمله انتخاب به عنوان اثر برگزیده شب‌های مسکو، نمایش تقدیرشده در جشنواره مونیخ، شرکت در جشنواره آوینیون فرانسه و اجرا در انستیتو تئاتر گتیس مسکو را به دست آورده و علاوه بر اجرا در کشورهای ارمنستان، آذربایجان و هند، در شهرهای آمل، شهرکرد، یزد و بندرعباس نیز روی صحنه رفته است در این جشنواره نیز نشان داد همچنان مورد توجه مخاطبان است و علاقه‌مندان زیادی دارد. نمایش «لومیر» اثر تکسما مونوز از کشور اسپانیا یکی دیگر از آثار بین‌المللی جشنواره فجر بود که با شیوه‌ای متفاوت و استفاده از انواع هنرهای نمایشی میم و پانتومیم، با استقبال تماشاگران روبه‌رو بود. نمایش «دختران» نوشته و کار علی دلپیشه و کیانوش ایازی در چهار سئانسی که در روزهای ۸ و ۹ بهمن در بخش جایزه بزرگ در تالار حافظ اجرا شد، یکی دیگر از نمایش‌های پرمخاطب امسال بود. این نمایش در فضای دفاع‌مقدسی اجرا شد و درباره سرگذشت چهارخواهر بود که همسران‌شان را برای خدمت سربازی بدرقه می‌کنند، اما جنگ شروع می‌شود و این چهارخواهر در انتظار بازگشت می‌مانند. ساختار مدرن، نورپردازی جذاب و میزانسن‌های سنجیده همراه با پرداختی متفاوت بسیار برای مخاطب ملموس است و شاید بتوان از دلایل موفقیت این نمایش در جشنواره به حساب آورد.

«مطرب آقا» نیز یکی دیگر از نمایش‌های پرمخاطب امسال بود. نمایشی که مهیار هزار جریبی براساس داستانی واقعی و به شکل طنز روی صحنه برد. این نمایش که روایتگر داستان جیگی‌جیگی در مشهد بود به دلیل استفاده از سیاه‌بازی، عروسک‌های خیمه‌شب بازی، خواندن ترانه‌های خاطره‌انگیز قدیمی با سازهای ایرانی به شکل زنده و ... با استقبال مردم روبه‌رو شد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها