خروج از خانه در حالی که باتری تلفن همراه شما در حال خالی‌شدن است یک کابوس تمام‌عیار است. همه کاربران، گوشی‌های هوشمند با عمر باتری بیشتر و زمان شارژ سریع می‌خواهند.
کد خبر: ۱۳۹۴۴۸۴
نویسنده مهدی خانقلی - خبرنگار

بسیاری از مردم از پاوربانک برای سفر استفاده می‌کنند تا دسترسی خود به تلفن‌های هوشمند را حفظ کنند. به همین دلیل است که سازندگان گوشی‌های هوشمند تمام تلاش خود را می کنند تا با طراحی گوشی‌های کارآمد با عمر باتری بیشتر و قابلیت شارژ سریع، این مشکلات را برطرف کنند.

با این حال، می‌توانید با رعایت نکات زیر عمر باتری گوشی هوشمند خود را نیز بهبود بخشید.

1- هرگز از شارژر تکراری استفاده نکنید
همیشه از شارژر پیشنهادی و ارائه‌شده توسط سازنده گوشی هوشمند خود استفاده کنید. اگر گوشی شما از شارژ سریع پشتیبانی می‌کند، این کار اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. شارژرهای اصلی با کیفیت خوب عمر باتری طولانی‌تر و بهتری را تضمین می‌کند. علاوه بر این، از آنجا که دستگاه تلفن هوشمند و شارژر با هم طراحی و آزمایش می‌شوند، به احتمال زیاد عملکرد بهینه دارند. هرگز از شارژرهای شخص ثالث یا جایگزین‌های ارزان‌قیمتی که با مشخصات آداپتور اصلی گوشی هوشمند عرضه نمی‌شوند یا سازگار نیستند، استفاده نکنید.

2- از شارژ سریع خودداری کنید  مگر این که گوشی هوشمند شما از آن پشتیبانی کند
شارژ سریع، باتری را بیشتر از یک شارژر معمولی گرم می‌کند که می‌تواند بر طول عمر باتری تأثیر بگذارد زیرا باتری‌ها اغلب به دلیل اکسیداسیون ناشی از گرما آسیب می‌بینند. متأسفانه، این یک مشکل رایج برای بسیاری از باتری‌ها است. بنابراین بهتر است از شارژر سریع فقط در صورت لزوم و مهم‌تر از همه پشتیبانی از گوشی خود استفاده کنید. از طرف دیگر، می‌توانید با روشن‌کردن حالت صرفه‌جویی در مصرف انرژی و حالت هواپیما و استفاده نکردن از تلفن در حین شارژ، سرعت شارژ را افزایش دهید.

3- از تخلیه باتری خودداری کنید
مطمئن شوید باتری گوشی شما به طور کامل خالی نمی‌شود. تخلیه باتری منجر به عدم تعادل شیمیایی در داخل باتری می‌شود که به سختی قابل برگشت است. این عدم تعادل عمر باتری را کاهش می دهد و مجبور خواهید بود به طور مکرر تلفن خود را شارژ کنید و نگذارید کار به جایی برسد که چند درصد از باتری بیشتر نمانده است. 

4- از شارژ بیش از حد بپرهیزید
گوشی هوشمند خود را در طول شب هنگام خواب شارژ نکنید. شارژ بیش از حد باعث تولید گرما در داخل باتری می‌شود که می‌تواند باعث تغییر در ترکیب الکترولیت و در برخی موارد باعث خروج گاز و بادکردن باتری شود که بر عمر باتری تأثیر می‌گذارد. گرمای تولیدشده نه‌تنها برای باتری مضر است، بلکه برای لوازم الکترونیکی مجاور دستگاه شما نیز مضر است.

5- برنامه‌های غیرضروری را ببندید
احتمالاً چند برنامه باز دارید و هر برنامه سهم خود را از پردازش و استفاده از حافظه دریافت می کند. این یک بار پردازشی روی تلفن ایجاد می کند و این بار را با هزینه جریان گرفته شده از باتری ارائه می‌کند. بنابراین بهتر است برنامه‌ها را در حالی که در حال استفاده نیستند، ببندید.

6- از چرخه‌های کامل شارژ/دشارژ اجتناب کنید
باتری‌های لیتیوم یونی که در گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شوند، عملکرد بهینه‌ای را ارائه می‌کنند و می‌توانند شارژ را با حداکثر ظرفیت برای میانگین 400-500 چرخه شارژ/دشارژ نگه دارند. هر چرخه شارژ/دشارژ ساییدگی شارژ را به باتری می آورد. اگر بیش از چند سال از گوشی هوشمند استفاده می کنید، متوجه خواهید شد که ظرفیت باتری نسبت به زمانی که نو بود کاهش می‌یابد. بنابراین برای به حداکثر رساندن عمر باتری گوشی هوشمند، از چرخه شارژ/دشارژ کامل خودداری کنید. تخلیه جزئی برای عمر باتری بهتر است. 

7-  هنگام شارژ بازی انجام ندهید
از انجام بازی‌ها و برنامه‌های سنگین (مصرف انرژی) در زمانی که گوشی هوشمند شما در حال شارژ است خودداری کنید. بازی‌ها و برنامه‌ها به قدرت پردازشی نیاز دارند، از عمر باتری استفاده می‌کنند و در نتیجه گوشی را گرم می‌کنند. این گرما دمای بیشتری را به فرآیند شارژ داغ اضافه می‌کند که می‌تواند به باتری و لوازم الکترونیک گوشی هوشمند آسیب برساند.

 8- اجازه ندهید گوشی هوشمند شما بیش از حد گرم یا خیلی سرد شود
اجازه ندهید تلفن‌تان زیر نور خورشید، نزدیک بخاری یا فر باشد زیرا وقتی گرم است سریع‌تر تخلیه می‌شود. این کار مانند شارژ بیش از حد یا شارژ سریع ناسازگار، روی باتری و لوازم الکترونیک تأثیر می‌گذارد. به طور مشابه، تلفن خود را برای مدت طولانی در سرمای شدید قرار ندهید، زیرا می‌تواند باعث سفت‌شدن/یخ زدن الکترولیت شود.

9- حالت تاریک را فعال کنید و روشنایی صفحه را کاهش دهید
با توجه به سطح روشنایی، تنظیم روشنایی صفحه نمایش شما می‌تواند باعث تخلیه انرژی زیادی شود. روشنایی را روی حد مطلوبی که برای استفاده از گوشی‌های هوشمند لازم است تنظیم کنید. همچنین می‌توانید از حالت تاریک برای کاهش مصرف باتری استفاده کنید.

10- برای بهینه‌سازی عمر باتری، فقط تا 85 درصد شارژ کنید
در حین شارژ گوشی هوشمند خود، ممکن است مشاهده کرده باشید که باتری گوشی به سرعت از 20 درصد تا 50 درصد شارژ می‌شود، اما در زمان شارژ از 70 درصد تا صد در صد نسبتاً زمان بیشتری طول می‌کشد. در نتیجه، راندمان شارژ کاهش می‌یابد و وقتی گوشی هوشمند به «باتری پر» نزدیک می‌شود، فرسودگی باتری زیاد می‌شود. بنابراین برای کاهش فرسودگی باتری، شارژ باتری گوشی تا 85 درصد توصیه می‌شود. سامسونگ همچنین ویژگی «محافظت از باتری» را در گوشی‌های هوشمند خود معرفی کرده است که حداکثر شارژ باتری را به 85 درصد محدود می‌کند تا فرسودگی باتری را به حداقل برساند. از آنجا که ظرفیت بیشتر باتری‌های لیتیوم یونی برای نگهداری حداکثر شارژ پس از 500 دوره شارژ کاهش می‌یابد، این ویژگی ممکن است روند تخریب عملکرد را کاهش دهد.

11- موقعیت مکانی و ویژگی‌های بی‌سیم را خاموش کنید
برنامه‌های گوشی‌های هوشمند از موقعیت مکانی دستگاه برای خدمات خود استفاده می‌کنند. با این حال، ممکن است به چنین برنامه‌ها و سرویس‌هایی در تمام طول روز نیاز نباشد، به‌ویژه زمانی که خواب هستید. به طور مشابه، ویژگی‌های بی‌سیم مانند وای‌فای، داده تلفن همراه و بلوتوث ممکن است در ۲۴ ساعت شبانه‌روز مورد نیاز نباشد. بنابراین محدودکردن این ویژگی‌ها یا خاموش‌کردن آنها در صورت عدم نیاز می‌تواند به صرفه‌جویی در باتری کمک کند.

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها