«جام‌جم» از روند واردات خودرو گزارش می‌دهد

قیمت‌خودرو در برزخ واردات

گزارش «جام‌جم» از روند صعودی قیمت خودرو‌های داخلی در بازار

وقتی خودروی‌بی‌کیفیت کالایی دست‌نیافتنی می‌شود!

بازار خودرو پس از یک ثبات یک‌ماهه در آبان ماه، بار دیگر روند صعودی خود را آغاز کرد و پس از رکورد زنی دلار، خودرو‌های داخلی تخته گاز به سمت افزایش قیمت حرکت می‌کنند تا خود را به میزان تورم موجود نزدیک کنند، البته عدم ورود خودرو‌های خارجی نیز در این افزایش قیمت مؤثر بوده است.
کد خبر: ۱۳۸۹۸۱۰

قیمت دلار به تراز و معیار تاثیرگذاری برای تعیین قیمت کالا و خدمات تبدیل شده است. بالارفتن قیمت دلار را می‌توان به‌عنوان فرمان عمومی در بازار برای افزایش سطح عمومی قیمت‌ها تلقی کرد. این وابستگی در اقتصاد‌هایی که وابستگی به بازار‌های جهانی دارند به‌مراتب شدیدتر است. با شروع روند صعودی دلار، بازار خودرو به‌عنوان یکی از بازار‌هایی که وابستگی فراوانی به ارز دارد، این روز‌ها در حال به روزرسانی قیمت‌ها در بازار است و روند صعودی آن به قدری تشدید شده که خودروی ایرانی با کیفیت نازل نیز در حال تبدیل شدن به کالا‌های دست نیافتنی و لوکس است.

دنای نیم میلیاردی

طی یک ماه گذشته خودرو‌های داخلی افزایش قیمت ۳۰ تا ۱۰۰میلیون تومان را تجربه کردند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که پراید ۱۱۱ معادل ۲۱۴میلیون تومان، پراید ۱۳۱ معادل ۲۰۰میلیون تومان، تیبا هاچ بک معادل ۲۲۴‌میلیون تومان، تیبا صندوقدار معادل ۲۱۹میلیون تومان، ساینا معادل ۲۳۰میلیون تومان، کوییک دنده‌ای معادل ۲۲۹میلیون تومان و کوییک اتوماتیک پلاس، معادل ۳۱۲میلیون تومان در بازار آزاد قیمت خورده‌اند. همچنین پژو۲۰۶تیپ‌۲ معادل ۳۴۵میلیون تومان، پژو۲۰۶ تیپ۵ معادل ۴۱۰میلیون تومان، پژو پارس ساده معادل ۳۷۰میلیون تومان، دنا معمولی معادل ۴۴۵میلیون تومان، دنا پلاس توربو دنده‌ای ۵۵۰‌میلیون تومان، رانا پلاس معادل ۳۵۰میلیون تومان و سمند LX ساده معادل ۳۳۸میلیون تومان در بازار آزاد قیمت‌خورده‌اند.

رنگ باختن وعده واردات خودرو

میان وعده‌های چندباره وزارت صمت برای مدیریت روانی بازار مبنی بر واردات خودرو نیز رنگ باخته است. امید قالیباف در صفحه شخصی خود نوشت: فرآیند واردات خودرو نیز سرعت گرفته و حتی برای برخی مدل‌ها، خودرو به پشت مرز رسیده است و شاهد تبلیغات محیطی خودرو‌ها هستید. وعده واردات خودرو از ابتدای اردیبهشت به‌کرات از سوی وزارت صمت تمدید شده و بسیاری از فعالان بازار معتقدند وزارت صمت تا پایان سال جاری نیز نخواهد توانست به وعده خود جامه عمل بپوشاند، از سوی دیگر قیمت‌گذاری این خودرو‌های وارداتی نیز با ابهاماتی مواجه است و با توجه به نرخ دلار و عوارض مالیاتی بعید است خودرو‌های خارجی به قیمت کمتر از ۸۰۰میلیون تومان نیز به دست خریداران برسد، آن هم در شرایطی که پراید کارکرده در بازار ۲۱۵میلیون تومان معامله می‌شود و توقع خرید ماشین خارجی با قیمت پراید بسیار دور از ذهن است.

نقش خودروسازان در افزایش قیمت

افزایش قیمت توسط خودروسازان نیز در ایجاد این روند صعودی بی‌تاثیر نیست از این افزایش قیمت که عبور کنیم، باید اذعان کرد خودروسازان در تامین تقاضای بازار نتوانستند موفق عمل کنند و عرضه کم و ادامه یافتن جریان قرعه‌کشی باعث شده تلاطم در بازار خودرو ادامه یابد.

عرضه بی‌تاثیر خودرو در بورس

عرضه خودرو در بورس تاثیری در بازار نداشته است، به عنوان مثال پژو ۲۰۷ حدود ۵۰ میلیون تومان زیر قیمت بازار در بورس عرضه شد. این مسأله اثر منفی در بازار ایجاد نکرد، هرچند اثر مثبتی هم نداشت، اما ضرر خودروسازان را کنترل کرده و امکان جمع‌آوری بساط رانت‌خواری را فراهم می‌کند، اما اگر قرار باشد تمام تولیدات خودروسازان در بورس عرضه شود باید شاهد افزایش دوباره قیمت‌ها باشیم.

افزایش قیمت ادامه دارد

این افزایش قیمت در حالی رقم می‌خورد که معاملات خاصی در بازار انجام نمی‌شود و بازار در یک رکود نسبی به سر می‌برد. نکته مهم این‌که گرچه قیمت خودرو همواره متناسب با نوسانات نرخ دلار افزایش می‌یافت، اما مؤلفه دیگری هم در تغییر قیمت خودرو‌ها اثرگذار بوده و آن عرضه کم خودرو به بازار است. حال این سؤال مطرح می‌شود که روند افزایش قیمت خودرو‌های ایرانی بی‌کیفیت تا کجا ادامه دارد؟ آیا خودرویی مانند پراید توانایی عبور از ۲۱۴ میلیون تومان را دارد؟ امیرحسن کاکایی، کارشناس حوزه خودرو در گفتگو با جام‌جم در پاسخ به این که به نظر شما افزایش قیمت خودرو تا کجا ادامه خواهد داشت، گفت: تورم قیمت خودرو تا امروز نسبت به سال گذشته حدود ۳۰درصد افزایش پیدا کرده و به نظر می‌رسد این افزایش قیمت تا ۴۰درصد دیگر هم جلو برود.

وی با اشاره به تورم ۴۰درصدی در بخش صنعت، تصریح کرد: وزارت صمت امیدوار به واردات خودروست، اما شواهد حاکی از این است که این واردات در نهایت منجر به کاهش قیمت‌ها نخواهد شد، چراکه برای واردات خودرو حدود یک میلیارد دلار تخصیص داده‌اند که همین موضوع درنهایت باعث افزایش قیمت دلار و افزایش قیمت خودرو خواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو، قیمت خودرو را از تورم موجود در کشور عقب‌تر دانست و افزود: بازار‌های سرمایه‌ای دیگر مانند ارز، سکه و مسکن چندان شرایط مساعدی ندارند در حالی که بازار خودرو کشش خود را حفظ کرده است.

 

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها