درباره گونزالو راموس؛ اولین بازیکنی که در قطر «هت‌تریک» کرد

ستاره جام

برای «یاسین چاهبوب» حضور در جام‌جهانی فیفا رویای همیشگی‌اش بود. با این حال حضور در مسابقات زنده برای این هوادار ۳۵ ساله مراکشی مبتلا به «اختلال پردازش حسی» دشوار است. ازدحام زیاد، هواداران پر سر و صدا و نورهای روشن و خیره‌کننده می‌تواند برای چاهبوب آزاردهنده باشد. اما به لطف در دسترس بودن اتاق‌های حسی در قطر، رویای او به واقعیت تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۳۸۹۸۳۶
نویسنده آیسا اسدی- گروه ورزش

چاهبوب که همراه دوست همیشگی خود «بدره بدرکیچ» از بوداپست به قطر آمده، گفت: «هرگز فکر نمی‌کردم بتوانم از روی سکو‌ها از تیمم حمایت کنم، به خصوص در جام‌جهانی. وقتی شنیدم قطر فضا‌های آرامی را ارائه می‌دهد که اگر شرایط برایم سخت شد می‌توانم به آنجا پناه ببرم، بلافاصله بلیتم را رزرو کردم.»

کمیته عالی تحویل و میراث (کمیته سازماندهی جام‌جهانی ۲۰۲۲)، فیفا و شرکت برگزارکننده جام‌جهانی قطر، با همکاری سهامداران محلی، اتاق‌های حسی را برای هواداران با شرایط خاص در سه استادیوم قطر راه‌اندازی کرده است. این فضا‌ها به هواداران این امکان را می‌دهد که مسابقات را در فضایی ساکت‌تر، مجهز به فناوری‌های کمکی و با مدیریت کارکنان متخصص و آموزش دیده تماشا کنند. تعدادی اتاق حسی سیار نیز در سراسر قطر فراهم و مستقر شده است که به طرفداران این فرصت را می‌دهد بتوانند در صورت نیاز از جمعیت زیاد یا موسیقی بلند فاصله بگیرند. این دوره از جام‌جهانی فوتبال شامل بزرگترین استقرار اتاق‌های حسی در یک رویداد ورزشی بزرگ در تاریخ است.

برای «عادل العواد» آوردن برادر ۱۳ساله‌اش، ابراهیم به یک مسابقه جام‌جهانی فوتبال تجربه مهمی است. عادل می‌گوید: «خوشحالم که به ابراهیم فرصت حضور در مسابقات فوتبال داده شد. او عاشق بازی فوتبال است و وقتی به استادیوم می‌رویم همیشه هیجان‌زده می‌شود. گرچه او چشم‌انداز و هیاهوی حضور در سکو‌ها را دوست دارد، اما گاهی اوقات ممکن است این حجم از صدا‌ها و نور‌ها برای او کمی بیش از حد باشد. به عنوان یک کودک مبتلا به اوتیسم، حواس او می‌تواند بیش از حد بارگذاری شود، اما این اتاق‌های حسی تجربه تماشای فوتبال با او را بسیار قابل کنترل می‌کند.»

عادل افزود: «مهمتر از آن، این امکانات به ابراهیم این فرصت را می‌دهند تا رویداد‌های بزرگ را تجربه کند و اعتماد به نفس برای حضور بیشتر در محیط‌های اجتماعی را به دست آورد.»

فیفا، کمیته سازماندهی جام جهانی ۲۰۲۲ و شرکت برگزارکننده جام‌جهانی قطر هر سه با یکدیگر همکاری نزدیکی داشته‌اند تا مناسب‌سازی در زمینه‌های مختلف را در طول آماده‌سازی مسابقات، در راستای «استراتژی توسعه پایدار» فیفا اولویت‌بندی کنند. کمیته سازماندهی جام جهانی، «انجمن دسترس‌پذیری» را با اعضایی که نقش فعالی در ارائه بازخورد در مورد پروژه‌های زیرساختی این کمیته داشتند، سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی کرد. هدف از تشکیل این انجمن برآورده کردن استاندارد‌های مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری فیفا، طراحی فراگیر و در عین حال کمک به پیشبرد دستور کار مناسب‌سازی در قطر بوده است.

فدریکو آدیچی، رئیس بخش پایداری و محیط زیست فیفا در این باره گفت: «برای هر دوره از جام جهانی فوتبال، ما تعهد خود به توسعه پایدار را افزایش می‌دهیم. قطر ۲۰۲۲ در حال تبدیل شدن به یک حامل استاندارد برای سایر رویداد‌های ورزشی بزرگ در زمینه دسترسی و مناسب‌سازی است که فراتر از زیرساخت‌های اساسی هستند. این تدابیر برای اطمینان از این است که همه هواداران بدانند به مسابقات خوش‌آمدند و حس کنند بخشی از این رویداد هستند. ما به دستاورد‌هایی که کسب کرده‌ایم، افتخار می‌کنیم.»

جام جهانی قطر علاوه بر اتاق‌های حسی، تسهیلاتی برای طرفداران معلول دارد که برای نخستین بار در رقابتی ورزشی ارائه شده‌اند؛ از جمله در دسترس بودن تفسیر صوتی توصیفی به زبان عربی در همه مسابقات. این مسابقات با هر هشت استادیوم مجهز به امکانات مناسب‌سازی برای هواداران معلول، به عنوان در دسترس‌ترین دوره جام جهانی فوتبال در تاریخ مورد ستایش است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها