نگاهی به رفتار‌های قشری در یک حوزه تخصصی

انجمن‌صنفی یا پاتوق‌سیاسی؟

از سال۱۳۷۶ و تقریبا یک سال بعد از راه‌اندازی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی، یکی از اصناف خانه سینما، عضو پیوسته آن هستم. طی این سال‌ها در هیچ‌یک از مجامع عمومی برای انتخاب هیچ فردی در شورای مرکزی شرکت نکردم؛ چون معتقد بودم آن کس که مایل به حضور در شورای مرکزی است قطعا مورد تایید همگانی است که در رای‌گیری شرکت کرده‌اند و به نظر جمع احترام گذاشتم.
کد خبر: ۱۳۸۹۷۸۸
نویسنده مینو خانی - عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران

درباره نتیجه هیچ‌یک از جلسات نظری نداشتم، چون به انتخاب افراد اصلح در شورای مرکزی و تصمیمات‌شان باور داشتم. تا امروز به‌جز سال‌هایی که به عنوان نماینده یک رسانه در جشنواره فیلم فجر حضور داشتم، چیزی جز کارت عضویت انجمن برای دریافت کارت جشنواره بهره‌ای از انجمن نبرده‌ام و هر ساله حق عضویتم را به‌موقع پرداخته‌ام. از بین همه مدیران متعدد این سال‌ها فقط یک بار از رئیس هیات‌مدیره فعلی خواستم به دلیل وظایف صنفی انجمن که اصل و اساس راه‌اندازی صنوف خانه سینماست، درباره حق‌التحریر منتقدان تصمیم‌گیری شود و مثل انجمن فیلمنامه‌نویسان مبلغی را مشخص کنند تا حقی از منتقدان در عرصه مطبوعات زایل نشود؛ به‌خصوص برای کسانی که راه ارتزاق‌شان نوشتن است وگرنه من که شغل رسمی‌ام را دارم. اتفاقی که تا امروز که این یادداشت را می‌نویسم، رخ نداده است.

خرق عادت

اما چند روز پیش اطلاعیه‌ای از سوی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی مبنی بر «عدم شرکت در رویداد‌های سینمایی پیش رو» منتشر شد که سوال‌های زیادی را به دنبال داشت. اول از همه، این اطلاعیه چرا امضا نداشت؟ چرا افرادی که معتقد به محتوای آن اطلاعیه بودند اسامی‌شان را ذکر نکرده بودند؟ مگر شبیه همین اطلاعیه اخیر انجمن مستندسازان نیست و مگر دو صفحه اسم به دنبال آن نبود؟ همین اسم نداشتن باعث شد بسیاری از رسانه‌های رسمی و غیررسمی اطلاعیه را به همه اعضا منتسب کنند و تیتر بزنند: «انجمن منتقدان در هیچ رویداد سینمایی شرکت نمی‌کند»! من یکی از اعضای قدیمی انجمن، تا وقتی این اطلاعیه در رسانه‌ها و صفحات اجتماعی انجمن منتشر شد از وجودش هیچ خبری نداشتم. مگر اسم هیات‌مدیره از اساس «شورای مرکزی انجمن» نیست؟ این چه شورایی است که درباره امری تصمیم می‌گیرد، ولی اعضای آن هیچ خبری از آن ندارند؟ فارغ از این‌که واقعا معنی برخی واژه‌های این اطلاعیه-بیانیه را درنمی‌یابم. مثلا «یکسان‌سازی» یعنی چه؟ چه چیزی در حال یکسان‌سازی است جز حضور پررنگ در اینستاگرام و واکنش‌های برخی از اعضای انجمن همچون افراد بی‌اطلاع؛ نه فقط در مسائل اخیر، نمونه‌اش عکس آقای فرامرز صدیقی است که انتشار و اظهارنظر‌های دوستان منتقد کاملا خلاف واقع بود یا انتشار ویدئوی اعتراضی جناب مهرجویی درباره توقیف فیلم لامینور که باز بسیاری از دوستان منتقد بدون راستی‌آزمایی اقدام به انتشار آن کردند و فریاد وامصیبتا سر دادند و بعد دیدیم کار تهیه‌کننده جوان و البته ناصادق ایشان بوده است و حرفی از توقیف نبوده و سازمان سینمایی چند اصلاحیه داده که آن هم انجام و فیلم اکران شد. آیا این واکنش‌ها چیزی جز یکسان‌شدن با بی‌خبران نیست؟ این شمایید که خودخواسته شبیه دیگران شدید، وگرنه وظیفه منتقد نوشتن درباره فیلم و کمک به درک مخاطب از اثر است، نه همراهی با اتفاقاتی که در راستی و درستی آن تردید وجود دارد.

خودمان، جدی باشیم

چند سال پیش صدای اعضای انجمن بلند شد که سازمان سینمایی اعضای انجمن را در جشنواره فجر جدی نمی‌گیرد. نتیجه‌اش حضور یک منتقد در هیات داوری جشنواره فجر و همچنین سر و سامان دادن جدی به برگزاری نشست‌های مطبوعاتی با حضور منتقدان جدی (شما بخوانید کسانی که رابطه نزدیک‌تری با هیات‌مدیره انجمن و سازمان سینمایی داشتند) شد. به نظرم این یک نمونه از تعامل سازمان سینمایی با انجمن منتقدان است. مسأله اینجاست اگر نکته و درخواست رسمی از سوی انجمن به سازمان سینمایی یا دبیر جشنواره فیلم فجر بوده چرا هیات‌مدیره انجمن مثل همه اعضای دست به قلمش که حتما با چند رسانه در ارتباط هستند واکنش نشان ندادند و آن را رسانه‌ای نکردند؟ یا شاید هم به دلیل تعاملات دیگر با سازمان سینمایی نخواسته‌اند درباره آن واکنش نشان دهند، اما این بار مگر بابت سهم‌خواهی از جشنواره فیلم فجر، چنین واکنش عجولانه و حتی بی‌ربط با شرح وظایف هیات‌مدیره یعنی امور صنفی اعضای انجمن نشان می‌دهد.

کدام امر صنفی را به سامان کرده‌اید؟

مهم‌تر از همه اینها، تا امروز همین هیات‌مدیره محترم که درباره اتفاقات اخیر هم در صفحات شخصی و هم از طریق اطلاعیه مذکور نسبت به اتفاقات سیاسی واکنش نشان داده کدام اتفاق صنفی را رقم زده است؟ می‌خواهید به امکان تماشای فیلم در فلان فرهنگسرا یا سینما در روز و ساعت خاص اشاره کنید که هزینه رفتن به آن فرهنگسرا، بیشتر از قیمت یک بلیت است و آیا واقعا جایگاه یک منتقد را این‌قدر تقلیل می‌دهید؟ کدام مسأله رفاهی را برای اعضای انجمن حل‌وفصل کرده‌اید؟ همان یک نمونه که شخصا از شما درخواست کردم، چرا تا به حال محقق نشده و اگر موانعی در محقق شدنش وجود دارد چرا مطرح نکردید و نسبت به رسیدگی به امور حقه مالی اعضای انجمن واکنش نشان ندادید و آن را رسانه‌ای نکردید؟

معنی شورای مرکزی و انجمن صنفی

به عنوان یک خواهر کوچک‌تر و یکی از کوچک‌ترین اعضای انجمن درخواست می‌کنم اول، اطلاعیه را حتما امضا کنید و حتما در تیتر خبر تاکید کنید «شورای مرکزی یا اعضای هیات‌مدیره انجمن بدون مشورت و حتی طرح در صفحات اجتماعی انجمن» به این تصمیم رسید و ما اعضا را که از وجود چنین اطلاعیه‌ای کوچک‌ترین خبری نداشتیم از بیانیه خود مستثنا کنید. چون به نظر می‌رسد همه ما آن‌قدر دست به قلم هستیم که خواسته‌های‌مان، حتی خواسته‌ها و اعتراض‌های شخصی‌مان را رسانه‌ای کنیم و اگر دوست داشتید در خلوت خود به این فکر کنید که معنای شورای مرکزی یا همان هیات‌مدیره چیست؟ و حتما دقت کنید معنای «انجمن صنفی» چیست؟

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها