در گفت‌وگو با اصغر خلیلی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر بررسی شد

ماجرای عجیب قتل‌عام در زمین فوتبال

خوانش کتاب با هدف کسب دانش و اطلاعات وآشنایی با انسان‌ها و زندگی‌ها و دنیاهای تازه یا سفر به گذشته‌ها یا پرواز به آینده که از نگاه مولفان آنها در زمینه‌های مختلف نگاشته شده وهمچنین لذت بردن و سرگرم شدن در عین اهمیت، بزرگی و تاثیرات اساسی در خود و خانواده و جامعه‌سازی نزد همگان امری بدیهی و اثبات شده است و هر کسی می‌داند یکی از مهم‌ترین راه‌های تعالی و پیشرفت انسان‌ها و جوامع، رفاقت با کتاب و استفاده از آن است.
کد خبر: ۱۳۹۶۱۸۶
نویسنده جبار آذین - منتقد و مدرس

با وجود نقش و جایگاه بارز کتاب، به جز عده‌ای که به دلایلی کتابخوان دائم هستند، افراد بیشتری به دلایل مختلفی چون غرق شدن در مادیات، گرفتاری‌ها، بی‌حوصلگی و کمبود وقت به علم و دانش و مطالعه، گرایش یا علاقه ندارند.

این روند نادرست و دوری از علم و آگاهی، بیشتر در گذشته‌ها، سبب درجا زدن، عقب ماندگی و حتی عقبگرد برخی افراد و جوامع شده اما امروز با توسعه جهان و پیشرفت کشورها و حاکمیت امپراتوری اطلاعات از طریق ماهواره‌ها و شبکه‌های جهانی خبر و رونق تکنولوژی و فناوری، دیگر کسی نمی‌تواند و نباید بی‌خبر و جاهل بماند. ‌صد البته زیستن در عصر اطلاعات و سلطه ماهواره‌ها و شبکه‌های ارتباطی داخلی و جهانی ‌‌به معنای بی‌نیازی ازمطالعه و کتابخوانی نیست. گرچه امکانات جدید فناوری، کتاب و کتابخوانی را ‌هم در خود جای داده اما لذت کتابخوانی و دستیابی‌ به محتوای کتاب توسط‌ خوانندگان و دوستداران‌ کتاب به صورت مستقیم و بدون واسطه، چیزی دیگر است و جایگزین ندارد.

به همین دلیل در ایران هم‌ ‌به همت مسئولان، اهالی هنر و قلم و رسانه، تشویق‌ و ترغیب مردم به کتابخوانی از اولویت‌های اصلی در فرهنگسازی ملی و اجتماعی محسوب می‌شود و در این زمینه رسانه ملی همچنان پیشتاز است. تولید برنامه‌های فراوان در این ارتباط از اهتمام آن نشان دارد. یکی از این برنامه‌های تاثیرگذار و پر‌‌مخاطب، برنامه «کتاب خوب» است که فصل نخست خود را با موفقیت پشت سر گذاشت و این روزها با‌ دستانی پرتر، نگاهی عمیق‌تر و نوآوری‌های تازه‌تر، تولید و پخش فصل دوم خود را آغاز کرده است. ‌فصل دوم کتاب خوب با اجرای بازیگر و هنرمند‌‌ شناخته شده سینما و تلویزیون «ایرج نوذری» و‌‌ آیتم‌های دیدنی از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

این برنامه در ۲۶ قسمت از شنبه تا چهارشنبه پخش و در هر قسمت یک کتاب خوب‌ ایرانی یا خارجی ترجمه شده معرفی می‌شود. معرفی کتاب همراه ارائه اطلاعاتی درباره عقاید نویسنده آن و خوانش هنری بخش‌هایی از کتاب‌ و نگاه پژوهشی و تحلیلی به محتوا و ساختار آن از‌ ویژگی‌های این برنامه است. در بطن این برنامه‌ ‌مبلغ و ترویجگر کتابخوانی، مجری برنامه در هر ‌‌قسمت به گفت‌و‌گو با یک مهمان فرهنگی می‌پردازد و در نشستی خوب و چالشی، مخاطب را پای‌ سخنان کارشناسانه مهمان می‌نشاند. تاکنون‌ مهمان‌های مختلفی ازجمله مسعود ده‌نمکی، خسرو معتضد، بهروز رضوی و جهانگیر الماسی در کتاب خوب شرکت کرده و ‌به طرح نظرات و دیدگاه‌های خود درباره مسائل‌ مختلف فرهنگی، هنری و کتاب و کتابخوانی‌ پرداخته‌اند. تهیه‌کننده و کارگردان برنامه خوب کتاب خوب مصطفی هیودی و سردبیر آن سید‌میلاد ناظمی هستند. امید که تولید این نوع برنامه‌های سازنده در رسانه ملی بیش ازاین تداوم یابد و یک ایران کتابخوان بسازد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها