امان از این اعجوبه‌ها!
«جام‌جم» از پشت صحنه یک برنامه پرمخاطب در گفت‌وگو با عوامل گزارش می‌دهد

امان از این اعجوبه‌ها!

نگاهی به صنعت پویانمایی در ایران

ابرقهرمان‌های واقعی

فکر ساخت پویانمایی زمانی به ذهن انسان خطور کرد که دنبال راه ورودی به دنیای فانتزی و تخیلی بود. دنیایی که همه چیز در آن اتفاق می‌افتد و غیرممکنی وجود ندارد. جهان بخشی و زنده کردن شخصیت‌های کاغذی بعدها محوریت و رویکردهای متفاوتی پیدا کرد و به گونه‌ای جذاب برای فیلمسازی تبدیل شد؛ گونه‌ای که هم برای بزرگترها جذاب است و هم برای کودکان و نوجوانان و حتی جوانان.
کد خبر: ۱۳۹۳۵۲۹
نویسنده زینب علیپور طهرانی - گروه رسانه

در طول این سال‌ها هم مراکز مختلفی کار ساخت پویانمایی را برعهده گرفته و خوراک مخاطبان تلویزیون را فراهم کرده‌اند. در ایران از اواخر دهه ۵۰ همتی شکل گرفت تا در آن پویانمایی‌های بسیاری تولید شود. از آن زمان تا امروز پویانمایی‌های بسیاری در قالب فیلم و مجموعه‌های چند فصلی به فراخور استقبال مخاطبان ساخته و پخش شده‌اند که هر کدام مخاطبان خاص خود را داشته‌اند. رفته رفته در دهه‌های بعد و با پیشرفت تکنولوژی سازندگان پویانمایی در کشور سراغ موضوعات خاص و متفاوت رفتند. از جمله درباره قهرمانان ملی میهنی که برای کودکان و نوجوانان لزوم ساخت چنین آثاری در تلویزیون احساس می‌شود و چند سالی است به این موضوع در رسانه بیشتر پرداخته شده است.

در کنار پخش این مجموعه‌ها و فیلم‌ها از رسانه ملی و اکران در سینماهای کشور، عده‌ای توانستند به جشنواره‌های خارجی هم راه پیدا کنند و در مصاف با کشورهای دیگر آثارشان رتبه و منزلت هم پیدا کند. از طرفی پویانمایی این روزها به یک صنعت در کشور تبدیل شده که در بازارهای بین‌المللی حرفی برای گفتن دارد. آثاری که با توجه به فرهنگ و سبک زندگی ایرانی- اسلامی ما ساخته شده‌اند و در بازارهای جهانی مورد توجه برخی کشورها هم قرار گرفته‌اند. از محبوب‌ترین این مجموعه‌های تلویزیونی می‌توان به آثاری مثل کلیله و دوستان، پهلوانان، فرزندان آفتاب، شکرستان، نبرد خلیج‌فارس ۲، وقتی بابا کوچک بود، کلاغ‌ها و خداوند لک‌لک‌ها را دوست دارد و ببعی (انیمیشن) اشاره کرد. آثاری که در کنار کودکان توانسته‌اند نظر مخاطبان نوجوان و جوان و بزرگسال را هم به خود جلب کنند. در این میان مرکز صبا یکی از بزرگ‌ترین مراکز تولید پویانمایی در کشور است که بیشترین تعداد پویانمایی را برای تلویزیون می‌سازد.

اما در کنار آن مراکز دیگری هم هستند که این وظیفه را تا حدودی برعهده داشتند. این اواخر هم سازمان سینمایی سوره پویانمایی به نام «نام‌ها» را تولید کرده که یکی از ویژگی‌های آن حضور و همراهی چهره‌های سرشناس عرصه هنر به عنوان صداپیشه بوده است. اتفاقی که در اغلب پویانمایی‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی افتاده است و بازیگران و چهره‌های سرشناس با صدای‌شان به این شخصیت‌های کاغذی جان بخشیده‌اند. شخصیت‌هایی که به نوعی در تاریخ ما قهرمان محسوب می‌شوند و نیاز است تا بچه‌های امروز با این قهرمانان واقعی آشناتر شوند. کار ارزنده و پسندیده‌ای که در این حوزه صورت گرفته و قطعا تداوم هم خواهد داشت.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها