شرکت تولید نیمه‌هادی تایوان با کاهش هزینه‌ها برای فروش ضعیف‌تر از حد انتظار آماده می‌شود؛ در حالی که نگرانی عمیق‌تر از رکود صنعت فناوری هنوز به پایان نرسیده است.
کد خبر: ۱۳۹۵۳۰۲
نویسنده مسعود شایگان - سردبیر کلیک
این غول تراشه اعلام کرد که در این سه‌ماهه احتمالا شاهد اولین کاهش درآمد خود در چهار سال گذشته باشد اما مدیران پیش‌بینی می‌کنند که رشد کمی برای کل سال براساس بهبود مورد انتظار تقاضا برای تراشه‌های سرور وجود داشته باشد. 
این شرکت درحال کار بر روی فناوری و مزایای بزرگ خود به جهت مقابله با بدترین کندی چند سال اخیر است. آمریکا کنترل تجارت تراشه‌های چین را تشدید کرده است؛ در حالی که افزایش نرخ‌های بهره، افزایش تورم و نگرانی از رکود بالقوه جهانی، باعث شده تا مصرف‌کنندگان هزینه‌های خود را برای تلفن‌های هوشمند و رایانه محدود کنند.
شرکت تولید نیمه‌هادی تایوان و مشتریانش در مورد انتظارات خود از تقاضا و عرضه در ماه‌های آینده «محتاط‌تر» خواهد بود. بزرگ‌ترین سازنده قراردادی تراشه در جهان که تامین‌کننده انحصاری تراشه‌های سیلیکون اپل برای آیفون و مک است، ممکن است تحت‌تأثیر مشکلاتی در عملیات مونتاژ غول فناوری آمریکا در چین قرار گرفته باشد. 
اپل پس از هرج و مرج مرتبط با کووید در کارخانه‌ای در ژنگژو که آسیب‌پذیری‌های زنجیره تامین این شرکت را آشکار کرد، مجبور شد برآوردهای تولید را کاهش دهد.
توسعه ظرفیت در خارج از کشور، به‌ویژه در ایالات متحده و ژاپن، در کانون توجه قرار خواهد گرفت، زیرا شرکت تولید نیمه‌هادی تایوان برای پاسخگویی به درخواست‌های متنوع‌سازی مشتریان و چالش رقابت فزاینده سامسونگ و اینتل تلاش می‌کند. افزایش سریع استهلاک و هزینه‌های عملیاتی، همراه با افزایش عدم اطمینان برای بازیابی تقاضای گوشی‌های هوشمند، حاشیه ناخالص آن را محدود می‌کند.
شرکت تولید نیمه‌هادی تایوان گفت: فروش سه ماهه اول 16.7 تا 17.5 میلیارد دلار خواهد بود که میانگین پیش‌بینی تحلیلگران برای 17.9 میلیارد دلار را از دست داده است. این شرکت گفت که فروش در نیمه دوم بهبود خواهد داشت که به معنای رشد جزئی برای کل سال ۲۰۲۳ خواهد بود.
جف پو، تحلیلگر می‌گوید: «راهنمای شرکت تولید نیمه‌هادی تایوان برای نیمه اول تقریبا مطابق با انتظارات تحلیلگران است، در حالی که پیش‌بینی آن برای کل سال بهتر از چیزی است که می‌ترسید. او گفت که رشد در نیمه دوم با تقاضای مشتریانی مانند انویدیا و اپل بهبود پیدا می‌کند. 
شرکت تولید نیمه‌هادی تایوان گفت که مخارج سرمایه ای آن قرار است از 36.3 میلیارد دلار در سال 2022 به 32 تا 36 میلیارد دلار در سال جاری کاهش یابد. تحلیلگران پس از کاهش 10درصدی برنامه‌های شرکت تولید نیمه‌هادی تایوان در سال 2022، کاهش به 34.9 میلیارد دلار را پیش‌بینی کرده بودند.
سهام شرکت تولید نیمه‌هادی تایوان با ارزش ترین شرکت تایوان، سال گذشته 27درصد سقوط کرد - پس از دو برابرشدن در طول همه‌گیری - و امسال حدود 8درصد افزایش یافت. سهام ASML Holding NV، بزرگترین سازنده تجهیزات تراشه در جهان و تامین کننده اصلی شرکت تولید نیمه‌هادی تایوان هم، در معاملات آمستردام حدود یک درصد پیشرفت کرد.
این شرکت و مشتریانش همچنان انتظار دارند روند بلندمدت تقاضای لوازم الکترونیکی همچنان رو به افزایش باشد. ماه گذشته، شرکت تولید نیمه‌هادی تایوان تولید انبوه تراشه‌های نسل بعدی را آغاز کرد و سرمایه گذاری خود را در ایالت آریزونا آمریکا به 40میلیارد دلار افزایش داد.
رهبری فناوری شرکت تولید نیمه‌هادی تایوان به آن مزیتی است در قیمت‌گذاری می‌دهد. حاشیه ناخالص آن - معیاری برای سودآوری - در سه‌ماهه گذشته از 52.7درصد در سال گذشته به رکورد 62.2درصد افزایش یافت که به کاهش هزینه‌ها کمک کرد. با این حال، این شرکت هشدار داد که افزایش قیمت‌ها و برنامه‌هایش برای افزایش تولید در خارج از کشور می‌تواند این مسأله را تحت تاثیر قرار دهد.

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها