در نشست رسانه‌ای پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران عنوان شد

«پژوهش» پشتوانه حیات و بقای سینما

همین چند روز پیش بود که قادر آشنا، معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی و عضو شورای سیاستگذاری پنجمین دوره جایزه پژوهش سال سینما در گفتگو با جام‌جم، پژوهش را نقشه‌راه سینمای ایران دانست.
کد خبر: ۱۳۸۹۶۰۱

نقشه‌راهی که به نظر می‌رسد برگزاری رویداد و اهدای جایزه‌ای با عنوان جایزه پژوهش سال سینمای ایران، مسیر منسجم‌تر و هدفمندتری پیدا کرده و سینماگران و مخاطبان جدی سینما را امیدوارتر می‌کند. نشست خبری پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران که روز گذشته با حضور دکتر قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر امیررضا مافی دبیر پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران و دکتر مینو خانی از اعضای شورای علمی و هیات داوری این دوره از جایزه و جمعی از اصحاب رسانه در سالن جلسات وزارت ارشاد برگزار شد هم این نوید را افزایش داد و علاقه‌مندان به حوزه پژوهش را به ادامه این حلقه مفقوده و کمتر بهاداده‌شده سینمای ایران امیدوار کرد.

در ابتدای این نشست معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی با تبریک روز دانشجو گفت: سازمان سینمایی به‌عنوان متولی سینمای کشور وظیفه خود می‌داند از پژوهشگران در این عرصه و آثار برتر تجلیل کند و آن‌ها را ببیند، درحقیقت از آن‌ها بهره ببرد و ارج بنهد. ما امسال در سازمان سینمایی برای بهره‌بردن از امر پژوهش و توجه به این موضوع ابتدا فراخوانی دادیم و از همه استادان صاحب‌نام و پژوهشکده‌هایی که در این عرصه فعالیت دارند درخواست و مکاتبه کردیم تا اولویت‌های پژوهشی‌های خود را به ما بگویند.

حرکت به سمت پژوهش‌های کاربردی

آشنا افزود: پس از این درخواست، بیش از ۲۰۰ اولویت خبرگان این عرصه به ما اعلام آمادگی کردند. با جمع‌بندی، ۳۶ طرح و سرفصل نهایی بررسی شد که تاکنون به هشت طرح مصوب رسیدیم. عموم این طرح‌ها به فروش فیلم‌های سینمایی ایران در خارج از کشور، اکران فیلم‌های خارجی در داخل کشور، نسبت سینمای ایران به حوزه اقتصاد، توجه فیلم‌های ایرانی به هویت ملی و دینی و مانند این‌ها بازمی‌گردد. تاکنون ۱۰ جلسه شورای پژوهشی در سازمان سینمایی تشکیل دادیم و به جمع‌بندی‌های خوبی رسیدیم.

معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی کشور همچنین بیان کرد: تلاش داریم تمام پژوهش‌هایی را که در این چند سال اخیر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام گرفته در سایت معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی بارگذاری کنیم تا همه هنرمندان و اهل علم بتوانند از آن بهره ببرند و برای پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌ها از آن استفاده کنند. ما به دنبال پژوهش‌های کاربردی هستیم تا همه سینمای ایران و سینماگران بتوانند از آن بهره ببرند.

توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

دبیر پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران هم با بیان این‌که این جایزه قرار است به پژوهش‌های جاری در سینمای ایران بپردازد، مطرح کرد: این جایزه رویکرد‌های کلان و اهداف مصوبی در اساسنامه خود دارد که امسال به آن‌ها رویکرد مورد تأکید سازمان سنیمایی نیز اضافه شد، یعنی توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و منشور دولت مردمی. از این رو سعی کردیم به انعکاس این خواسته در محور‌های پیشنهادی به پژوهشگران در فراخوان توجه داشته باشیم.

امیررضا مافی با اشاره به جزئیات برگزاری این جایزه در هفت بخش افزود: مجموعا ۹۲ اثر به دبیرخانه پنجمین جایزه پژوهش سال از طریق وبگاه اختصاصی جایزه رسید که شامل ۳۶ مقاله علمی، ۲۷ پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، ۱۰ طرح پژوهشی، هشت طرح‌نامه پژوهشی، پنج رساله دکتری، سه پژوهش بصری و سه جستار علمی بود که به لحاظ تعداد، مقاله علمی در صدر است، اما به لحاظ حجم پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد رتبه برتر را دارد.

دبیر پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران همچنین با اعلام خبر اهدای جایزه ویژه دکتر امیرحسن ندایی در این دوره تصریح کرد: مرحوم دکتر ندایی در ادوار گذشته این جایزه حضور پررنگی داشت و عمده اهالی این حوزه ایشان را می‌شناسند که جزو چهره‌های برجسته پژوهشی در دانشگاه تربیت‌مدرس و یک معلم تراز اول بودند. امسال یک جایزه ویژه دبیر داریم که به اسم ایشان و برای بزرگداشت و پاسداشت خدمات و زحمات دکتر ندایی به یکی از شرکت‌کنندگان تعلق می‌گیرد. دکتر ندایی معتقد بود سینما محصول آثار هنری متعددی است یعنی موسیقی، عکاسی و مانند این‌ها روی آن تاثیر دارد و پدیدار شدن همه هنر‌ها در کنار هم می‌تواند به سینما منجر شود و جایزه به اثری که از وجوه مختلف به سینما پرداخته است، تعلق می‌گیرد.

دبیر جایزه پژوهش سال سینما با بیان این‌که پایان آذرماه، اختتامیه جایزه پژوهش سال بعد از اختتامیه جشنواره سینماحقیقت برگزار و برگزیدگان معرفی می‌شوند، اظهار کرد: اختتامیه پنجمین جایزه پژوهش سینما روز سه‌شنبه ۲۹ آذر همز‌مان با هفته پژوهش در موزه سینما برگزار می‌شود.

مافی با بیان این‌که در ادوار مختلف همواره پژوهش به‌ویژه در ساحت هنر به‌عنوان یک امر فرعی مورد نظر قرار گرفته است، بیان کرد: به نظر می‌رسد متولیان و هنرمندان نسبت به اهمیت پژوهش واقف نیستند و آن را در خلق آثار هنری دست و پاگیر می‌دانند. مفهومی که ما از پژوهش می‌دانیم، گره‌خورده با ساحت دانشگاه است، اما آن تصویری که من از پژوهش دارم و به‌همین علت تعمدا امسال بخش جستار علمی را به جایزه اضافه کردم، صرفا مقالات علمی و پژوهشی یا پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد یا رساله دکتری نیست. ما برای گره خوردن سینما با پژوهش نیازمند گونه‌های جدیدی از تألیف هستیم که جستار یکی از آنهاست.

او ادامه داد: ما در سال‌های اخیر به واسطه این‌که در دانشگاه مدام به انتشار مقاله وزن دادیم و داوری‌مان برای ارتقای علمی در میان پژوهشگران چاپ مقاله در ژورنال بود، میان کسانی که می‌توانستند بهره‌وری کنند، فاصله انداختیم. این مسأله کار امروز و فردا نیست بلکه زمانبر است. هم سینمای ایران باید به این نیاز واقف شود که پژوهش پشتوانه حیات و بقای آن است و هم پژوهشگران باید به سمتی بروند که به نحو کارکردی و راهبردی به سینمای ایران کمک کند.

کمک به ارتقای سینمای ایران

دکتر مینو خانی از اعضای هیأت داوری جایزه پژوهش سال سینمای ایران هم در نشست این رویداد درباره نقش دبیر در گزینش آثار عنوان کرد: آقای دکتر مافی در نظرات ما هیچ‌گونه اعمال نظری نداشت. مقصود ما این بود اثری انتخاب شود که به ارتقای سینمای ایران کمک کند. این نکته هم در فرآیند داوری شایان ذکر است که به پژوهش‌های کاربردی بیشتر اقبال نشان داده شده است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها