براساس یک ایمیل داخلی، تیک‌تاک اعتراف کرده که از برنامه خود برای جاسوسی از خبرنگاران به‌عنوان بخشی از تلاش برای ردیابی منابع خبرنگاران استفاده کرده است. کارمندان بایت‌دنس، شرکت مادر تیک‌تاک به داده‌ها دسترسی پیدا کرده‌اند و از آن برای ردیابی خبرنگاران استفاده شده است. حسابرس داخلی ارشد شرکت، کریس لپیتاک که تیم درگیر در این عملیات را رهبری می‌کرد، برکنار شده‌است، در حالی که مدیر او در چین، سونگ یه استعفا داده است.
کد خبر: ۱۳۹۲۷۹۹
نویسنده مهدی خانقلی - خبرنگار
آنها آدرس‌های IP روزنامه‌نگارانی که از برنامه تیک‌تاک استفاده می‌کردند را مورد بررسی قرار داده تا بدانند آیا موقعیت مکانی آنها با کارمندانی که مظنون به افشای اطلاعات محرمانه هستند یکی است یا نه. تلاشی که امیلی بیکر وایت، خبرنگار سابق بازفید و کریستینا کریدل، خبرنگار فایننشال تایمز را مورد هدف قرار داد و البته ناموفق بود و خبرنگاران دیگر را نیز بررسی ‌کرده‌اند. با وجود این، طبق یک ایمیل، حداقل چهار نفر از کارکنان مستقر در آمریکا و چین به صورت فراقانونی به داده‌ها دسترسی پیدا کردند. هر چهار نفر اخراج شده‌اند. مقامات این شرکت گفتند که در حال انجام اقداماتی برای محافظت از اطلاعات کاربران هستند.
روبولیانگ، مدیر اجرایی بایت‌دنس، مدیر مستقیم سونگ یه گفت که از این ایمیل داخلی و اطلاعاتی که در آن است عمیقا متاسف شده و اعتماد عمومی که ما تلاش‌های زیادی برای ساختن آن انجام داده‌ایم، به‌طور قابل‌توجهی توسط رفتار نادرست چند نفر تضعیف خواهد شد... من معتقدم که این وضعیت به‌عنوان یک درس برای همه ما خواهد بود.
بایت‌دنس و تیک‌تاک در ابتدا و زمانی که برای اولین‌بار این اتهامات گزارش شد آنها را به طور قاطعانه، تکذیب کردند. این شرکت ادعا کرد که «نمی‌تواند کاربران آمریکایی را به روشی که در مقاله نشان داده شده، مورد نظارت قرار دهد» و در ادامه افزود که تیک‌تاک هرگز برای هدف قرار دادن هیچ عضو دولت آمریکا، فعالان، شخصیت‌های عمومی یا روزنامه‌نگاران استفاده نشده است اما اکنون نادرست بودن این ادعاها تأیید شده است.
این افشاگری که قبلا توسط نیویورک تایمز گزارش شده بود، می‌تواند به فشارهایی که قانون‌گذاران و دولت بایدن در واشنگتن به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی در مورد داده‌های کاربران آمریکایی با آن مواجه هستند را افزایش دهد. کنگره، قانونی را مدنظر قرار داده که کارمندان دولتی را از دانلود یا استفاده از تیک‌تاک در دستگاه‌های دولتی منع می‌کند و بیش از ده‌ها فرماندار، کارمندان دولتی را از استفاده از تیک‌تاک در دستگاه‌های دولتی منع کرده‌اند.
فایننشال تایمز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «جاسوسی از خبرنگاران، مداخله در کار آنها یا ارعاب منابع آنها کاملا غیرقابل قبول است.»
لیزی گرامز، سخنگوی بازفید گفت که این شرکت عمیقا از این گزارش ناراحت است و این گزارش بی‌توجهی آشکار به حریم خصوصی و حقوق روزنامه‌نگاران و همچنین کاربران تیک‌تاک را نشان می‌دهد.
فوربس روز پنجشنبه گزارش داد بایت‌دنس چند روزنامه‌نگار فوربس از جمله برخی از آنها را که قبلا در بازفید کار می‌کردند، به‌عنوان بخشی از یک کمپین نظارت مخفی با هدف کشف منبع افشاگری ردیابی کرده است. راندال لین، مدیر ارشد محتوای فوربس، آن را «حمله مستقیم به ایده مطبوعات آزاد و نقش حیاتی آن در یک دموکراسی کارآمد» خواند.
شو زی چو، مدیر اجرایی تیک‌تاک گفت این شرکت به تقویت پروتکل‌های دسترسی ادامه می‌دهد، پروتکل‌هایی که به‌طور قابل‌توجهی بهبود یافته و سخت‌تر شده‌اند.
شو گفت طی 15 ماه گذشته، این شرکت برای ایجاد بخش امنیت داده‌های تیک‌تاک در آمریکا کار کرده است تا اطمینان حاصل شود داده‌های کاربران تیک‌تاک این کشور، همان‌جا باقی می‌ماند. او نوشت: «ما در حال تکمیل انتقال مدیریت داده‌های کاربران ایالات متحده به بخش USDS هستیم و به‌طور سیستماتیک نقاط دسترسی را قطع می‌کنیم.» بایت‌دنس همچنین گفت در حال تغییر ساختار بخش حسابرسی داخلی و کنترل ریسک است.
کمیته سرمایه‌گذاری خارجی در ایالات متحده به‌عنوان یک نهاد امنیت ملی، ماه‌هاست که به دنبال دستیابی به توافق‌نامه امنیت ملی با بایت‌دنس برای محافظت از داده‌های بیش از 100 میلیون کاربر تیک‌تاک ایالات متحده است اما به نظر می‌رسد تا قبل از پایان سال هیچ توافقی حاصل نخواهد شد. سناتور جمهوریخواه مارکو روبیو در مورد این حادثه گفت، بایت‌دنس ناامیدانه تلاش می‌کند تا با نگرانی‌های فزاینده دو حزبی را در مورد این نرم‌افزار و این‌که چگونه حزب کمونیست چین قادر است با استفاده از آن از داده‌های شهروندان آمریکایی بهره‌ ببرد، مقابله کند اما هر روز روشن‌تر می‌شود که ما باید تیک‌تاک را ممنوع کنیم.در ماه‌های اخیر حمله سیاستمداران و مقامات امنیتی آمریکا به تیک‌تاک افزایش پیدا کرده است و ایالت‌های مختلفی از این کشور، استفاده از این نرم‌افزار در دستگاه‌های دولتی را ممنوع کرده‌اند.
 
منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها