بررسی جشنواره فیلم فجر از نگاه سینماگران(۲)

تحریم جشنواره فیلم فجر به نفع کیست؟

نگاهی به کارنامه و سابقه هیات انتخاب چهل‌و‌یکمین جشنواره فیلم فجر

این ۷نفر

با معرفی هیات انتخاب چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، این رویداد وارد فاز جدی‌تری شد و کنجکاوی‌ها برای اعلام اسامی فیلم‌های بخش سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران) افزایش یافت؛ اتفاقی که باید تا روز ۵بهمن و تاریخ اعلام اسامی آثار منتظر ماند و نتیجه عملکرد این گروه هفت نفره را دید.
کد خبر: ۱۳۹۵۰۱۴

هفت‌چهره‌ای که طبق روال از لحظه معرفی آنها نقد و نظرها درباره نگاه، سلیقه و سابقه‌شان در فضای سینما و رسانه آغاز شده و حتی بتوان پیش‌بینی‌هایی درباره سمت و سوی انتخاب فیلم‌ها داشت. عجالتا باید غیر از نبود سینماگری از جریان فکری متفاوت در این هیات، از فقدان سینماگر خانم هم در این گروه گلایه کرد، آن هم در سالی که نیاز به توجهی بیشتر به حضور بانوان در فضاهای سینمایی و فرهنگی و هنری به نمایندگی از جامعه احساس می‌شود. در ادامه نگاهی مختصر به کارنامه هیات انتخاب و به‌ویژه سابقه آنها در جشنواره فیلم فجر به عنوان عضو هیات انتخاب و هیات داوران خواهیم داشت.

رکورددار انتخاب و داوری

حبیب احمدزاده با احتساب مسئولیتش در این دوره با هفت بار عضویت در ترکیب هیات‌های انتخاب و داوری بخش‌های مختلف جشنواره فیلم فجر، میان اعضای هیات انتخاب چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر رکورددار است و همین می‌تواند پشتوانه خوبی برای انتخاب آثار شایسته در جشنواره امسال باشد. این رمان‌نویس، مستندساز، فیلمنامه‌نویس و محقق که فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه هنر تهران و دکترای پژوهش هنر در دانشگاه تربیت مدرس است، داستان‌های شهر جنگی، شطرنج با ماشین قیامت و کد۲۴ یا بوف کور و فیلمنامه‌هایی چون ۵۰ قدم آخر، اتوبوس شب، آن که دریا می‌رود، گفت‌وگو با سایه و روایت سه‌گانه را در کارنامه دارد. مشاور فیلمنامه آژانس شیشه‌ای همچنین به عنوان کارگردان فیلم‌هایی چون افسانه بناسان، غول چراغ جادو، آخرین تیر آرش، موج زنده و بهترین مجسمه دنیا هم شناخته می‌شود که این آخری، جایزه ویژه هیات داوران بخش مستند سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را هم به دست آورد.
سابقه حضور احمدزاده در هیات‌های انتخاب یا داوری فیلم فجر از این قرار است: عضو هیات داوران بخش نگاه نو، فیلم‌های کوتاه و فیلم‌های مستند سی و هفتمین دوره همراه محمد آفریده، آیدا پناهنده، سعید سهیلی و مازیار میری، عضو هیات انتخاب فیلم‌های مستند سی و ششمین دوره همراه محمد آفریده و فرهاد مهرانفر، عضو هیات انتخاب فیلم‌های مستند سی و پنجمین دوره همراه محمد تهامی‌نژاد، فرشاد فرشته‌حکمت، لقمان خالدی، سام کلانتری، عضو هیات داوران بخش مستند سی و یکمین دوره همراه محمدرضا اصلانی و مرتضی شعبانی، عضو هیات داوران فیلم‌های اول سی‌امین دوره همراه بهمن حبشی، مسعود رایگان، رسول صدرعاملی، مسعود فراستی، عضو هیات انتخاب و داوری مسابقه فیلم‌های مستند بیست و هشتمین دوره همراه رضا برجی، سعید صادقی، مهدی همایونفر و حبیب‌ا... والی‌نژاد.

نایب قهرمان هیات انتخاب

محمدحسین نیرومند که در دولت‌های نهم و دهم، مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و در دولت سیزدهم هم به عنوان مشاور هنری و سینمایی به این سمت منصوب شده و همچنان فعالیت می‌کند، بعد از احمدزاده دومین چهره باسابقه در هیات‌های انتخاب و داوری جشنواره فیلم فجر است و با احتساب مسئولیتش در این دوره، شش‌بار در این ترکیب‌های تعیین‌کننده جشنواره فجر حضور داشته است. سابقه این مدیرعامل پیشین انجمن سینمای انقلاب و دفاع‌مقدس در جشنواره فیلم فجر از این قرار است: عضو هیات انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر همراه بهروز افخمی، اسماعیل بنی‌اردلان، پوران درخشنده، حسین زندباف، مجید شاه‌حسینی، اسفندیار شهیدی، عضو هیات داوران مسابقه مواد تبلیغاتی سی‌امین دوره همراه مرتضی پورصمدی، حسین زندباف، محمدعلیقلی‌زاده و محمدرضا شرف‌الدین، عضو هیات انتخاب سینمای ایران بیست و ششمین دوره همراه محمدرضا بزرگ‌نیا، محمدرضا تخت‌کشیان، پوران درخشنده، مجید رضابالا، جمال شورجه، محمدابراهیم صلواتی‌فرد، داریوش فرهنگ و مجتبی مشیری، عضو هیات انتخاب سینمای ایران بیست و پنجمین دوره همراه احمد امینی، عبدالحسن برزیده، عزیزا... حاجی مشهدی، مجید رضابالا، جمال شورجه، یدا... صمدی، حسین کرمی و مجتبی مشیری، عضو هیات انتخاب بیست و چهارمین دوره همراه همایون اسعدیان، سیروس الوند، مجید رضابالا، حسین زندباف، ابراهیم صلواتی‌فرد، مجید قاری‌زاده، حسین کرمی و مجتبی مشیری.

با حضور دبیر اسبق

این هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر یک دبیر اسبق هم در خود دارد، محمدرضا عباسیان که دبیری سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر را به عهده داشت. این مستندساز و تهیه‌کننده که آثاری چون قانا، تنهایی، کمین، مدرسه، سینکا و انس و دختران را در کارنامه دارد، همچنین دو بار عضو هیات داوران جشنواره فیلم فجر بود؛ عضو هیات داوران بخش مستند سی‌امین دوره همراه محمدرضا اسلاملو، احمد ضابطی‌جهرمی، نادر طالب‌زاده و شهاب‌الدین عادل و عضو هیات داوران فیلم‌های بلند ویدئویی بیست و نهمین دوره همراه طهماسب صلح‌جو، عباس رافعی، محمدعلی نجفی و شهاب ملت‌خواه.

دومین حضور

دکتر رضا پورحسین به عنوان چهره‌ای تلویزیونی، سینمایی و دانشگاهی که مسئولیت‌هایی چون قائم‌مقام معاون سیمای رسانه‌ملی، سرپرستی شبکه چهارسیما، ریاست شورای هنر سازمان صداوسیما، عضویت در شورای‌عالی نظارت فیلم، عضویت کمیته واژه‌گزینی شورای‌عالی زبان و ادب فارسی و ... را در کارنامه دارد، امسال با عضویت در هیات انتخاب، دومین حضور خود را در جشنواره فیلم فجر تجربه می‌کند. او پیشتر در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر همراه نرگس آبیار، تورج اصلانی، عباس بلوندی، فریدون جیرانی، سعید راد، محمدمهدی عسگرپور، طهماسب صلح‌جو، مازیار میری، داوری آثار را به‌عهده داشت.

پرافتخارترین عضو

محمدرضا شرف‌الدین به عنوان سینماگری باسابقه، بارها در جشنواره فیلم فجر حضور داشت، ولی بیشتر به عنوان تهیه‌کننده و مسئول جلوه‌های ویژه، به‌ویژه که با این تخصص و توانایی‌اش و با فیلم‌هایی چون کانی‌مانگا، انسان و اسلحه، هور در آتش، کیمیا، پرواز خاموش و قارچ سمی، شش بار سیمرغ را به خانه برد. با این حال او یک‌بار در سی‌امین دوره هم عضویت در هیات داوران مسابقه مواد تبلیغاتی را تجربه کرد و همراه مرتضی پورصمدی، حسین زندباف، محمد علیقلی‌زاده و محمدحسین نیرومند، آثار این بخش را داوری کرد.

اولین تجربه

روح‌ا... سهرابی به عنوان مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و نمایش فیلم، نخستین تجربه خود را در هیات‌های انتخاب یا داوری جشنواره فیلم فجر از سر می‌گذراند و از این نظر تنها عضو هیات انتخاب است که پیش از این چنین مسئولیتی را به‌عهده نداشت. با این حال، تجربه‌های مدیریتی سهرابی در سینما و حضورش به عنوان کارگردان و ساخت آثاری چون آرام می‌گیریم، خاکستر و برف و محدوده ابری، نشان از تجربه و توانایی‌اش در این زمینه دارد. ضمن این‌که موفقیتش در جشنواره فیلم فجر و برنده شدن دیپلم افتخار بهترین کارگردانی از بخش تجلی اراده ملی سی و یکمین جشنواره فجر برای ساخت خاکستر و برف هم دیگر مزیت پشتوانه‌ای او در این خصوص است.

یک کارگردان سیمرغی

پرویز شیخ طادی، کارگردان نام آشنای سینما و سازنده فیلم‌هایی چون پشت پرده مه، شکارچی شنبه، امپراتور جهنم و دفتری از آسمان، در سی‌امین دوره جشنواره فیلم فجر برای ساخت فیلم دفاع‌مقدسی روزهای زندگی سیمرغ بهترین کارگردانی را دریافت کرد. او همچنین در بیست و نهمین دوره همراه رقیه محمدزاده، ابراهیم فیاض و عباس اکبری، عضو هیات انتخاب سینمای بین‌الملل هم بود.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها