گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرحسین مدرس

رادیو هنوز هم مورد اعتماد است

گفت‌وگوی «جام‌جم» با تهیه‌کننده با تجربه رادیو

تولید مستند رادیویی در حوزه اجتماعی

احسان زارع، تهیه‌کننده‌ای است که از سال ۱۳۸۹ وارد صداوسیمای مرکز بوشهر شده و کارش را با صدای مرکز بوشهر شروع کرده است. زارع از سال ۱۳۹۳ وارد رادیو جوان شد و همزمان کارش را در رادیو ایران ادامه داد. او به‌تازگی مستندی رادیویی در حوزه اجتماعی ساخته است که توانسته چالشی از این حوزه را روایت کند. زارع در گفت‌وگویی که با جام‌جم دارد، از جزئیات این مستند و روال تهیه آن می‌گوید.
کد خبر: ۱۳۹۴۶۳۲

تهیه‌کننده رادیو ایران با اشاره به ساخت مستندهای رادیویی بیان کرد که گرچه تولید این مستندها چالش‌های زیادی دارند اما به درک بهتر جامعه کمک می‌کند. وی که تهیه‌کننده برنامه‌هایی همچون روی خط ورزش، وقت اضافه، ورزش ایران و ایرانیاران در شبکه رادیویی ایران است، درباره حضور اثرش در نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک به جام‌جم می‌گوید: در این جشنواره با مستند «به همین سادگی» و «کرو» شرکت کردم که مستند به همین سادگی درباره ازدواج سفید یا هم‌خانگی دختر و پسر بود و در‌خصوص این اتفاق با کسی که چنین تجربه‌ای را داشته گفت‌وگویی انجام دادم. این مستند از لحاظ حقوقی، روا‌ن‌شناختی و روان‌شناسی این موضوع را بررسی کرده است، شاید تهیه این مستند بتواند هم به کسانی که تصمیم‌گیرنده هستند و کسانی که چنین زندگی‌ای را تجربه می‌کنند، کمک کند.

زارع درباره مستند «کرو» از دیگر آثار رادیویی خود عنوان می‌کند: در این مستند موضوعی را توسط یکی از ناشنواهای کشورمان بررسی کردم و با وجود شرایط و چالش‌هایی که این ناشنوا داشت اما چون در مسیر موفقیت قرار گرفته بود، توانستیم به‌خوبی این موضوع را به مخاطب القا کنیم و جذابیت مستند هم همین بود که ناشنوایی موفق، سوژه مستند رادیویی شده است. خدا را شکر، به همین سادگی توانست در بخش مستند محض بهترین جایزه را کسب کند و کرو هم توانست جایزه سوم را در بخش مردمی به خودش اختصاص دهد که برای من بسیار جای خوشحالی بود.

این تهیه‌کننده رادیو با تاکید بر این‌که در دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک هم شرکت می‌کند، به تاثیر برگزاری جشنواره برای برنامه‌سازان اشاره کرده و تصریح می‌کند: مستند، کار بسیار سخت و پیچیده و حتی می‌توان بگویم جزو یکی از قالب‌های بسیار دشوار، زمان‌بر و هزینه‌بر است. هر برنامه‌سازی که سراغ مستندسازی می‌آید واقعا فداکاری به خرج می‌دهد، چون چالش‌های خیلی زیادی دارد و حتی در مواقعی زندگی‌اش را هم دچار این چالش‌ها می‌کند.

زارع درباره تاثیر ساخت مستند گفت: مستندساز با ساخت چنین برنامه‌هایی دیدگاه خودش را نسبت به مسائل اجتماعی و حتی ورزشی و فرهنگی بازتر می‌کند. در کل مستندساز در هر زمینه‌ای که به ساخت مستند بپردازد در همان زمینه دید و نگاهش به آن مسأله خیلی بهتر، پربارتر و بازتر می‌شود و در نهایت راحت‌تر می‌تواند تصمیم بگیرد. این اتفاق برای خود من افتاده و با تهیه این مستندها توانستم بهتر جامعه را بشناسم.
وی درخصوص ایده مستند خود تاکید می‌کند: درحال ساخت مستند دیگری بودم و به‌طور اتفاقی با شخصی آشنا و متوجه شدم ایشان هم‌خانگی دختر و پسر یا همان ازدواج سفید را دارند که این ایده به ذهنم رسید. چند روزی آن را در ذهنم بالا و پایین کردم و دوست داشتم در فضایی این بحث را مطرح کنم که صرفا نصیحتی و روایتی نباشد. خیلی واضح و مبرهن است که پرداختن به این موضوع شاید خیلی باب و روال نباشد و با توجه به همین موضوع، کار را برای من سخت‌تر می‌کرد. مهم‌ترین، سختی و مشکلم در ساخت این مستند پیدا کردن سوژه بود. کسانی که چنین سبک زندگی را انتخاب می‌کنند، معمولا خیلی سخت در مورد تجربه‌شان صحبت می‌کنند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها