طرح «اقدام متقابل و متناظر با مصوبات پارلمان اروپا در راستای صیانت از قانون اساسی و منافع و حقوق ملت ایران» در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. این طرح در پایان جلسه علنی دوم بهمن مجلس شورای اسلامی در حالی اعلام وصول شد که صبح دیروز نمایندگان مجلس در جلسه‌ای غیرعلنی با حضور وزیر خارجه و فرمانده‌کل سپاه، اقدام پارلمان اروپا در صدور قطعنامه‌ای برای قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا را بررسی کردند.
کد خبر: ۱۳۹۵۴۵۰

پیش از این طرح، افزودن نام سپاه به فهرست گروه‌های تروریستی از سوی آنا فوتیگا، قانونگذار محافظه‌کار لهستانی پارلمان اروپا پیشنهاد و در جریان رای‌گیری روز چهارشنبه - ۲۸ دی - در قالب متمم به گزارش یادشده، اضافه شد. در این متمم از شورای اروپا خواسته‌شده که سپاه‌پاسداران و نیروهای فرعی آن از جمله نیروهای بسیج و نیروی قدس سپاه در فهرست افراد، گروه‌ها و نهادهای درگیر در اقدامات تروریستی (فهرست تروریستی اتحادیه اروپا) قرار گیرد.

چه کسی پرونده داعش را بست؟

با توجه به این روند اگر شورای اروپا، قطعنامه پارلمان اروپا را تصویب کند، طرح مجلس هم در ایران به رای گذاشته می‌شود؛ چراکه حرکت پارلمان اروپا خلاف موازین بین‌المللی و فاقد وجاهت قانونی است و در هیچ‌جای جهان سابقه ندارد که نیروی نظامی یک کشور در لیست تروریسم قرار بگیرد.از سوی دیگر پارلمان اروپا در شرایطی به دنبال تروریست اعلام کردن یکی از قدرت‌های نظامی ایران است که همین قدرت نظامی توانست پرونده داعش را ببندد و اگر سپاه نبود، با وجود داعش آرامشی هم در اروپا وجود نداشت؛ این حرکت اروپا درحالی است که برخی از کشورهای اروپایی از جمله آلمان از مصوبه پارلمان اروپا ایراد گرفتند و آن را فاقد وجاهت قانونی دانستند. به هرحال نمایندگان مجلس تاکید کرده‌اند اگر قطعنامه پارلمان اروپا در شورای وزیران اتحادیه اروپا تصویب شود، طرح متقابل مجلس به صورت فوری در صحن مجلس به رای گذاشته می‌شود.

بیانیه نمایندگان چه می‌گوید؟

همچنین احمد امیرآبادی‌فراهانی، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز، بیانیه نمایندگان در محکومیت مصوبه ۲۹ دی‌ماه ۱۴۰۱ پارلمان اروپا علیه سپاه‌پاسداران انقلاب اسلامی را قرائت کرد و گفت: ما نمایندگان ملت بزرگ ایران این تصمیم پارلمان اروپا را مبتنی بر اطلاعات نادرست، قضاوت‌های غلط و تحت‌تأثیر اغراض سیاسی و ضدایرانی می‌دانیم و این مصوبه را به‌شدت محکوم می‌کنیم.

روشن است اکنون که مخالفان ایران در پروژه ناامن‌سازی کشور ناکام مانده‌اند، تلاش می‌کنند با این اقدامات بی‌اساس، فشار سیاسی و رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران وارد کنند. هرچند این غیرقابل انکار است که پایه‌های مقبولیت نظام در میان مردم ایران مستحکم است و این فشارها نمی‌تواند برای آنها آورده‌ای داشته باشد. نمایندگان در این بیانیه تاکید کرده‌اند: معرفی سپاه‌پاسداران به عنوان یک رکن حاکمیتی و دفاعی ملت و دولت ایران تحت اتهام تروریسم، ضمن آن‌که نقض مقررات بین‌المللی از جمله قاعده منع مداخله در امور داخلی دیگر کشورها و احترام به حاکمیت دولت‌ها است، رویه‌ای تنش‌زا و خطرناک است که حتما با واکنش قاطع مجلس شورای اسلامی مواجه خواهد شد که عواقب منفی برای نهادهای وابسته به سازمان‌های نظامی اتحادیه و کشورهای اروپایی درپی خواهد داشت. نمایندگان به اروپایی‌ها هشدار دادند مجلس ایران در این زمینه تدابیر تقنینی دقیقی را طراحی کرده و آن را به جریان انداخته و در صورتی که مفاد قطعنامه پارلمان اروپا مورد ابرام شورای اروپا یا اجرا توسط کشورهای اروپایی قرار گیرد، عواقب منفی‌اش متوجه بانیان این اقدام جاهلانه خواهد بود.

اقدام متقابل ایران در صورت هر عمل مغایر امنیت ملی ایران

وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای اقدام اخیر اروپا درباره سپاه را محکوم کرده و اقدام متقابل در صورت هر عمل مغایر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را حق مشروع و مسلم کشور دانسته است؛ همچنین وزارت اطلاعات و جامعه‌ اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای ضمن اعلام همبستگی کامل خود با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان رکن رکین نیروهای دفاعی کشور، اقدام بی‌ارزش، شتاب‌زده و نابخردانه‌ پارلمان اروپا را محکوم می‌کند.

این اطلاعیه افزود: اتحادیه‌ اروپا که در حال حاضر در وضعیت بی‌سابقه‌ای از بحران عدم همبستگی، ضعف کارایی و سوء‌عملکرد به‌سر می‌برد، اثبات کرد که درگیر سوء‌محاسبه و بحران هویت نیز هست و نه‌تنها اشرافی بر واقعیات صحنه ندارد، بلکه به عروسک خیمه شب‌بازی تروریسم دولتی آمریکا، رژیم صهیونیستی و گروهک‌های ضد ملی و منفور تبدیل شده است.وزارت اطلاعات عنوان کرد: بر‌اساس اطلاعات پنهان و آشکار، مرحله‌‌ اول این اقدام سخیف و نمایشی، تحت‌تأثیر لابی‌های تروریستی، کارسازی شده و کارگزاران مسلوب‌الاراده‌‌ این پارلمان، آن را به زعم خود عملیاتی ساختند. اروپایی‌ها که برخلاف آمریکایی‌ها دارای پیوستگی سرزمینی با منطقه حساس غرب آسیا هستند، اگر تجربه اقدام مشابه آمریکایی‌ها را مرور می‌کردند، این عمل غیرقانونی و مردود که خلاف بند ۷ ماده ۲ منشور ملل متحد است را مرتکب نمی‌شدند.
این اطلاعیه یادآور شد: سؤالی که مردم اروپا از اعضای پارلمان اروپایی و دولتمردان خود در این اتحادیه باید بپرسند این است که این اقدام به‌اصطلاح تحریمی علیه بزرگ‌ترین نیروی مبارزه با تروریسم تکفیری در منطقه‌‌ غرب آسیا، کدام عایدی مشخص را نصیب آنها خواهد ساخت؟ اگر نفعی برای آنها در میان نیست، این اقدام دقیقا منفعت کدام دسته و گروه یا کشور را تأمین می‌کند؟این اطلاعیه خاطرنشان کرد: ضعف برآوردهای اطلاعاتی کشورهای غربی در شناخت مردم و منطق حاکم بر نظام حکمرانی مردمی در جمهوری اسلامی ایران باعث شده است تا با تمهید این دست اقدامات بی‌ارزش و نمادین تلاش کنند تا پروژه شکست خورده و خارجی آشوب و اغتشاش را تنفس مصنوعی بدهند. حال آن‌که با این توهمات نه‌تنها به اهداف مداخله‌گرانه‌شان در داخل کشور دست نخواهند یافت، بلکه در سطح کلان‌تر، سیاست‌های مداخله‌گرانه‌‌ منطقه‌ای آنها را نیز با شکست قطعی مواجه خواهد ساخت.وزارت اطلاعات و جامعه‌ اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران، ضمن حمایت قاطع و تمام عیار از نهاد پرصلابت، ایثارگر، مردمی، ضدتروریستی و ضداستکباری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اقدام متقابل در صورت هر عمل مغایر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را حق مشروع و مسلم کشور می‌داند.

سپاه به چه متهم است؟

سپاه تحریم می‌شود به این دلیل که بزرگ‌ترین گروه تروریستی دست‌ساز غرب را نابود می‌کند و امنیت را به منطقه بازمی‌گرداند و در این مسیر مهم‌ترین و تاثیرگذارترین مهره نظامی خود را هم از دست می‌دهد. سپاه تحریم می‌شود به این دلیل که ۴۰ سال است اجازه آلوده شدن اروپا به مواد مخدر صادره از افغانستان را نمی‌دهد.

سپاه متهم است پهپادهایش در جنگ اوکراین به‌کار گرفته می‌شود و این در حالی است که پهپادهای آمریکا در گوشه‌گوشه غرب آسیا در حال هدفیابی و هدفگیری هستند و این اتهام در حالی متوجه ایران است که امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با شبکه تی‌آرتی ترکیه با بیان این‌که جمهوری اسلامی حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها را در چارچوب حقوق بین‌الملل به رسمیت می‌شناسد، گفته است: به ‌رغم روابط ممتاز تهران و مسکو، ما جدا شدن کریمه از اوکراین را به رسمیت نشناختیم.

همچنین جدا شدن لوهانسک و دونتسک از اوکراین را به رسمیت نشناختیم. به دلیل این‌که بر اصول ثابت خودمان در سیاست خارجی تاکید داریم. وقتی می‌گوییم جنگ در اوکراین راه‌حل نیست، این را به عنوان سیاست اصولی باور داریم و بر آن تکیه می‌کنیم. سپاه متهم است که چرا در سه ماه گذشته اجازه ورود سلاح گرم از مرزهای کردستان عراق را به کشور نداده!؟ چرا با گروهک‌های تروریستی، با جاسوس‌های سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس و رژیم صهیونیستی و آمریکا، که حساس‌ترین اطلاعات امنیتی ایران را به بیگانگان فروخته‌اند از در مهربانی و نوازش درنیامده است.

اپوزیسیون اروپایی، تصمیم اتحادیه اروپا

بنابراین به نظر می‌رسد‌ تصمیمات پارلمان اروپا پیشنهاد محسوب‌شده و تصمیم‌ نهایی را شورای اروپا می‌گیرد. این شورا هم درخصوص مواردی نظیر این مورد بر مبنای اجماع و نه اکثریت تصمیم‌گیری می‌کند. درواقع قطعنامه پارلمان اروپا، سندی غیرالزام‌آور است و نمی‌تواند شورای اروپا را ملزم به اجرای آن کند. بازهم با این وجود تردید اروپاییان به دلیل هزینه‌های این اقدام در حال افزایش است؛ کاری که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران آن را شلیک اروپا به پای خودش خوانده بود. درواقع تصمیم‌های سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای تبدیل شدن به تصمیم یکپارچه باید در داخل شورای اتحادیه اروپا به تصویب برسد اما طی کردن چنین پروسه‌ای در داخل اتحادیه اروپا نه‌تنها مستلزم روند‌های قانونی است که سختی‌های خاص خود را هم دارد و حتی ممکن است افشا‌کننده برخی اختلاف‌نظر‌ها میان ۲۷ دولت اروپایی باشد.

احتمال خروج ایران از NPT

اما روز گذشته یکی از مهم‌ترین مواضع مربوط به حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه بود که برای نشست غیرعلنی مجلس به جمع نمایندگان رفته بود و درباره قطعنامه پیشنهادی پارلمان اروپا که خواستار قرار گرفتن سپاه‌پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی اروپا شده، اعلام کرد: آنها به این جمع‌بندی رسیدند که در اتحادیه اروپا این موضوع مطرح نشود، چراکه مصوبات شورای وزیران اتحادیه اروپا برای خودشان الزام‌آور است، ولی در سطح پارلمان اروپایی برای این‌که شو و نمایشی داشته باشند، این کار را انجام دادند. با این‌حال معتقدم اقدام مجلس در مورد طرحی که دولت را ملزم می‌کند نیروهای نظامی اروپا را به عنوان ارتش تروریستی قلمداد کند، یک اقدام مقابله‌ای است و این اقدام در منطقه و در شکل آرایش نیروهای نظامی در منطقه، تغییرات عمیق و تاثیرات مهمی خواهد داشت.وزیر خارجه گفت: در گفت‌وگوهایی که با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر خارجه سوئد به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا داشتم، اظهار کردند به دنبال اجرای این قطعنامه نیستند و این قطعنامه صرفا بیان احساسات بخشی از نمایندگان پارلمان اروپاست، ولی به صورت احساسی و غیرعقلانی است.نکته مهم دیگری که امیرعبداللهیان مطرح کرد، مربوط به احتمال خروج ایران از NPT یا ممانعت از حضور بازرسان آژانس در واکنش به قطعنامه اتحادیه اروپا بود. او دراین باره توضیح داد که تعداد اندکی از رهبران سیاسی اروپا که واقعا هیچ تجربه‌ای در دیپلماسی ندارند، امروز در راس دستگاه‌های دیپلماسی برخی از کشورهای اروپایی قرار گرفته‌اند؛ از جمله وزیر خارجه آلمان و اگر در مسیر عقلانیت حرکت نکرده، مواضع خود را اصلاح نکنند، هر احتمالی متصور است.البته حسین امیرعبداللهیان در توییتر خود هم نوشت که در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی نمایندگان در حضور سردار سلامی از تلاش این نهاد حاکمیتی برای حفظ امنیت ملی قدردانی کردند و مجلس در اقدامی متقابل درصدد قرار دادن عناصر ارتش کشورهای اروپا در لیست تروریستی است. پارلمان اروپایی به پای خود شلیک کرد و پاسخ، متقابل است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها