اپل در واکنش به مقررات اتحادیه‌اروپا که روز به روز هم بیشتر می‌شود، در حال کار روی تغییرات زیاد در نحوه عملکرد iOS و اپ‌استور است. به نوشته بلومبرگ، این شرکت حتی در حال بررسی این موضوع است که به فروشگاه‌های اپلیکیشن دیگر اجازه نصب در دستگاه‌های اپل را بدهد. رایلی تستوت که آلت‌استور را ایجاد کرده و توسعه داده‌است، نظرات خود را در مورد پشتیبانی رسمی iOS از فروشگاه‌های اپلیکیشن شخص ثالث به اشتراک گذاشته‌ است.
کد خبر: ۱۳۹۲۰۶۱
نویسنده مسعود شایگان - سردبیر کلیک
برای کسانی که با وی آشنایی ندارند، آلت‌استور یک فروشگاه اپلیکیشن جایگزین برای iOS است که حتی بدون جیلبریک با استفاده از برخی ابزارهای توسعه دهنده، قابل نصب روی گوشی‌های اپل است. اگر اپل در نهایت به فروشگاه‌های اپلیکیشن شخص ثالث اجازه دهد، کاربران می‌توانند بدون هیچ گونه تغییر یا ترفندی، آلت‌استور را روی آیفون و آی‌پد خود نصب کنند. کاری که در حال حاضر به صورت عادی قادر به انجام آن نیستند. 
اما تستوت این وضعیت را چگونه می‌بیند؟ با وجود ایجاد آلت‌استور، این توسعه دهنده معتقد است که باز کردن در iOS به روی هر جایگزینی که برای App Store از راه برسد، می‌تواند برای کاربران مضر باشد. اما دلیل تستوت برای این ادعا چیست؟‌ او می‌گوید فروشگاه‌های اپلیکیشن جایگزین می‌توانند تجربه کاربر در استفاده از اپل را مختل کنند.
طبق گفته تستوت، اپ‌استور نقش مهمی در تضمین یکپارچگی و امنیت iOS ایفا می‌کند؛ زیرا هر برنامه‌ای که در این فروشگاه اپلیکیشن وجود دارد باید دستورالعمل‌های اپل را دنبال کند و فرآیند بررسی را طی کند. تستوت اپ‌استور را به عنوان «مکانی واحد که کاربران به آن اعتماد دارند» توصیف می‌کند، با این‌که ادعا می‌کند این فروشگاه همچنان نقص دارد. به نظر تستوت، وجود فروشگاه‌های برنامه جایگزین در iOS احتمالا کل تجربه را هم برای کاربران و هم برای توسعه‌دهندگان مختل می‌کند. در واقع علاوه بر نگرانی‌های امنیتی، این واقعیت نیز وجود دارد که توسعه‌دهندگان اپ‌استور نباید در مورد فرآیند پرداخت و توزیع اپلیکیشن خود نگرانی داشته باشند. این نکته در حال حاضر حائز اهمیت است که توسعه‌دهندگان در اپ‌استور از بابت توزیع و نیز پرداخت نگرانی ندارند. 
وی همچنین فکر می‌کند که برخی شرکت‌های بزرگ مانند متا ممکن است بخواهند فروشگاه خود را ایجاد کنند تا از دستورالعمل‌های اپ‌استور پیروی نکنند. این مسأله باعث می‌شود کاربران مجبور شوند چند فروشگاه برنامه را روی دستگاه‌های خود نصب کنند تا همه برنامه‌های مورد نیاز خود را پیدا کنند. در عین حال، این شرکت‌ها می‌توانند به توسعه‌دهندگان دیگر نیز پول بدهند تا برنامه‌های‌شان را از اپ‌استور رسمی به فروشگاه‌های اپلیکیشن دیگر منتقل کنند.
همچنین این نگرانی وجود دارد که در صورت ادامه این روند کاربران نه تنها برای نصب برنامه جدید باید فروشگاه‌های اپلیکیشن مختلفی را نصب کنند بلکه مجبورند برای ادامه استفاده از نرم‌افزارهایی که در حال حاضر دارند هم فروشگاه‌های مختلف را نصب کنند. در واقع این دوراهی هم به برنامه‌های آینده و هم به برنامه‌های فعلی تسری خواهدیافت. 
خالق آلت‌استور بارگذاری جانبی را بهترین جایگزین برای اپل می‌داند تا از قانون جدید اتحادیه‌اروپا پیروی کند و در عین حال از اپ‌استور و توسعه دهندگان آن نیز محافظت کند.
برای تستوت، وادار کردن کاربران به بارگذاری برنامه‌ها با استفاده از مک، تعداد شرکت‌های علاقه‌مند توزیع برنامه‌ها در خارج از اپ‌استور را کاهش می‌دهد، در حالی که توسعه‌دهندگانی مانند او می‌توانند پروژه‌های خود را بدون هیچ ترفند خاصی بین کاربران توزیع کنند.
در این سناریو، انگیزه کمی برای برنامه‌های موفق وجود دارد که از اپ‌استور خارج شوند. فرآیند بارگذاری جانبی برنامه‌ها، افرادی را که دانش کمتری در زمینه کار با موبایل دارند، از استفاده از این کار منصرف می‌کند و پایگاه کاربران بالقوه این مسیر را کاهش می‌دهد. اما در عین حال برنامه‌هایی که در اپ‌استور مجاز نیستند، مانند برنامه دلتا با این راه بالاخره می‌توانند در گوشی‌ کاربران اپل نصب شوند. او می‌گوید در حالی که من شخصا معتقدم بارگذاری جانبی محدود تعادل مناسب بین انعطاف‌پذیری و امنیت است، مهم نیست که من چه فکر می‌کنم بلکه مهم این است که اپل چه خواهدکرد. 
اپل قطعا از این قانون پیروی می‌کند. تنها سؤال این است که چگونه این کار را خواهد کرد و من شک دارم اپل بیش از حداقل کاری که باید انجام دهد پیش رود. در حال حاضر، هر گونه حدس و گمان در مورد این‌که اپل چگونه iOS را برای فروشگاه‌های برنامه شخص ثالث باز می‌کند، صرفا حدس و گمان است؛ زیرا ما هنوز در مورد یک شایعه صحبت می‌کنیم.
در حالی که تستوت نقاط قوتی در مورد اهمیت اپ‌استور برای امنیت iOS و کاربران آن مطرح می‌کند، اجازه دادن به فروشگاه‌های برنامه جایگزین یا حتی بارگذاری جانبی مستقیما روی آیفون و آی پد احتمالا برای اکثریت قریب به اتفاق کاربران تغییر چندانی ایجاد نخواهدکرد.
فقط نگاهی به نحوه عملکرد اندروید بیندازید. در آنجا می‌توانید اپ‌استورهای جایگزین داشته باشید و می‌توانید برنامه‌هایی را از منابع دیگر نصب کنید. اما با این حال، همه بازیکنان بزرگ این عرصه برنامه‌های خود را در فروشگاه گوگل پلی در دسترس قرار می‌دهند؛ زیرا بیشتر کاربران معمولی نمی‌دانند سایدلودینگ چیست و اولین جایی که برای دانلود یک برنامه جدید می‌روند همان گوگل پلی است.
اگر چنین چیزی در iOS اتفاق بیفتد، اپ‌استور اپل همچنان اولین و مهم‌ترین مکانی خواهد بود که اکثر کاربران (و توسعه دهندگان) برای دانلود و توزیع برنامه‌های خود به آن اعتماد دارند. و حتی مارک زاکربرگ به اندازه کافی دیوانه نیست که برنامه‌های خود را از یکی از سودآورترین فروشگاه‌های آنلاین در جهان بیرون بکشد.
پیش از این اعلام شده بود که اپل با به‌روزرسانی iOS 17 در سال آینده، و در پاسخ به قوانین اتحادیه‌اروپا، احتمالا امکان استفاده از فروشگاه‌های برنامه‌ شخص‌ثالث را روی آیفون مجاز خواهدکرد. این اقدام تغییر بسیار مهمی برای شرکت مذکور خواهدبود؛ زیرا درحال‌حاضر کاربران iOS فقط می‌توانند برنامه‌های منتشرشده در فروشگاه رسمی اپ‌استور را روی گوشی خود نصب کنند.

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها