در گفت‌وگو با معاون صدای سازمان صدا و سیما عنوان شد

ضرورت تجهیز رسانه‌ملی در جنگ روایت‌ها

کشورهای غربی همیشه داعیه آزادی بیان دارند و تلاش می‌کنند خود را مدعی حمایت از مظلومان نشان دهند اما آنچه در میدان عمل اتفاق می‌افتد، متفاوت است. کاری که این رسانه‌ها در میدان عمل می‌کنند این است که با تضعیف رسانه‌های مستقل مثل صداوسیما به سمت کم کردن قدرت آن حرکت کنند.
کد خبر: ۱۳۹۵۷۴۷
نویسنده فاطمه عودباشی - دبیر گروه رسانه

در شرایطی که شبکه‌هایی مثل پرس‌تی‌وی در اروپا با محدودیت مواجه شده و مثل مدتی قبل تحریم می‌شود، باید این پرسش را مطرح کرد که سیاست‌های رسانه‌ملی به چه سمتی رفته که هراس کشورهای غربی را به دنبال داشته‌است. در این میان، ضرورت تقویت رسانه‌هایی مثل صداوسیما بیشتر از قبل احساس می‌شود؛ چرا که با این کار، می‌توان جبهه خودی را تقویت کرده و آن را در مقابله با رسانه‌های دیگر که هر روز با بودجه‌های آنچنانی و حمایت کشورهای مختلف جانی تازه می‌گیرند، واکسینه کرد. به همین بهانه و برای روشن شدن لزوم حمایت و تقویت صداوسیما، با علی بخشی‌زاده معاون صدای رسانه‌ملی گفت‌وگو کردیم. او در این گفت‌وگو به مسأله بودجه رسانه‌ملی و آثار حمایت نشدن از این رسانه می‌گوید.

علی بخشی‌زاده، معاون صدای رسانه‌ملی در پاسخ به این پرسش که برای تقویت و حمایت از بودجه صداوسیما چه اقداماتی صورت بگیرد تا منجر به تولید و پخش آثار فاخر شود، به جام‌جم می‌گوید: اگر صداوسیما موثر نبود، هجمه به آن وارد نمی‌شد. به همین دلیل اولین مسأله‌ای که باید به آن توجه کرد، موثر بودن صداوسیماست. مسأله دیگر، این است که چرا بودجه صداوسیما همیشه دستمایه صحبت و بحث می‌شود؟! در حالی که بودجه ما در این ۱۶۵ شبکه تلویزیونی و رادیویی، با یکی از شبکه‌های معاند برابر نیست و تعجب می‌کنم چرا برخی، نادانسته این هجمه‌ها را شکل می‌دهند. باید حرکت رقبا را هم ملاحظه کرد که با چه تکنیک و ابزاری وارد میدان می‌شوند. اکنون این سوال مطرح می‌شود که آیا نباید بودجه صداوسیما را در این جنگ ترکیبی و عجیب و غریب افزایش داد؟

نفوذ دشمن و جنگ روایت‌ها

وی ادامه می‌دهد: رسانه‌های جهانی با تمام ظرفیت خود به جنگ ما آمده‌اند. فقط برای قوم کرد، نظام استکباری حدود ۴۰شبکه تدارک می‌بیند، آیا این مسأله طبیعی است؟ برای کدام یک از کشورها، چنین مجهز وارد میدان جنگ رسانه‌ای شده‌است؟من حتی می‌گویم بودجه صداوسیما باید چند برابر شود.
معاون صدا تاکید می‌کند: وقتی بخواهیم کار فاخر بسازیم، طبیعی است که باید بودجه هزینه کنیم. اگر بخواهیم در طنز یا قالب‌های مختلف، برنامه‌ای تاثیرگذار مبتنی بر پژوهش بسازیم، طبیعی نیست که بودجه افزایش یابد؟ به نظر من این هجمه‌ها یک پشت پرده دارد. برخی دانسته یا شاید نادانسته با دشمن همگام می‌شوند. به نظرم در این موارد می‌توان نفوذ را به راحتی دید.

نگهداری هزینه‌بر ۷۰۰۰ فرستنده

بخشی‌زاده عنوان می‌کند: ما فقط یک صداوسیما داریم. در چنین شرایطی، آیا باید صداوسیما را تخریب کرد؟ ۱۶۵شبکه رادیویی و تلویزیونی که بالغ بر ۷۰۰۰فرستنده دارد، در صداوسیما فعال هستند که نگهداری از آنها هزینه‌بر است اما این مسأله در نظام بودجه‌ریزی کشور دیده نمی‌شود. پرسنل عظیم و متخصص که در حوزه‌های مختلف کار می‌کنند هم نیاز به بودجه دارند. ما در موارد مشهود، علاقه به سرمایه‌گذاری داریم اما در مواردی که شاید مشهود نباشد، جوانان یا نوجوانان ما ضربه می‌بینند و توجه نمی‌کنیم. آن هم در شرایطی که نظام استکباری مجهز وارد میدان جنگ روایت‌ها شده و عملیاتی چندبعدی شروع کرده‌است. اینجاست که ضرورت تجهیز رسانه ملی برای حضور در جنگ روایت‌ها بیشتر احساس می‌شود. آن وقت ما سر بودجه صحبت‌هایی را می‌بینیم که گاهی همسو با رسانه‌های بیگانه است. معاون صدای رسانه‌ملی تصریح می‌کند: در این میان تخریب افکار ملی هم صورت می‌گیرد. این نوع نگاه به رسانه‌ملی درست نیست. ما از طرفی درگیر فشارهای آن طرف هستیم که گاهی چهره‌های موثر رسانه‌ای و گاهی شبکه‌هایی را تحریم می‌کنند و از طرفی هم با هجمه‌هایی علیه رسانه‌ملی مواجه می‌شویم.

وی به برنامه‌سازی رادیو و مسأله بودجه آنها اشاره کرده و می‌گوید: رسانه‌ملی به بخش‌های مختلف توجه دارد. با این حال، برخی بی‌مهری‌ها از قدیم به رادیو صورت گرفته‌بود اما با تدابیر انجام شده، یکسان کردن نرخ دریافتی افراد با توجه به کار مشابه در حال انجام است. طبیعی است ما در کوتاه‌مدت نمی‌توانیم برخی مسائل را حل کنیم اما حرکت‌های رو به رشد بسیاری داشته‌ایم. مثلا توجه به مقوله مستند در رادیو که شاید پیش از این انجام نمی‌شد. در این زمینه اصلاح نرخ برنامه‌سازی مستند در کنار جشنواره مستند رادیویی تلاش‌هایی بود که برای حفظ این گونه برنامه‌سازی انجام شده که شاید پیش از این به دلیل برخی بی‌مهری‌های بودجه‌ای شاهد آن بودیم. اما به مرور نگاه منطقی به مسأله صورت گرفته‌است.

خاموش نشدن زبان گویای نظام

معاون صدا در بخشی از صحبت‌هایش تاکید می‌کند: در بررسی آرشیو دو ساله به این نتیجه رسیدیم که به تعداد انگشتان دست مستند ساخته نشده اما فقط دو شبکه در حوزه دفاع‌مقدس، دفاع از حرم و انقلاب اسلامی، بیشتر از ۱۷۰ مستند تولید کرده‌است. اگر نگاه درستی به رادیو نشود، این موفقیت حاصل نمی‌شود. حتی ایرانصدا یا رادیوی مخصوص بانوان هم با این نگاه درست شکل گرفته‌است. ما به هر حال با هجمه‌هایی مواجه هستیم اما باید این را بگویم که اگر رسانه‌ملی موثر نبود، مورد هجمه وارد نمی‌شد. در بعد خارجی، دانسته روی این مسأله کار می‌کنند تا زبان گویای نظام را خاموش کنند. اما در بعد داخلی، برخی نگاه‌ها و هجمه به سمت رسانه‌ملی عجیب است.

در گفت‌وگوی «جام‌جم» با نماینده کمیسیون تلفیق مجلس عنوان شد

صدا و سیما را در میانه جنگ تنها نمی‌گذاریم

بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند وقتی جنگ نابرابر در حوزه رسانه شکل می‌گیرد، باید تلاش کرد جبهه خودی را برای پیروزی در این جنگ تقویت کرد. اما آنچه گاهی اتفاق می‌افتد، مقابله با این جبهه خودی به جای حمایت از آن است. مسأله جنگ شناختی و ترکیبی کشورهای غربی از یک طرف و از سوی دیگر هم تحریم برخی شبکه‌ها مثل پرس‌تی‌وی، ضرورت تقویت رسانه‌ملی را بیشتر از قبل کرده‌است. این مسأله حالا که شبهات رسانه‌ای از سوی کشورهای مختلف مطرح می‌شود، بیشتر از قبل ضروری است. به همین بهانه با کاظم موسوی، عضو کمیسیون تلفیق گفت‌وگو کردیم.

سیدکاظم موسوی، نماینده کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب به موضوع فرهنگ برای تقویت و حمایت از رسانه‌ملی، قرار است مجلس چه اقداماتی انجام بدهد، به جام‌جم می‌گوید: با توجه به این‌که صداوسیما یک نهاد انقلابی و مربوط به حضرت آقاست، تقویت این نهاد برای کشور خوب است؛ چراکه مردم می‌توانند از اخبار صحیح و بدون خدشه این رسانه استفاده کنند اما در فضای مجازی عده‌ای برای این‌که به امیال خود برسند یا با کسی خرده‌حسابی دارند، در آنجا فعالیت می‌کنند.

صداوسیما مجموعه‌ای پاک است

وی ادامه می‌دهد: ولی صداوسیما این طور نیست و یک مجموعه پاک است. نیروهای پاکی در آنجا فعالیت دارند و کار می‌کنند. آنها حاذق و ماهر هستند. ضمن این‌که اجراکنندگان بسیار خوبی هستند. تعدادی کارمند شرکتی و قراردادی هم در آنجا هستند که باید مشکلات‌شان حل شود. در واقع معتقدم بایستی صداوسیما تقویت شود و موافقم بودجه صداوسیما بالا باشد تا کم نیاورد و بتواند محتوای مناسب برای مخاطبان تامین کند، زیرا بزرگ‌ترین دستگاه فرهنگی محسوب می‌شود.

این نماینده مجلس با اشاره به این‌که صداوسیما مکانی است که تولیدات فرهنگی را تهیه و عرضه می‌کند، توضیح می‌دهد: صداوسیما برای ساخت آثار نمایشی و غیرنمایشی هزینه‌های خیلی زیادی را متحمل می‌شود. بنابراین برای ساخت آثار با کیفیت به هزینه و بودجه کافی نیاز دارد. صداوسیما به عنوان یک دستگاه فرهنگی، متولی تولیدات مستقیم آثار نمایشی و غیرنمایشی در قالب مجموعه و فیلم است. به همین دلیل باید تامین شود. اگر صداوسیما به درستی تامین نشود، بایستی شاهد مشکلات دیگری باشیم که شاید جبرانش سخت باشد.

رسانه را در میانه کار تنها نگذاریم

موسوی درباره ساخت آثار فاخر و سریال‌هایی همچون سلمان فارسی، حضرت موسی(ع) و... که به بودجه مناسب نیاز دارد و این‌که آیا قرار است مجلس در این زمینه حمایت‌های خاصی انجام بدهد بیان می‌کند: هنرمندان برای ساخت آثار فاخر زحمت زیادی می‌کشند و یکی از این هنرمندان بدون تردید آقای میرباقری است که کارهایش همیشه قابل تقدیر است و باید صداوسیما تامین شود تا در میانه کار نماند.

وی درباره این‌که کمیسیون تلفیق قرار است در زمینه بودجه تا چه میزان حمایت کند، می‌گوید: در حال حاضر نمی‌توانم چیزی بگویم چون فقط کلیاتش تصویب شده و جزئیاتش بعد از ۱۰ روز به کمیسیون تلفیق می‌آید و در آنجا پیشنهادها مطرح می‌شود. بنده کمک کننده به صداوسیما هستم، چون هم یک نهاد انقلابی است و هم مربوط به ولایت و نور چشم ماست. به همین دلیل می‌خواهیم صداوسیما هم هوای مجلس را داشته‌باشد.
این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به رسانه‌های خارجی و حمله آنها به بودجه صداوسیما می‌گوید: رسانه‌های خارجی به لحاظ فناوری، ابر رسانه هستند و مملو از ولنگاری. ولنگاری‌هایی که در آنجا هست به خاطر پول‌های زیادی است که رژیم‌صهیونیستی، موساد، آمریکا، انگلیس، فرانسه و اروپاییان در اختیارشان قرار داده‌اندتا در اشاعه اخبار بر ایرانی‌ها غلبه کنند و اخبار و اطلاعات ایران را تحت‌الشعاع قرار دهند اما ما باید کار خودمان را با صلابت و قدرتی که داریم انجام دهیم و پیش ببریم.

پارلمان اروپا، سپاه پاسداران را که یک نهاد انقلابی، ولایی و خستگی‌ناپذیر است، امنیت کشور را تامین می‌کند و داعشی‌ها را از کشورهای همسایه بیرون راند، تروریسم تلقی کرد. ما این حرکت غیرعاقلانه پارلمان اروپا را محکوم می‌کنیم. اگر آنها سپاه را تروریسم معرفی کنند ما که از سپاه جدا نمی‌شویم و سپاه هم از ملت جدا نمی‌شود و به هم تنیده هستند و تافته جدا بافته از هم نیستند و صداوسیما هم یکی از اینهاست.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها