با این‌که در مورد ظرفیت و توانمندی‌های گردشگری ایران بسیار صحبت می‌شود اما با گذری به استان‌های مختلف یک جمله بسیار تکراری به گوش می‌رسد و آن هم«مغفول ماندن» و «نادیده گرفتن» و «تامین نشدن امکانات» و «آماده نبودن زیرساخت‌ها» است.
کد خبر: ۱۳۹۶۲۱۰
نویسنده حوریه ملکی - گروه ایران

فرقی نمی‌کند در چه فصلی باشیم. از زمستانی که مناطق زیادی در ایران به خاطر شرایط برفگیر بودن‌شان می‌توانند در زمینه گردشگری زمستانی به ارائه خدمات بپردازند گرفته تا بهار دل‌انگیز و تابستان سبز و پاییز رویایی که برخی نقاط را به بهشتی هزار رنگ تبدیل می‌کند. با این تفاسیر وجود برخی مشکلات و سوءمدیریت‌ها در زمینه تامین نشدن زیرساخت‌ها، اقتصاد و حتی باقی ماندن مناطق گردشگرپذیر در این جایگاه را به چالش کشیده‌است.

شاید بسیاری از شهروندان به خصوص آنها که اهل سفر هستند، منتظر می‌مانند تا زمستان از راه برسد و با حرکت به سمت کوه و دشت‌های پر برف، لذت این فصل را از دست ندهند. چهارمحال و بختیاری و شهرستان شهرکرد از جمله نقاطی است که ظرفیت‌های بسیاری در حوزه‌ ورزش‌های زمستانی و به ویژه اسکی دارد اما به گفته مسئولان خود استان، این داشته‌ها مورد بی‌توجهی و سوءمدیریت‌ها قرار گرفته‌است.

در همین زمینه فرماندار کوهرنگ با تاکید بر این‌که مدیران استانی به‌خصوص به بحث ورزش در شهرستان کوهرنگ کم لطفی می‌کنند، به «جام‌جم» می‌گوید: «سال ۹۲ دو ورزشگاه را تحویل دولت قبل دادیم اما به جای این‌که از آنها حفاظت کنند و تجهیز شود، حالا این دو ورزشگاه به دلیل رسیدگی نکردن، به اصلاح و ترمیم نیاز دارند.» شهباز اکبری با تاکید بر این‌که در حوزه ورزش به شهرستان کوهرنگ ۹ میلیارد تومان تخصیص داده شده که با استفاده از این اعتبار، سال آینده دو ورزشگاه ناتمام تکمیل می‌شوند، ادامه می‌دهد: «زیرساخت‌های پیست اسکی قدیمی شده و حتی مسئولان سابق در چهارمحال و بختیاری نتوانستند زیرسازی و تسطیح آن را انجام دهند، پیست کوهرنگ یک پیست بین‌المللی است و ۷۰۰ تا ۸۰۰ متر طول دارد اما هنوز برای تسطیح اولیه به تجهیزات نیاز دارد.»

خروج رامسر از چرخه گردشگری

شهرهای شمالی ایران از دیرباز به عنوان یکی از مناطق گردشگرپذیر مطرح بوده‌اند. آب و هوای معتدل، وجود دریا و ساحل و کوه و جنگل و از همه مهم‌تر طبیعت زیبا و سرسبز باعث شده در چهار فصل سال هزاران مسافر و گردشگر برای تفریح و تفرج این مناطق را انتخاب کنند.

با این حال انگار بروز مشکلات و بی‌تفاوتی در رفع آنها به شهرهایی رسیده که بخش اعظمی از داشته‌های‌شان، طبیعی و خدادادی است. درست مثل رامسر که به گفته فرماندارش، زیرساخت‌های شهری ضعیف است و از وضعیت خوبی برخوردار نیست. به همین دلیل مسافر و گردشگر تمایلی به گردش در این شهرستان ندارد.

ابراهیم شیرود عشوریان با ابراز نگرانی در خصوص خارج شدن رامسر از چرخه گردشگری به جام‌جم می‌گوید: «حقیقتا نگرانیم هستم ضعیف عمل کنیم و مشکلات باعث شود رامسر با وجود زیبایی‌ها و جاذبه‌های بسیار از چرخه گردشگری خارج شود.»

به گفته این مسئول، امنیت گردشگران و مسافرانی که به رامسر سفر می‌کنند بسیار مهم و حائز اهمیت است چرا که به عنوان میزبان باید خیال مسافر و گردشگر را آسوده کنیم. ضمن این‌که ۱۰ درصد تخت‌های بیمارستانی باید برای گردشگری سلامت بین‌المللی تخصیص یابد.

وقتی از زیرساخت‌ها سخن به میان می‌آید همه چیز را در برمی‌گیرد. از یک تابلوی ساده راهنما گرفته تا هتل‌هایی که باید تمام امکانات رفاهی در آنها تعریف شده‌باشد. در همین زمینه به وضوح مشخص است اکثر شهرستان‌های گردشگرپذیر ایران در ارائه نشانی و تابلوی راهنما بسیار ضعیف عمل می‌کنند که این موضوع باید به عنوان مهم‌ترین مشکل بحث گردشگری در نظر گرفته شوند. تابلوهای راهنمای مناطق هدف گردشگری باید میزان مسافت و نشانی درست مکان را معرفی کرده و حداقل به دو زبان فارسی و انگلیسی قابل رویت باشند.

رفع نواقص در حوزه اطلاع‌رسانی

محمدرضا اورمزدی، استاد دانشگاه با بیان این‌که هر کشور، دولت، منطقه یا هر فعالیتی که بتواند محصول خود را به درستی معرفی و ارائه کند موفق‌تر خواهدبود، به جام‌جم می‌گوید: «روزمرگی یکی از چالش‌های حوزه گردشگری است. انجام یک‌سری کارهای روتین در این حوزه مانند چاپ نقشه، پیام تبریک شهردار و استاندار و تبلیغات ناموزون و غیرجذاب نمی‌تواند باعث جذب گردشگر شود و باید بسته‌های نوروزی و تابستانی بیشتر مورد توجه قرار گرفته و با دقت و ظرافت تنظیم شوند.» این کارشناس گردشگری روستا، رفع نقص‌های زیرساختی گردشگری در حوزه اطلاع‌رسانی را بسیار کم هزینه برشمرده و تاکید می‌کند برطرف کردن این نقایص با اندکی تدبیر، هم‌افزایی و خرد جمعی نیاز به هزینه گزافی ندارد و به راحتی قابل پوشش و جبران است؛ فقط به هماهنگی بین دستگاه‌های ذی‌ربط نظیر شهرداری، دهیاری، بخشداری، راه و شهرسازی و اداره میراث و گردشگری نیاز دارد.قابلیت تلفن‌های همراه و نقش آن در زندگی بشر، گزینه و امکانی مغتنم برای معرفی اماکن گردشگری هر منطقه است. این قابلیت که مسافر بتواند به محض ورود به شهر مورد نظرش تمام آنچه را که نیاز دارد از طریق گوشی همراه خود به دست آورده و از امکانات و نقاط متنوع شهر بهره‌مند شود فرصتی مقتضی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

کاوش‌ها نیاز به اعتبار دارند

در کنار مناطق گردشگری، برخی کاوش‌های باستانی هم به دلیل کمبود بودجه ادامه نیافته و کارها زمین مانده‌است.به عنوان مثال کرمان را باید از جمله مناطقی در نظر داشت که در کنار آثار تاریخی و بناهای ثبت جهانی شده‌اش، به خاطر وجود بنا و محوطه‌های تاریخی از جایگاهی ویژه برخوردار است.از بردسیر تا فهرج و ریگان تا محوطه تاریخی خبیص در شهداد و منطقه کنار صندل در جیرفت که نخستین لوح گلی جهان در آن یافت شده و محوطه شهر دقیانوس را باید از جمله محوطه‌های تاریخی این استان به شمار آورد.اما فرق کرمان با دیگر استان‌ها این است که در کنار تمام جاذبه‌هایش، در بسیاری از شهرستان‌های آن به خصوص ارزوئیه و بم، مناطقی وجود دارد که هنوز در انتظار آغاز طرح‌های کاوش هستند تا گردشگران را به سمت خود بکشند ولی به دلیل نبود بودجه و اعتبار، همچنان مغفول مانده‌اند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها