یزد- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد با بیان اینکه افت سطح آب زیرزمینی در بهاباد همچنان ادامه دارد گفت : میزان افت سطح آب زیرزمینی این شهرستان بیش ازسالانه 50 سانتی متر می باشد .
کد خبر: ۱۳۸۹۵۰۸

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد ، محمدمهدی جوادیان زاده در نشست شورای حفاظت از منابع آب بهاباد اظهارداشت:با خشکسالی های مستمر و برداشت های بی رویه از دشت بهاباد، افت سالانه 50 سانتی متر و کسری مخزن تجمعی 250 میلیون متر مکعب در این شهرستان بسیار نگران کننده است.

وی افزود: در تلاشیم با برنامه های مدیریتی و بر اساس سند سازگاری با کم آبی و اجرای طرح تحویل حجمی، از این افت شدید که باعث نشست زمین، ازبین رفتن منابع آب و شور شدن آب های زیرزمینی می شود جلوگیری کنیم.

تخصیص انتقال آب از خلیج فارس به شهرستان بهاباد

فرماندار بهاباد نیز دراین نشست با اشاره به کاهش بارندگی ها و تغییر اقلیم موجود  ازبرداشت های بی رویه از سفره ها و لطمه هایی که به منابع آب زیرزمینی زده شده اظهار نگرانی کرد و گفت:با توجه به محرومیت شهرستان، مسئله تامین آب در هر سه بخش شرب و کشاورزی و صنعت بسیار مهم و حیاتی است.

"علیرضا تیموری" با اشاره به اینکه مردم این منطقه با کشاورزی امرار معاش می کنند و نمی توان آنها را با محدودیت آبی روبرو کرد،تخصیص انتقال آب از خلیج فارس به این شهرستان را خواستارشد.

وی با اشاره به اقدامات حفاظتی انجام شده گفت:علاوه بر اجرای طرح تحویل حجمی و برنامه احیاء و تعادل بخشی، با توجه به محدودیت آب در شهرستان و گسترش شهر و فضای سبزآن، جداسازی آب شرب از فضای سبز به طور جدی دنبال شده بطوریکه تعدادی از چاههای شهرداری مسدود و به آبیاری فضای سبز اختصاص داده شده است.

ذخایر آب زیرزمینی دشت بهاباد به شدت در حال کاهش می باشد

 همچنین مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان در دیدار با  بهره برداران و کشاورزان شهرستان بهاباد، اظهارداشت:امروز ما در دشت هایی مثل دشت بهاباد با دوگانه ای سرنوشت ساز، سخت و چالش برانگیز روبرو هستیم از یک سو ذخایر آب زیرزمینی دشت به شدت در حال کاهش می باشد و علیرغم همه اقدامات حفاظتی انجام شده هنوز سطح آب زیرزمینی در این دشت سالیانه به طور متوسط 50 سانتی متر در حال افت است و از طرفی اگر بخواهیم به صورت یکباره و بدون در نظر گرفتن شرایط معیشتی کشاورزان و همه بهره برداران، اقدامات حفاظتی را عملیاتی نماییم آسیب شدید به کشاورزی منطقه و معیشت مردم خواهد خورد.

محمدمهدی جوادیان زاده افزود: بنابراین لازم است با یک برنامه ریزی تدریجی و با همفکری و همکاری همه ذینفعان به گونه ای عمل کنیم که انشاءلله در پایان شاهد دشتی پایدار باشیم که اقتصاد کشاورزی هم در آن رونق داشته باشد.

در ادامه کشاورزان در رابطه با مشکلاتشان به دلیل سرمازدگی سال گذشته و در خواست تامین آب برای کشت گندم، چالش های مربوط به کنتورهای حجمی، برداشت آب برای صنعت و.. مواردی را مطرح کردند که مدیرعامل، موارد را پاسخ داد و مقرر شد چند مورد را با برنامه ریزی جدید، اصلاح و عملیاتی نماید.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها