معاون اشتغال وزیر کار از راه اندازی سامانه فروش تولیدات مشاغل خانگی خبر داد و گفت: تمرکز وزارت کار در سال آینده افزایش فروش و توسعه محصولات خانگی است.
کد خبر: ۱۳۹۱۴۲۲

به گزارش جام جم آنلاین، اهمیت مقوله کارآفرینی و ضرورت توجه به آن و نقش مشاغل خانگی در رشد و توسعه اقتصادی به عنوان یک فعالیت کارآفرینانه امری غیرقابل انکار است. امروزه بخش اعظمی از موضوع کارآفرینی منجر به فعالیت‌هایی است که در خانه‌ها و توسط زنان صورت می‌گیرد.

کسب و کارهای خانگی از جمله بخشهای حیاتی و ضرورتی فعالیتهای اقتصادی در کشورهای پیشرفته محسوب می شوند که از نظر ایجاد شغل، نوآوری در عرضه محصول یا خدمات موجب تنوع بسیاری در جوامع و اقتصادهای جهان شده اند.

به اعتقاد کارشناسان،‌ مشاغل خانگی نقطه شروع مناسبی برای راه اندازی یک کسب و کار شخصی خصوصا برای جوانان جویای کار به شمار می‌رود.

بر اساس آمارها در حالی که سهم مشاغل خانگی در کشورهای دنیا بین ۱۵ تا ۲۳ درصد گزارش شده است، این سهم در کشور ما حدود ۳ تا ۴ درصد است با این حال زنان ۷۰ درصد متقاضیان مشاغل خانگی را تشکیل می‌دهند.

یکی اقدامات تحولی دولت سیزدهم در حوزه مانع زدایی و حمایت از کسب و کارها، موضوع آنی کردن صدور مجوزهای کسب و کار بود که وزارت کار در حوزه مشاغل خانگی با جدیت دنبال کرد.

همچنین دولت امسال ۳۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای ایجاد و توسعه مشاغل خانگی در کشور اختصاص داد که این مقدار به اندازه کل تسهیلات یک سال گذشته است و نشان از اهتمام دولت برای ایجاد اشتغال پایدار،‌ فقرزدایی و رفع بیکاری و حمایت از زنان و جوانان در حوزه کسب و کارهای خانگی دارد.

پیش از این شهردار تهران از برگزاری نمایشگاه‌های محله‌ای به منظور عرضه محصولات تولید شده در مشاغل خانگی خبر داده و گفته بود: برای صادرات دسترنج صاحبان مشاغل خانگی در حال برنامه‌ریزی هستیم.

در همین راستا،‌ محمود کریمی بیرانوند ـ معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار ـ از راه اندازی سامانه فروش محصولات برای صاحبان مشاغل خانگی و اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به این کسب‌وکارها همزمان با صدور مجوز مشاغل خانگی خبر داده است.

وی گفته برنامه اصلی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار در سال ۱۴۰۲ تمرکز بر افزایش فروش و توسعه محصولات مشاغل خانوادگی است.

معاون اشتغال وزیر کار پیشتر در گفت و گو با ایسنا از راه اندازی بازارچه های مشاغل خانگی در شش استان مرزی طی ۹ ماه گذشته خبر داده و گفته بود: تا پایان امسال پنج بازارچه دیگر افتتاح می‌شود.

به گفته وی، پیش‌بینی ایجاد بازارچه‌های مشاغل خانگی توسط شهرداری‌ها در دستور کار است و می‌توان این ظرفیت را در اختیار کسانی قرار داد که مجوزهای مشاغل خانگی دریافت کرده باشند.

از ابتدای امسال تاکنون نزدیک به ۱۲۰ هزار مجوز مشاغل خانگی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۲۲۰ درصد رشد داشته است.

همچنین در راستای حمایت از تولیدات خانگی و صاحبان کسب و کارهای خانگی، وزارت کار سقف تسهیلات برای مشاغل خانگی مستقل را به ۱۵۰ میلیون تومان و برای مشاغل پشتیبان به ۴ میلیارد تومان افزایش داده که سود آن ۴ درصد است.

با توجه به آنکه در کشورهای توسعه یافته، مشاغل خانگی سهم بسزایی در تولید ناخالص داخلی داشته و از ارزش افزوده بالایی برخوردارند، فراهم کردن بستر فعالیت و تسهیل صدور مجوز راه اندازی کسب و کارهای خانگی برای متقاضیان اشتغال خانگی خصوصا جوانان و فارغ التحصیلان جویای کار می تواند یک گام مثبت و اثرگذار در درآمدزایی و رونق مشاغل خانگی در کشور باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها