با اعلام اسامی ۲۴فیلم حاضر در چهل‌و‌یکمین جشنواره فیلم‌فجر آغاز شد

ماراتن نسل‌‌ها در سودای سیمرغ

جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به عنوان بزرگ‌ترین رویداد تئاتری کشور، امکان مهمی برای رونق‌بخشی به تولید هنرمندانه آثار نمایشی و تجلی اشتیاق گروه‌های تئاتری سراسر کشور برای تبادل تجربه و هنر با یکدیگر و ایجاد ارتباطی متفاوت با مخاطبان این هنر است. موضوعی که گرچه در ۱۰سال اخیر آنگونه که باید بدان توجه نمی‌شد، اما دست‌اندرکاران جشنواره تلاش کردند در چهل و یکمین جشنواره با یک بازگشت به گذشته موفق، به این مهم دست یابند.
کد خبر: ۱۳۹۵۲۹۵
نویسنده علی رحیمی - گروه فرهنگ و هنر

در حقیقت یکی از مهم‌ترین ویژگی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را باید بازگشت این رویداد به دوره سی‌ویکم و ادوار ماقبل آن دانست. ادواری که آثار حاضر در مهم‌ترین رویداد تئاتری کشور با اتکا به آثار تولیدی برای این جشنواره پیش روی مخاطبان قرار می‌گرفت. تغییر دستور کار جشنواره از پذیرش «آثار اجرا شده» به «شرکت آثار جدید» و احیای جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای باعث شد علاوه بر کاهش مواجهه مخاطب با آثار تکراری، نقش مؤثری در افزایش تعداد آثار رسیده به جشنواره تئاتر فجر نیز داشته باشد، زیرا در سال‌های گذشته آثاری که به هر دلیلی ازجمله محدود بودن تعداد سالن‌های تئاتری در شهرستان‌ها و حتی در شهر تهران از چرخه روی صحنه رفتن جا مانده بودند امکان شرکت در این رویداد را نداشتند و همین مسأله سبب کاهش حضور آثاری می‌شد که توانایی شرکت در جشنواره را داشتند. طبق آمار به دست آمده ۵۸۴اثر به بخش اصلی، ۱۱۵اثر به بخش خیابانی،‌ ۸۲اثر به بخش رادیوتئاتر، ۳۲۰اثر به بخش نمایشنامه‌خوانی، ۱۸۰اثر به بخش بین‌الملل و ۷۶۳اثر به بخش استانی جشنواره چهل‌ویکم رسیده که بخش استانی شامل جشواره تئاتر مناطق نیز می‌شود. آمار آثار ارسالی به دبیرخانه‌ها، نشان می‌دهد ایستگاه چهل‌ویکم تئاتر فجر یکی از پرشورترین و البته پررونق‌ترین ادوار برگزاری این رویداد نمایشی است. با آغاز جشنواره فرصت را غنیمت شمردیم تا بررسی کوتاهی بر آمار حضور هنرمندان بخش نهایی جشنواره تئاتر داشته باشیم.

بخش صحنه‌ای: ۷۷ اجرا در ۱۰ تالار نمایشی

بخش صحنه‌ای چهل‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر متشکل از سه بخش بین‌المللی، مسابقه بزرگ صحنه‌ای و بخش مهمانان ویژه است. در طول ۱۱ روز اجرای نمایش، ۷۷ اثر در ۱۰ تالار نمایشی وحدت (۵ اجرا)، تالار اصلی تئاترشهر (۱۱ اجرا)، تالار چهارسو (۱۰ اجرا)، تالار سایه (۸ اجرا)، تالار قشقایی (۶ اجرا)، سنگلج (۵ اجرا)، تالار مولوی (۹ اجرا)، تالار ناظرزاده‌کرمانی ایرانشهر (۶ اجرا)، تالار استاد سمندریان ایرانشهر (۸ اجرا) و تالار حافظ (۹ اجرا) خواهند داشت.

اولین اجرا عصر روز گذشته با نمایش «پیله‌های‌خیس» اثر فائزه نوآبادی از گرگان شروع شد و ۱۱بهمن ساعت ۱۶ با نمایش «شنل‌قرمز» یوسف راشیل گاوز از روسیه به کار خود خاتمه خواهد داد. مراسم اختتامیه جشنواره نیز پس از پایان این نمایش ۱۱۰ دقیقه‌ای از ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه در تالار وحدت برگزار می‌شود.

۳۴ نمایش در بخش مسابقه بزرگ

براساس فراخوان این دوره از جشنواره، بخش رقابتی (مسابقه بزرگ نمایش‌های صحنه‌ای) مختص آثاری است که برای جشنواره تولید شده‌اند. این آثار یا به‌صورت مستقیم به دبیرخانه ارسال شده و مطابق گاهشمار اعلام شده بازبینی و پذیرفته یا به‌عنوان برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استان‌ها به دبیرخانه معرفی شدند.
دست‌اندرکاران جشنواره امسال در این بخش به وعده تمرکززدایی عمل کرده‌ و حضور نمایش‌ها را به تمام استان‌ها گسترانده‌اند.

در بخش صحنه‌ای، هنرمندان ۱۷ استان کشور ــ تهران (تهران سه اثر ــ پیشوا)، اصفهان (اصفهان، خمینی‌شهر، استهبان)، آذربایجان‌غربی (ارومیه، نقده)، خوزستان (ماهشهر)، مازندران (ساری، نوشهر، تنکابن، بهشهر)، گلستان (گرگان) قزوین، البرز(کرج، ملارد)، گیلان (رشت دو اثر)، فارس (شیراز دو اثر)، کهگیلویه و بویراحمد (گچساران)، سیستان‌وبلوچستان (زاهدان)، اردبیل (اردبیل، پارس‌آباد دو اثر)، خراسان‌رضوی (مشهد، خواف)، سمنان (شاهرود)، کرمان، قم و یزد ۳۴ نمایش را روی صحنه می‌برند.

این ۳۴ اثر در ۱۰ تماشاخانه (هفت اثر در تالار چهارسو، هفت اثر در تالار مولوی، چهار اثر در تالار قشقایی، چهار اثر در تالار استاد سمندریان ایرانشهر، چهار اثر در تالار سایه، سه اثر در سنگلج، دو اثر در سالن استاد ناظرزاده کرمانی، دو اثر در تالار اصلی تئاترشهر و یک اثر در حافظ) روی صحنه می‌روند.

در تحلیلی بر حضور نویسندگان و کارگردانان، براساس اطلاعات آماری ۳۶ نویسنده مسئولیت نوشتن و ۳۵ کارگردان مسئولیت اجرای نمایشنامه‌های بخش صحنه‌ای را بر عهده دارند که از این تعداد ۳۳ نویسنده و ۳۰ کارگردان مرد و فقط سه نویسنده و پنج کارگردان زن هستند.همچنین همه نمایشنامه‌ها ایرانی است و هیچ کارگردانی از آثار نویسندگان سایر کشورها برای اجرا بهره نبرده و در ۱۲ اثر از ۳۴ نمایش صحنه‌ای، نویسنده و کارگردان یکی است.براساس جدول بخش صحنه‌ای، طولانی‌ترین نمایش «مضحکه عجایب‌المخلوقات» اثر هادی کیانی از خمینی‌شهر است که ۱۱۰ دقیقه زمان می‌برد و کوتاه‌ترین نمایش «پیام‌های خیس» از گرگان و «صنم» از ساری با زمان ۴۵ دقیقه است.سه نمایش پهلوان قلیچ از پیشوا، مامور خیابان ۹۲ از نوشهر و دختران از تهران نیز دو اجرا در جشنواره دارد.

بخش بین‌المللی: ۲۱ اثر از ۹ کشور

بخش مسابقه بین‌الملل به شکل رقابتی متشکل از گروه‌های ایرانی و خارجی است. این بخش از جشنواره در راستای ارج نهادن به گروه‌های نمایشی که از ابتدای اسفند ۱۴۰۰ تا آبان ۱۴۰۱ اجرای عمومی داشته‌، برگزار شده و ۲۲ نمایش در این بخش با یکدیگر به رقابت می‌پردازد.

براساس آمار به‌دست آمده، در بخش بین‌المللی علاوه‌بر ۱۱ اثر داخلی۱۰ اثر از هشت کشور جهان (تونس، عمان، روسیه، عراق، ارمنستان، برزیل، اسپانیا و اردن) حضور دارد.از ایران نیز ۱۰ نمایش از استان‌های خراسان‌رضوی (مشهد)، همدان (ملایر)، ایلام (ایلام)، تهران (دو اثر)، چهارمحال و بختیاری (شهرکرد)، فارس (شیراز)، اصفهان، البرز (کرج) و یزد حضور دارد. نمایش ابرهای بی‌باران اثر حسن عابدی نیز برگزیده استان‌هاست.

روسیه با دو نمایش «شنل» اثر یوسف راشیل گاوز، «لیزای بیچاره» به کارگردانی مارک روزوسکی و عراق با دو نمایش «طلقه الرحمه» اثر محمد موید و «امل» اثر جواد اسدی و تهران با دو نمایش «مکبث زار» اثر ابراهیم پشت‌کوهی و «افلیا» اثر مسعود طیبی، بیشترین حضور را در بخش بین‌الملل دارد.

در تحلیلی بر حضور نویسندگان و کارگردانان، براساس اطلاعات آماری ۲۴ نویسنده مسئولیت نوشتن و ۲۱ کارگردان مسئولیت اجرای نمایشنامه‌های بخش بین‌الملل را برعهده دارند که از این تعداد ۲۲ نویسنده و ۲۰ کارگردان مرد و فقط دو نویسنده و یک کارگردان زن هستند. در ۱۲ اثر از ۲۱ نمایش صحنه‌ای نیز نویسنده و کارگردان یکی است که نشان می‌دهد در بیش از ۵۰ درصد آثار، نویسنده ترجیح داده خود نمایشنامه‌اش را روی صحنه ببرد.نمایش «شنل» نوشته نیکلای گوگول، ماکسیم دوناوسکیووادیم زوک از روسیه و نمایش «کلاه‌قرمزی» نوشته مسعود بیگلری و امیررضا ملکی از کرج بیش از یک نویسنده داشت.نیکلای گوگول (شنل)، شکسپیر(هملت) و دانته (کمدی الهی) سه نمایشنامه‌نویس مشهور کلاسیک هستند که آثارشان در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر روی صحنه می‌رود.

در بحث پراکندگی حضور نمایش‌های صحنه‌ای در تماشاخانه‌ها، تالار اصلی تئاترشهر با میزبانی از هفت اثر نمایشی، بیشترین نمایش‌های بخش بین‌الملل را در خود جای داده است. پس از آن تالار وحدت چهار نمایش و تالارهای سایه، قشقایی، دکتر ناظرزاده کرمانی ایرانشهر، مولوی و چهارسو هرکدام دو نمایش و تالار استاد سمندریان یک نمایش بین‌المللی را میزبانی می‌کند. همچنین براساس جدول اعلامی بخش بین‌الملل، نمایش «طلقه الرحمه» از عراق با سه اجرا بیشترین و نمایش «شنل» از روسیه با یک اجرا کمترین حضور را دارد. از منظر زمان اجرا نیز، طولانی‌ترین نمایش «ابرهای بی‌باران» اثر برگزیده استان‌ها و «شنل» از روسیه ۱۱۰دقیقه زمان می‌برد و کوتاه‌ترین زمان نمایشی مربوط به نمایش «در سوگ شب هزار و یکم» از اصفهان با ۳۰دقیقه زمان است.

۱۳ اثر در بخش مهمان‌های ویژه جشنواره

این بخش به شکل غیررقابتی و به انتخاب دبیرخانه جشنواره از بین آثار فاخر در راستای اولویت‌های ارائه‌شده در فراخوان جشنواره چهل‌ویکم در این رویداد حضور یافت. براساس اعلام دبیرخانه جشنواره قرار بود ۱۰ اثر در این بخش روی صحنه برود اما طبق جدول اعلامی، ۱۳ اثر در قالب مهمان ویژه روی صحنه می‌رود.بیشترین آثار حاضر در بخش مهمان ویژه از تهران است. چهار نمایش «ژیک» اثر ناصر عاقبتیان، «آخرین راه» اثر محسن متین‌وفا، «که» اثر بهمن علاقبندان و «هی می‌خوابم خوابتو می‌بینم» اثر رضا بهنامی در بخش ویژه از تهران است.

از استان البرز و شهر کرج نیز دو اثر در این بخش حضور دارد. استان‌های چهارمحال‌وبختیاری (فارسان)، خوزستان (آبادان)، کهگیلویه‌وبویراحمد (گچساران)، کرمانشاه، لرستان (بروجرد) و خراسان‌رضوی (مشهد) نیز هرکدام یک اثر در این بخش دارد.

در تحلیلی بر حضور نویسندگان و کارگردانان، براساس اطلاعات آماری ۱۵ نویسنده مسئولیت نوشتن و ۱۳ کارگردان مسئولیت اجرای نمایشنامه‌های بخش مهمان را بر عهده دارند که از این تعداد ۱۴ نویسنده، ۱۲ کارگردان مرد و فقط یک نویسنده و یک کارگردان زن هستند. در شش اثر نیز نویسنده و کارگردان یکی است.
در بحث پراکندگی حضور نمایش‌های صحنه‌ای بخش مهمان در تماشاخانه‌ها، تالار حافظ با میزبانی از هفت اثر نمایشی، بیشترین نمایش‌های بخش غیررقابتی را در خود جای داده است. پس از آن تالار سایه ۲ نمایش و تالارهای استاد سمندریان، سنگلج، ناظرزاده‌کرمانی و چهارسو، هرکدام یک نمایش را میزبانی می‌کنند.
از منظر زمان اجرا نیز، طولانی‌ترین نمایش «شیخ» اثر عبدالرضا سواعدی از آبادان ۱۱۰ دقیقه زمان می‌برد و کوتاه‌ترین زمان نمایشی مربوط به نمایش «رستم‌وسهراب» رضا حسن‌خانی‌ است که ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

۱۳ نمایش از ۱۳ استان در فضای رادیوتئاتر

سیاست‌های رسانه‌ای رادیو در سراسر جهان به‌وضوح نیازمند تفکری خالق و پویا است تا پابه‌پای انتظارات متغیر و فزاینده مخاطبان توسعه یابد و برنامه‌های تولیدی خود را تنوع و کیفیت بخشد. در این راستا، گونه نوظهور رادیوتئاتر که از آن به‌عنوان یک پدیده رسانه‌ای و شاخص توسعه‌یافتگی و رشد و بالندگی در عرصه تلفیق دو مدیوم تئاتر و رادیو نام می‌برند، نیازمند چنین رویکرد نوآورانه و خالقانه‌ای است. براین اساس، این‌گونه نمایشی که از سال ۱۳۸۶ همزمان با افزایش تعداد رادیوهای کشور و تنوع مخاطبان آنها، به عنوان ابتکاری تازه به جشنواره فجر راه یافت، به جهت اهمیت و استقبال درخور از جانب مخاطبان در ادوار مختلف، امسال نیز با مشارکت اداره کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیونمایش برگزار شد.

طبق فراخوان، این دوره از جشنواره از بین آثاری تک‌قسمتی و با حداکثر زمان ۴۵ دقیقه که صرفا در یک سال اخیر تولید شده‌اند و در هیچ جشنواره‌ای پیش از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شرکت نداشتند، می‌توانستند در جشنواره حضور داشته باشند.

در این دوره، ۸۳ اثر (پنج اثر از تهران و ۷۸ اثر از دیگر استان‌ها) برای شرکت در جشنواره اعلام آمادگی کردند که هیأت انتخاب آثار به مدیریت امین رهبر و متشکل از فریبا متخصص و بهرام سروری‌نژاد و علی بهرامی، پس از بررسی ۱۱ اثر را برای حضور در بخش نهایی معرفی کردند.

دو اثر منتخب جشنواره بین‌المللی مقاومت از استان‌های قزوین و تبریز نیز به این آثار اضافه شدند و درنهایت ۱۳ اثر در جشنواره اجرا شدند. جدول اعلامی نشان می‌دهد در این بخش جشنواره نیز تمرکززدایی و توجه به سایر استان‌های کشور مورد تاکید بوده است. خراسان‌شمالی (بجنورد)، کرمانشاه، البرز (کرج)، همدان، قم، مازندران (ساری)، خوزستان (آبادان)، مرکز (اراک)، تهران، قزوین، اصفهان، آذربایجان‌شرقی (تبریز) و اردبیل، ۱۳استانی هستند که در این بخش جشنواره حضور داشتند. ۱۰ اثر نمایشی توسط کارگردان مرد و سه اثر توسط کارگردان زن در این بخش اجرا شدند.«بوکه من بجنوزرد» با مدت‌زمان ۳۰ دقیقه کوتاه‌ترین اجرا و «بلا روزگار» از همدان و «پرواز پرندگان مهاجر در صبح روز آخر» از اهواز با زمان ۵۰ دقیقه، بلندترین اجرا را داشتند.

خلق یک شگفتی در بخش نمایشنامه‌نویسی

بخش نمایشنامه‌نویسی با هدف تشویق فرآوری و حمایت از نمایشنامه‌های ایرانی برگرفته از مضامین و بنیان‌های فرهنگی و اجتماعی ایران برگزار می‌شود. درحقیقت جشنواره تئاتر فجر در تلاش است به یمن حضور نمایشنامه‌نویسان حرفه‌ای و پرتجربه تئاتر ایران و نیز جوانان خلاق و توانمند این حوزه، بانی رخدادی اثرگذار در نمایشنامه‌نویسی ایران باشد.براساس اعلام دبیرخانه، چهل‌ویکمین دوره جشنواره از نگاه آماری در حوزه ارسال آثار مکتوب نمایشی فصل مهمی از رکوردشکنی را به خود اختصاص داده است.ایوب آقاخانی به‌عنوان مدیر بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی این دوره جشنواره تئاتر فجر با ابراز شگفتی از ارسال ۳۲۰ اثر در بازه زمانی مشخص‌شده و بدون تمدید مهلت جهت ارائه آثار به این بخش از تنوع آثار و حضور نمایندگانی از تمامی استان‌های کشورمان در این دوره خبر داد. وی همچنین کمترین میزان ارسال متن را به یک متن توسط یک نویسنده و بیشترین ارسال متن را به ارسال هفت متن نمایشنامه از سوی یک نویسنده اعلام کرد.
پس از بررسی این آثار، هیات داوران متشکل از حسین جعفری، شهرام زرگر، نصرا... قادری، ۲۴ کاندیدا را برای حضور در بخش نهایی مسابقه نمایشنامه‌نویسی معرفی کردند. براساس آمار به‌دست‌آمده، نمایشنامه‌های حاضر در بخش نهایی از ۹ استان (تهران، البرز، فارس، آذربایجان‌شرقی، خوزستان، گیلان، قزوین، اصفهان و کرمان) و ۱۳ شهرستان (تهران، ورامین، کرج، باغستان، شیراز، تبریز، ایذه، رشت، بندرانزلی، قزوین، اصفهان، خمینی‌شهر و جیرفت) هستند.تهران با ۹ نمایشنامه و رشت با سه نمایشنامه بیشترین حضور را در این بخش داشتند.

تمرکزدایی در بخش خیابانی؛ سهم تهران فقط یک نمایش

در سال‌های اخیر با رشد تئاتر خیابانی و افزایش کنشگران این عرصه، این بخش از جشنواره به یکی از بخش‌های همیشگی در ساختار جشنواره‌فجر تبدیل شده‌است. این مهم در دوره چهل‌و‌یکم و با تاکید و توجهی که دست‌اندرکاران بر تمرکزدایی داشتند، جایگاهی فراخ‌تر برای عمل هنرمندان این میدان فراهم کرده‌است.
طبق فراخوان، هنرمندان متقاضی بخش خیابانی این امکان را داشتند در دو بخش رقابتی و مهمان حضور یابند. در بخش رقابتی، تمامی آثاری که به‌طور مشخص برای جشنواره تولید شده‌اند یا به صورت مستقیم با ارسال فیلم اثر به دبیرخانه مجوز حضور در این بخش را دریافت کرده‌اند یا از طریق معرفی جشنواره‌های ملی به‌عنوان برگزیده به این بخش دعوت شده‌اند.

در بخش مهمان نیز حداکثر پنج اثر به انتخاب یا تایید نهایی دبیر (خارج از بازه‌ گاه‌شمار) در جشنواره به شکل غیررقابتی حضور می‌یافتند. بر اساس اعلام دبیرخانه ۱۱۵ اثر در بخش خیابانی ارسال شده‌است که هیأت داوران متشکل از مرتضی وکیلیان، مژگان رضائیان و مرتضی اسدی‌مرام در مرحله اول بعد از ارزیابی آثار، ۴۰ اثر را به مرحله دوم معرفی کردند. داوران مرحله دوم و حضوری را محمد مظفری، سعید خیرالهی و مجید رحمتی به عهده داشتند. این گروه بر مبنای برنامه‌ای که دبیر این بخش در دی‌ماه تشریح کرد، برای بازبینی حضوری آثار راه‌یافته به این مرحله، سفرهایی به لاهیجان، رشت، تبریز، مرند، بناب، همدان، ازنا، آبادان، بوشهر، زاهدان، مشهد، میناب، شاهین‌شهر، خمینی‌شهر، یزد و کرمانشاه داشتند و در نهایت از میان آثار، ۲۰ اثر به بخش رقابتی راه یافتند.

در کنار این آثار، هشت اثر خیابانی قل آب، بازمانده، هیبت، اکوستیک من، همراه مردم، هدیه حاج‌قاسم برای دخترم، پرسه در نیاز و لالایی‌های ننه ایران (برگزیده سایر جشنواره‌های ملی) به جمع آثار خیابانی رقابتی اضافه شدند تا در نهایت ۲۸ اثر نمایشی در بخش مسابقه داشته‌باشیم. در کنار این آثار، دو اثر تلکم به کارگردانی معین جعفری از اهر و پارادوکس به کارگردانی مالک آبسالان از دهلران به تشخیص هیأت داوران در بخش مهمان حاضر شدند.

۳۰نمایش حاضر در جشنواره قرار است ۷۴اجرا در طول جشنواره داشته‌باشند که «صدای خوابیده در خاک» یک اجرا، ۱۹نمایش شوشی و انگشتر، مام، بازمانده، لیلی و مجنون، نترس‌ها، بازی، پرسه در نیاز، گسار، یک فنجان قهوه برای عشق، راه بی‌پایان، پارادوکس، هدیه حاج‌قاسم برای دخترم، همراه مردم، دردسرهای یک موجود موذی، کارت قرمز برای بازیکن خارجی، دعوت نشده، چرخیدن، لالایی‌های ننه ایران و سردار بی‌سر دو اجرا و ۱۰نمایش تکلم، قل آب، فدا نشدن، استامینفون با طعم کدئین، پلاسما، بی‌وقتی، آکوستیک مین، بهیگ‌ها روتک، نبودن برای بودن و هیبت سه اجرا خواهندداشت.در این جشنواره، بخش خیابانی در دو فضای مقابل تالار وحدت (پهنه رودکی) و ایوان انتظار متروی ولی‌عصر(عج) - ایوان انتظار- برگزار می‌شود. ۹ اجرا در ایوان انتظار و ۶۵ اجرا در پهنه رودکی اجرا می‌شوند.

بخش خیابانی جشنواره تئاتر از ساعت ۱۴و۳۰دقیقه اول بهمن ماه با اجرای نمایش قل آب کاری از بهناز زحمتکش از یزد که برگزیده جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت است، آغاز شد. از منظر زمانی، نمایش‌های خیابانی در ۱۰برهه زمانی ۱۱، ۱۴، ۱۴و۳۰دقیقه ، ۱۵، ۱۵و۳۰دقیقه ، ۱۶، ۱۶و۳۰دقیقه ، ۱۷، ۱۸، ۱۸و۳۰دقیقه اجرا می‌شوند. بیشتر اجراها در فاصله زمانی ۱۵و۳۰دقیقه تا ۱۶و۳۰دقیقه (۳۰ اجرا) برگزار می‌شوند و در ساعات ۱۴ و ۱۸و۳۰دقیقه فقط مخاطبان مهمان دو اجرا هستند. از منظر مدت زمان اجرای نمایش، قل آب از یزد با ۱۷ دقیقه کمترین و دو نمایش بازمانده از شیراز و پلاسما از زاهدان با ۳۵ دقیقه، طولانی‌ترین اجرا هستند.
جدول اعلامی بخش خیابانی نیز نشان می‌دهد تاکید بر تمرکزدایی و توجه به سایر استان‌های کشور توجه جدی شده و فقط یک اثر از تهران (استامینفون با طعم کدئین) در بخش خیابانی حاضر است.

نمایش‌های بخش خیابانی از ۱۶ استان کشور -یزد (دو اثر)، هرمزگان، آذربایجان‌شرقی(سه نمایش)، فارس، خوزستان(دو اثر)، اصفهان(چهار نمایش)، مازندران، گیلان(سه اثر)، کرمانشاه(دو اثر)، مرکزی، ایلام(سه اثر)، کردستان، بوشهر، لرستان، سیستان و بلوچستان، تهران- به جشنواره آمده‌اند که براساس جدول اصفهان بیشترین نمایش را داشته‌است.

همچنین هنرمندان ۲۴ شهر کشور -یزد(دو اثر)، میناب، تبریز، شیراز، آبادان، فلاورجان، بناب، ساری(دو اثر)، شاهین شهر، لنگرود، کرمانشاه(دو اثر)، اراک، دهلران(دو اثر)، مریوان، بوشهر، مسجد سلیمان، اصفهان(دو اثر)، لاهیجان، اهر، ازنا، آستانه اشرفیه، ایلام، زاهدان، تهران- در بخش رقابتی خیابانی نمایش دارند. در تحلیلی بر حضور نویسندگان و کارگردانان، براساس اطلاعات آماری ۳۰ نویسنده مسئولیت نوشتن و ۳۲ کارگردان مسئولیت اجرای نمایشنامه‌های بخش خیابانی را بر عهده دارند که از این تعداد ۲۷ نویسنده و ۲۶ کارگردان مرد و فقط سه نویسنده و شش کارگردان زن هستند. در ۱۴ اثر نیز کارگردان ترجیح داده نمایشنامه خود را اجرا کند.در بین هنرمندان این آثار نمایشی، آدینه رحیم‌نژاد با نویسندگی نمایش استامینفون با طعم کدئین و کارگردانی نمایش بی‌وقتی حضور فعالی دارد.

برگزاری ۴ کارگاه آموزشی

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با هدف انتقال تجربه تئاتری امسال نیز میزبان کارگاه‌های آموزشی مختلفی است. بر همین اساس در طول جشنواره، چهار ورک‌شاپ از سوی هنرمندان کشورهای روسیه، الجزایر، صربستان و ایرلندجنوبی نیز برگزار خواهدشد. همچنین سه کتاب در حوزه مطالعات نظری تئاتر در کنار انتشار چند مجموعه نمایشنامه نیز در بخش جنبی چهل و یکمین جشنواره فجر منتشر خواهد شد.

جشنواره فجر در یک نگاه

۱۳ اثر در بخش مهمان‌های ویژه
۲۱ نمایش در بخش بین‌المللی
۳۴ نمایش در بخش مسابقه بزرگ
۳۰ اثر در بخش تئاتر خیابانی
۱۳ اجرا در فضای رادیوتئاتر
۲۴ اثر در بخش نمایشنامه‌نویسی

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها