فرانسه آرژانتین، ایستگاه پایانی

ابر فینال

زندگی پر‌فراز و نشیب امیلیانو مارتینز

از دسته4 انگلیس تا دستکش‌طلایی جام‌جهانی

در بین 22بازیکنی که دیشب در ورزشگاه لوسیل به میدان رفتند تا فینال آرژانتین و فرانسه را برگزار کنند، داستان زندگی امیلیانو مارتینز، گلر تیم آرژانتین در نوع خود منحصربه‌فرد است. او طی 12سال مسیری را طی کرده که شاید خودش هم در خوشبینانه‌ترین حالت، فکرش را هم نمی‌کرد. سال2010 و در 17سالگی تصمیم گرفت تا کشورش را ترک کند و به تیم جوانان آرسنال بپیوندد. خودش می‌گوید برادر و مادرش با گریه التماس می‌کردند که نرود اما صحنه دردناک برای او زمانی بود که شب‌گریه پنهانی پدرش را دید زیرا نمی‌توانست پول بلیت را بپردازد.
کد خبر: ۱۳۹۱۳۱۲
نویسنده حسین خلیلی - گروه ورزش

او در سال 2012 و به‌عنوان بازیکن قرضی آرسنال برای آکسفورد‌یونایتد در لیگ دسته چهارم انگلیس بازی کرد. در اکتبر همان سال او به آرسنال برگشت و در شب پیروزی 7 بر 5 توپچی‌ها مقابل ردینگ در جام حذفی درون دروازه این تیم بود. در فصل 15-2014 قبل از آن‌که بتواند برای آرسنال در لیگ برتر و لیگ قهرمانان بازی کند، به‌عنوان بازیکن قرضی راهی شفیلد ونزدی شد. بازی‌های خوب شزنی و دیوید اوسپینا مانع از بازگشت او به جمع توپچی‌ها شد و او باز هم به‌عنوان بازیکن قرضی راهی روتردام‌ یونایتد در چمپیونشیپ شد. در طول چهار فصل آتی مارتینز فقط چهار بار درون دروازه توپچی‌ها ایستاد و در این مدت برای وولوهمپتون، ختافه و ردینگ به‌عنوان بازیکن قرضی بازی کرد. 
سال 2020 و مصدومیت برد لنو موجب شد تا او گلر شماره یک این تیم شود و بهترین بازی‌اش را در فینال جام حذفی مقابل چلسی انجام داد. او در طول 10سال حضور در جمع این تیم، 15بازی انجام داد و درنهایت لحظه مهم زندگی‌اش فرا رسید. با بازگشت لنو به دروازه آرسنال، او در سپتامبر 2020 از این تیم جدا شد و به استون‌ویلا پیوست. در اولین فصل حضورش توانست 15 کلین‌شیت ثبت کند و یکی از گلرهای خوب آن فصل لیگ جزیره باشد. در ماه ژوئن 2020 اولین بازی ملی‌اش را مقابل شیلی در مقدماتی جام‌جهانی انجام داد. شروع باز‌های کوپا آمه‌ریکا، اوج درخشش او بود. مارتینز با مهار سه پنالتی در بازی نیمه‌نهایی مقابل کلمبیا و ثبت کلین‌شیت برابر برزیل در بازی فینال، دستکش طلایی جام را برد. او در بازی دیشب هم بعد از مسی، بهترین بازیکن تیمش بود و با سیو دو پنالتی، نقش مهمی در قهرمانی آلبی سلسته داشت و جایزه دستکش طلایی جام‌جهانی 2022 را نیز به‌دست آورد. اتفاقات دیشب بدون شک موجب شده‌ که او تا پایان عمرش گریه‌های آن شب خانواده‌اش را فراموش کند. 

مارتینز برنده دستکش طلایی جام
املیانو مارتینز، دروازه‌بان تیم ملی فوتبال آرژانتین توانست بعد از پایان جام جهانی ۲۰۲۲ عنوان دستکش طلایی این دوره از رقابت‌ها را به‌دست بیاورد. در دوره قبل تیبو کورتوا بلژیکی به این مهم رسیده بود و حالا دروازه‌بان آرژانتین عنوان بهترین دروازه‌بان جام را کسب کرد.

منبع:‌ ضمیمه جام22 روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها