گفت‌وگوی «جام‌جم» با عضو جبهه دموکراتیک فلسطین:

مقاومت از کرانه‌باختری تا غزه

اقدام وقیحانه اخیر رژیم اشغالگر قدس در حمله به اردوگاه جنین، با پاسخ قاطعانه مقاومت مواجه شده‌است. حالا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس بیش از هر زمان دیگری به نماد شکست و ناکامی رژیم منحوس صهیونیستی در منطقه و جهان تبدیل شده‌است.
کد خبر: ۱۳۹۶۱۶۰

آنچه در این معادله بیش از پیش محرز است، همبستگی فلسطینیان کرانه‌باختری و نواره‌غزه در حمایت از مقاومت است. سال‌ها قبل، رهبر معظم انقلاب اسلامی بر لزوم تسلیح کرانه‌باختری در برابر دشمن صهیونیستی تاکیدی ویژه فرموده‌بودند و امروز ما ثمرات این نگاه دوراندیشانه را مشاهده می‌کنیم. دراین خصوص گفت‌وگویی با دکتر سهیل ‌الناطور، عضو جبهه دموکراتیک فلسطین داشته‌ایم:

این روزها دشمن صهیونیستی تقابل تمام‌عیاری را با فلسطینیان در کرانه‌باختری و نوارغزه آغاز کرده و البته جریان مقاومت نیز پاسخی محکم به این اقدام داده‌است. نظر شما در این خصوص چیست؟

معتقدم تنها در صورت قدرتمند شدن می‌توانیم با دشمن صهیونیستی مقابله کنیم؛ همچنین این مقاومت اگر بدون تسلیحات باشد، نشان از ضعف دارد. در اینجا توان گفتمانی مقاومت در سراسر فلسطین باید توام با تقویت توان تسلیحاتی آن باشد و این اتفاق اکنون رخ داده‌است؛ بنابراین هر دعوتی از مردم فلسطین برای تسلیح مردم، دعوتی مبارک است. این موضوع به هیچ وجه نه مشکل قانونی و نه حتی مشکل قوانین بین‌المللی ندارد؛ زیرا طبق قانون بین‌الملل در صورتی که مردمی از سوی کشوری دیگر تحت اشغال باشند، قوانین بین‌المللی به آنها این اجازه را می‌دهد که با عناصر اشغالگر مقابله کنند. پس تسلیح فلسطینیان و تقویت توان نظامی آنها در برابر دشمنان اشغالگر صهیونیستی، یک اقدام قانونی، حقوقی و طبیعی محسوب می‌شود .

برخی کشورهای منطقه و حتی معدود جریانات فلسطینی معتقد بودند که گفت‌وگو با دشمن صهیونیستی و تقویت گفتمان سازش، راه حل مسأله فلسطین است. اما شاهد هستیم که وقاحت دشمن صهیونیستی در طول این سال‌ها روز به روز بیشتر شده‌است. چه تحلیلی در این خصوص دارید؟

متاسفانه باید بگوییم مقامات ساف و تشکیلات خودگردان از زمانی که توافق‌نامه اسلو را به امضا رسانده‌اند، از مبارزه مسلحانه دست کشیده و پس از آن نیز بر سازش با دشمن تاکید داشتند. اما پس از سه دهه ما محصول این نگاه باز دارنده را مشاهده می‌کنیم. بنابراین پاسخ به این روش باید به صورت مقاومت همه‌جانبه از سوی مردم باشد. به عنوان مثال وقتی که اسرائیل برای جلوگیری از ورود مردم به مسجدالاقصی موانع و ایست بازرسی قرار می‌دهد، متقابلا مردم نیز باید همگی با این اقدام مقابله کنند و از سوی دیگر رسانه‌های محلی و جهانی نیز با انعکاس این واقعه، آن را در معرض دید جهانیان قرار دهند. ما باید مقاومت کنیم و یکی از ابعاد اصلی آن، مقاومت مسلحانه است. راه دیگری در مواجهه با دشمن صهیونیستی وجود ندارد.

قبلا مقاومت مسلحانه فقط در نوارغزه خلاصه می‌شد اما اکنون در کرانه‌باختری، جوانان غیور فلسطینی لحظه‌ای در برابر دشمنان تسلیم نمی‌شوند و مقاومتی همه‌جانبه در دستور کار قرار داده‌اند. نظر شما درخصوص فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در سال‌های گذشته درخصوص تسلیح کرانه‌باختری چیست؟

دقیقا همین‌طور است. این نگاه رهبر انقلاب اسلامی ایران دوراندیشانه و بسیار با اهمیت بوده‌است. در جریان دو یا سه بار حمله رژیم صهیونیستی به نوارغزه، فلسطینیان مانع پیروزی صهیونیست‌ها در جنگ شدند و با توان تسلیحاتی خود، دشمن را شکست دادند. بهای آزادی فلسطین، مقاومت است؛ چه در غزه و چه کرانه ‌باختری.. درک می‌کنیم که باید تسلیحات را به کرانه ‌باختری انتقال دهیم و برخی سازمان‌ها را در این نقطه بازسازی کنیم و جوانان را آموزش دهیم. ما بارها تاکید داشته‌ایم که فراهم کردن سازوکارهایی برای آموزش به اهالی کرانه‌باختری شرط ضروری برای پیروزی آینده است. نباید فراموش کنیم دشمنان درصددند با ایجاد گفتمان‌های بازدانده و تبلیغات وسیع علیه تسلیح گروه‌های مقاومت، موانعی در این روند به وجود بیاورند اما ما باید عزم و اراده‌ای پایان‌ناپذیر در این خصوص داشته‌باشیم. دراین صورت می‌توانیم قدرت خود را به رخ دشمن صهیونیستی بکشیم. با یک رژیم اشغالگر و تروریست(رژیم‌صهیونیستی) نمی‌توان‌بدون سلاح و با ابزار مذاکره و سازش مواجه شد. بهتر است در اینجا ما از گذشته‌ای که داشته‌ایم برای پیروزی در آینده درس بگیریم. معتقدم پیروزی در نهایت از آن ملت فلسطین است. ما مسیر سخت و درعین‌حال روشنی را در پیش داریم و در این راه، هرگام و ابزاری که تقویت گفتمان مقاومت در برابر دشمن باشد، ارزشی بسیار بالا برای ملت فلسطین خواهدداشت.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها