شرکت تولید نیمه‌هادی تایوان که بیشتر با نام TSMC شناخته می‌شود، قصد دارد میلیاردها دلار در آمریکا سرمایه‌گذاری کند. این خبر خوشایندی برای اقتصاد آمریکا محسوب می‌شود اما در طرف مقابل قطعاً خوشایند چین نخواهد بود. یکی از روزنامه‌های چینی پس از انتشار این خبر دولت آمریکا را به فریب‌دادن شرکت تولید نیمه‌هادی تایوان برای ساخت کارخانه تولیدی در آمریکا متهم کرده و اعلام کرده است که آمریکا در حال سرقت فناوری توسعه‌یافته از «جزیره ما» است که اشاره‌ای به ادعای حاکمیت چین بر این جزیره است.
کد خبر: ۱۳۹۲۰۵۷
نویسنده رضا حسین‌زاده - روزنامه‌نگار
روزنامه ملی‌گرای چینی گلوبال تایمز مشخصا سرمایه‌گذاری TSMC در کارخانه آریزونا را به‌عنوان یک چرخش تاریک در صنعت جهانی نیمه‌رساناها مورد انتقاد قرار داده است.
آریزونا TSMC شامل یک فاب 4 نانومتری ارتقایافته و یک فاب 3 نانومتری برای تولید پیشرفته‌ترین تراشه‌ها خواهد بود. 
گلوبال تایمز وابسته به پیپلز دیلی، روزنامه رسمی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین است، بنابراین بدون شک پکن این موضع را تایید کرده است. برخلاف قانون تراشه‌ها که مکرراً توسط چین قانونی تبعیض‌آمیز خوانده شده است، دولت چین هنوز در مورد تأسیسات TSMC آریزونا اظهارنظر رسمی نکرده است.
در سرمقاله این روزنامه آمده است: «ما باید اعلام هشدار جدی‌تری کنیم. ممکن است آمریکا مانند TSMC به سازندگان تراشه در کشورهای دیگر فشار بیاورد.» این روزنامه آمریکا را با یک گاو نر در فروشگاه چینی مقایسه کرد که باعث شده بازار نیمه‌هادی تکه‌تکه شود. 
این روزنامه همچنین آمریکا و حزب حاکم تایوان را به دلیل بیرون‌بردن امکانات از تایوان مورد سرزنش قرار داده است.
چین بارها به محدودیت‌های دولت بایدن بر صنعت تراشه‌ها که بر انویدیا و AMD تأثیر گذاشته، صادرات ابزارهای تولید تراشه را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد و حتی منجر به خروج افراد چینی-آمریکایی از صنعت تراشه‌های چین شده اعتراض صریح کرده است. 
شرکت تولید نیمه‌هادی تایوان اخیرا تایید کرده است که سرمایه‌گذاری خود را در کارخانه‌های آریزونا از 12 میلیارد دلار به 40میلیارد دلار افزایش داده است. این کارخانه جدید ده‌ها هزار شغل ایجاد کرده و سالانه ۶۰۰ هزار تراشه تولید خواهد کرد. بر خلاف بخش‌های دیگر صنعت فناوری، بزرگ‌ترین سازنده تراشه جهان در حال حاضر دوران خوبی را پشت سر می‌گذارد و در ماه نوامبر با فروش 7.27میلیارد دلاری، درآمد سالانه این شرکت 50.2درصد افزایش یافت.

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها