به یاد هادی اسلامی به بهانه بازپخش «مرغ حق» و «هشت بهشت»

مردی که زود رفت

کد خبر: ۱۳۸۹۶۱۸
نویسنده احسان ناظم بکایی - روزنامه نگار

هفته‌ای که گذشت، پخش هم‌زمان دو سریال «مرغ حق» و «هشت بهشت» مخاطبان را یاد یکی از بازیگرانی انداخت که در هر دو سریال نقش محوری داشت و دست روزگار او را خیلی زود از میان ما برد. هادی اسلامی در حالی نهم مرداد ۷۲ بر اثر سکته‌قلبی درگذشت که فقط ۵۳ سال داشت و رفتنش، بهت‌آور و حسرت‌انگیز بود.

اسلامی که نقش مدرس را در سریال مرغ‌حق سال ۱۳۶۵ بازی کرد، سال ۱۳۶۹ در حالی هشت‌بهشت را بازی کرد که هیچ کسی فکر نمی‌کرد کمتر از سه سال دیگر او این دنیا را ترک خواهد کرد.

هادی اسلامی روز‌های بازی در سریال هشت بهشت، هم‌زمان مشغول بازی در فیلم سرب به کارگردانی مسعود کیمیایی بود تا اولین و تنها همکاری‌اش با کیمیایی را تجربه کند. خاستگاه اسلامی تئاتر بود و آن را خانه خود می‌دانست. هادی اسلامی پاییز ۱۳۱۸ در محله پامنار تهران به دنیا آمد. زمان دبیرستان به کار‌های هنری علاقه‌مند شد و به همین دلیل رشته دانشگاهی‌اش را تئاتر انتخاب کرد. سال ۱۳۴۶ که مدرک فوق دیپلمش را گرفت کار تئاتر را شروع کرد و تا آخر عمرش هم پای همین تئاتر که همه عشق و علاقه‌اش بود، ایستاد. هادی اسلامی اولین کارگردانی تئاترش را به صورت حرفه‌ای با نمایش روسری قرمز به نویسندگی نادر راد شروع کرد. اسلامی در این نمایش برای اولین بار با خسرو شکیبایی همبازی شد و از همین جا دوستی‌شان شکل گرفت. همین دوستی باعث شد در اولین تئاترش، زیرگذر لوطی صالح، شکیبایی را به کار دعوت کند.

اسلامی که دستی هم بر نگارش داشت، متن این نمایش را نوشت و کارگردانی کرد و نقش اصلی‌اش را هم خودش روی صحنه برد. عباس جوانمرد که آن زمان رئیس گروه تئاتر ملی بود با دیدن این نمایش از آن استقبال و اسلامی را به تئاتر ملی دعوت کرد. انتظامی، مشایخی، رشیدی، شنگله و فراهانی از فعالان گروه تئاتر ملی بودند. جوانمرد پس از مدتی مدیریت گروه دوم تئاتر ملی را به هادی اسلامی پیشنهاد کرد. سنگ و سرنا دومین کار تئاتر اسلامی بود که آن هم با استقبال زیادی روبه‌رو شد. او این قدر فعالیت‌های تئاتری‌اش را ادامه داد تا به او دکترای افتخاری تئاتر اهدا کردند. سال ۵۸ و پس از انقلاب وارد سینما شد و فیلم‌هایی مثل قدیس، آقای هیروگلیف و موج توفان را تجربه کرد، اما سال ۶۰ بود که در اولین فیلم بلند سینمایی‌اش به نام دست شیطان به بازی پرداخت. اسلامی چنان فعال بود و به سینما علاقه داشت که در ۱۳ سال ۲۷ فیلم سینمایی بازی کرد. سال ۶۴ دومین فیلم بلند یدا... صمدی به نام اتوبوس را بازی کرد و توانست جایزه بهترین بازیگر جشنواره فجر را کسب کند. اسلامی در فیلم‌های ماندگاری، چون آوار، معما، مهمانی خصوصی، سرب، خواستگاری و تبعیدی‌ها در نقش‌های متفاوت بازی کرد که از این بین خواستگاری به لحاظ موضوعی طرفدار بیشتری داشت و چند بار هم از تلویزیون پخش شد. او در سریال‌های سمک عیار، جنگی برای فردا، مرغ حق، هشت بهشت، بازنشستگی و روزگار وصل هم بازی کرد که نقش‌اش در سریال مرغ حق در کسوت مدرس چشمگیر شد. اسلامی این نقش را چنان با اقتدار و استحکام ایفا کرد که عمق اتفاقات تاریخی را می‌شد در بازی‌اش دید.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها